Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et problem på en E46, 2000 mod. 320 der varmeaperatet blåser kun kaldluft! Dette skjedde momentant, ikkje noe forvarsel!

Det som jeg har lokalisert meg frem til er at magnetventilen åpner seg ikke, selv om den får spenning frem. men vil åpne om jeg kobler den direkte på et batteri. 

ting som jeg har sjekket:

- Luft i systemet
- Magnetventil skiftet, vil ikkje åpne!

- Har 14V på tilførselen til magnetventil.

- Koblet magnetventilen direkte til batteriet og da åpner den.

- Alle sikringene er selvsagt sjekket.

Neste som står på lista på hva jeg skal gjøre er å koble et batteri direkte på ventilen mens bilen er varm og se om jeg får varmluft i kupe'n. 

Noen forslag på hva det kan være?

Skrevet

lest det er noe i kjøle systemet som ruster fast. slik den er stuck på kaldluft til du kommer oppi turtall. korekkt meg om eg tar feil

Det som er rart det er at ventilen fungerer vist jeg kobler den direkte på batteriet. Der er heller ikke noe forsjell om jeg har høyt eller lavt turtall.

Skrevet

Då he ej bestilt ny/brukt klimastyring på finn.no så då får jeg bare vente på at den kommer i posten og krysse fingrene på at det bare er den. 

• 3 weeks later...
Skrevet

Da har jeg fått testet den nye klima kontrolleren. 

Det første jeg oppdaget var at symtomene var de samme, kun kaldluft. Tok meg ei runde med høyt turtall (som jeg har testet før) og da begynte det å komme varmluft, men gleden var kortvarig. ettter jeg hadde vert på turen og turtallet gjekk ned forsvant varmluften.

Skrudde av derretter alle deksel i maskinrommet og kjendte at Inn-røret og ut-røret var varmt, men magnetventilen var ikke aktiv. :/ tok deretter frem den gamle magnetventilen som jeg hadde liggande og fant ut at denne ventilen er normalt OPEN! så da er no det veldig rart at det aldri har kommet noe varmluft tidligere. :/ testet å skru ned temperaturen på klimakontrolleren og da vart magnetventilen aktivisert (med andre ord, den stengte for varmevatn.) 

Fant ut at det var en ledning som gikk til klimakontrolleren som hadde en skade i kappen, men der var ingen ledere som var skadet. 

Uten jeg hadde gjort noe med lederen begynte varmen å komme. og den fungerer nå som den skal! Noen forslag på hva som kunne ha vert problemet?

Skrevet

Magnetventilen skal gi varme, sålenge det ikke er strøm på den, så det er jo korrekt.

Om ventilen da var stengt hele tiden, så var det strøm til ventilen hele tiden, og det er feil.

Så da var det feil i det gamle klimapanelet?

Skrevet

Magnetventilen skal gi varme, sålenge det ikke er strøm på den, så det er jo korrekt.

Om ventilen da var stengt hele tiden, så var det strøm til ventilen hele tiden, og det er feil.

Så da var det feil i det gamle klimapanelet?

Det er litt usikkert om det var klimapanelet, pga den vart ikkje varme før bilen hadde gått i ca 20 min og ej kjørte en tur på ca 10 min. Med andre ord, det gikk veldig lang tid før det skjedde noe. 

Før jeg skiftet klimapanelet så var ventilen til varmeveksleren alså open (jeg trudde at ventilen var normalt stengt, noe den ikke var). så det skulle no ha kommet varme da også? 

Skrevet

Det er litt usikkert om det var klimapanelet, pga den vart ikkje varme før bilen hadde gått i ca 20 min og ej kjørte en tur på ca 10 min. Med andre ord, det gikk veldig lang tid før det skjedde noe. 

Før jeg skiftet klimapanelet så var ventilen til varmeveksleren alså open (jeg trudde at ventilen var normalt stengt, noe den ikke var). så det skulle no ha kommet varme da også? 

For sann som jeg feilsøkte så var der spenning frem til ventilen, ca 14,5V men ventilen hadde ikkje aktivert spolen. testet med en magnettester, sann penn som skal lyse nr spolen er søtte spenning på. så ventilen var open.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...