henrikhoe Skrevet April 15, 2015 Skrevet April 15, 2015 Hei På min e46 2004 316ti, så får jeg en høy lys lyd(høyfrekvent) under akselerasjon, har hatt det litt før, men syntes det er værre nå. Kjører jeg på landevei i cruise kjøring hører jeg ikke noe. Men når jeg akselerer fra stillestående så kommer lyd rundt 2500 rpm. Jeg er i en situasjon nå der jeg må bytte cam akselsensor (innsug). Og lurte på om dette kan føre til jeg at jeg får sånn lyd. Eller om det kan være andre ting. Lista er jo lang på hva det kan være, vil en video som viser lyden hjelpe dere til å gi meg tips på hva det kan være? Takk for hjelpen
bmwmann24 Skrevet April 15, 2015 Skrevet April 15, 2015 Kan lyden minnne om et stramme/løpehjulslager til f.eks generator/vannpumpe/AC? I såfall, ta av reima og kontroller hjulene. Du merker fort om hjulet skraper eller lageret er så ødelagt at du kan rikle på hjul. Det skal være fast og ikke bråke. Legg omså ut film av problemet. Mange hjul og lager som kan forårsake dette.
henrikhoe Skrevet April 15, 2015 Forfatter Skrevet April 15, 2015 (endret) Det må komme fra motoren. Fordi lyden er der også når jeg stor på tomgang og "ruser" motoren. Vet som sagt at det ligger inne en feil på cam oksygensesnor, men det skal ikke lage en slik lyd. Stavanger mente at det kunne være kjedet. Syntes det hørts rart ut. Har tatt en video, men er på jobb nå, så legger den ut i kveld. Litt vanskelig å lage en god video, der lyden hørtes. Fordi du får dekk støy osv, så tenkte å lage en ny, der jeg står på tomgang. Uansett, videon kommer i kveld. Endret April 15, 2015 av henrikhoe
henrikhoe Skrevet April 15, 2015 Forfatter Skrevet April 15, 2015 (endret) Her er filmene Anbefaler holdetelefoner eller evt høyt volum Video 1, ulyd tomgang, clutch er ute, veksler mellom å ta clutchen inn og ut. Når den er ute, er det en ulyd. Den er kanskje vanskelig å høre. Hør fra 8 sekunder til 15 sekunder så bør man høre det. https://www.youtube.com/watch?v=JmH44UNJqIU Video 2, høyfrekvent lyd, spesielt når turtallet faller. https://www.youtube.com/watch?v=6--iYnNIiKo&feature=youtu.be Setter pris på all hjelp jeg kan få. Bilen hadde her stått i 4 timer uten å vært bruk. Jeg er av den oppfatning at det ikke er bedre om jeg har kjørt bilen varm Endret April 15, 2015 av henrikhoe
Yahoo Skrevet April 15, 2015 Skrevet April 15, 2015 Damn you got me with a few seconds xP D.Toft reagerte på dette 1
Eirik Paulsen Skrevet April 15, 2015 Skrevet April 15, 2015 Jeg hadde ganske lik lyd, var dynamoen da. Prøv å ta av reimen og rikle på hjulet, hvis det sitter fast og er hardt avogtil er det sikkert lageret inni der, byttet det så gikk lyden vekk, lykke til
D.Toft Skrevet April 15, 2015 Skrevet April 15, 2015 dynamolyd forsvinner ikke ved å trykke inn clutch. dette lageret i filmen er totalt søppel. ned med kassen, bytt lager. sjekk tilstand på clutch samtidig, evt bytt clutch
Eirik Paulsen Skrevet April 15, 2015 Skrevet April 15, 2015 dynamolyd forsvinner ikke ved å trykke inn clutch. dette lageret i filmen er totalt søppel. ned med kassen, bytt lager. sjekk tilstand på clutch samtidig, evt bytt clutch ojj la ikke merke til det med clutchen! Glem det jeg sa sorry
henrikhoe Skrevet April 15, 2015 Forfatter Skrevet April 15, 2015 (endret) deffekt utløserlager på clutch... Gjelder dette begge videoene eller kun den med clutchen? tenker på den videon der motoren blir rusa. Da er jo lyden der uavhengig om clutch er ute eller inne. Sorry forstod ikke det bare. Pris for å fikse dette? Har ikke teknisk innsikt til å gjøre dette selv dessverre Takker for hjelpen Endret April 15, 2015 av henrikhoe
henrikhoe Skrevet April 16, 2015 Forfatter Skrevet April 16, 2015 Spør igjen, siden jeg er litt for grønn her nå. Men er utløserlageret også bak den lyden som kommer når motoren blir rusa. Denne er jo der uavhengig om clutchen er inne eller ute. Kan godt forstå den første videon, men skulle gjerne visst om folk her inne hadde noen formening om video nr 2. EKke meninga å mase, men har fått lovt å låne en bavaria tekniker i morgen gratis i 15-20 min, så skulle gjerne hatt litt kjøptt på beina før jeg kom ditt
henrikhoe Skrevet April 16, 2015 Forfatter Skrevet April 16, 2015 (endret) Siste update, tok meg en kjøretur i dag, og fikk vel svar på det jeg selv har spurt om. Nå er jeg kanskje ute på dypt vann, men det utløserlageret. Trykkes det mot trykkfjærene i trykkplaten? Betyr det da at utløserlageret vil ha samme omdreining som motoren, som gjør at jeg hører det spesielt ved litt høyere turtall? Men bør jeg ikke da ikke ha høyfrekkvent lyd hvis jeg ruser motoren med clutchen inne? Jeg vet jeg har høyfrekvent lyd med clutchen ute, mens syntes lyden er like ille med clutchen inne, når bilen stor i ro. Hvis det er gåent, lurer jeg på om det er greit å skifte clutch og evt slavesylinder i samme slengen. Uansett, får se hva han sier han versktedkaren fra Bavaria i morgen Endret April 16, 2015 av henrikhoe
henrikhoe Skrevet April 17, 2015 Forfatter Skrevet April 17, 2015 (endret) Da var kjøreturen med mekaniker over på Bavaria. Han sa at utløserlageret er helt fint, når han kjente igjen på clutchen/trykkplaten. Den veldig høyfrekvente lyden jeg hører er fra dynamo. Og grunnen til at den kommer er fordi jeg har satt inn et tablet i bilen med forsterker og ground loop isolator. Han sa det ikke var "beskyttet" godt nok, og hadde vært bort i lignende problem før. Forøvrig sa han når det gjelder mine andre problemer, som egentlig ikke er nevnt i denne tråden at det kan være mye rart. At noen ganger fjusker den litt på tomgang, har skiftet gasspjeld, men får fortsatt feilkode på det når jeg tar diagnose. Skal inn i juni og eftersyn 2, så da skulle de også sjekke registerkjede. Dette var jo motsatt av det dere sa, han sa dog at lyden av dårlig utløserlager, skal være motsatt, at når du tar clutchen inn, ikke ut. Vi tok oss en kjøretur, og han sa clutchen var fin, den er ikke ny, men bilen har jo gått 95k, men den kunne leve lenge fortsatt. Han ba meg gå hjem, rive ut det jeg hadde installert i dashboardet, sette inn det orginale, så prøve å kjøre en tur. Det gjorde jeg, og lyden er nå helt borte, både ved tomgang ved clutch ute/inne. Og under hard akselearsjon. Så det var en flott start på helga. Ganske realt gjort av Bavaria å låne meg en mekaniker i 30 min uten å måtte betale for det, så all honnør til Bavaria. Endret April 17, 2015 av henrikhoe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå