scoot Skrevet April 21, 2015 Skrevet April 21, 2015 (endret) Hei Jeg "sliter" med en irriterende hvine/gnisse/pipelyd i femmeren som jeg ikke helt klarer å finne ut hvor har sitt opphav. Lyden er kun tilstedet når en rekke "kriterier" er oppfylt, blant annet: - Jeg har passasjerer i baksetet. - Jeg har tung last i bagasjerommet Egentlig alle kombinasjoner som utgjør ekstra vekt i bakre del av bilen, full tank + bagasje osv. - Lyden er ikke tilstede når jeg svinger mot høyre, men blir samtidig mer markant når jeg svinger til venstre. - Lyden kommer og går litt som den vil, avhengi av fart. - Lyden er kun tilstedet under belastning, altså ved akselerasjon eller "coasting". Løfter jeg foten av gasspedalen blir den umiddelbart borte. Har noen vært borti lignende og kan peke meg i riktig retning? Jeg har konkludert med at dette må være relatert til drivlinje, da lyden kan sammenlignes med piping fra bremser og høres helt klart ut som en roterende del. Hittil har jeg følgende mistanker: - Knirkeforinger, men i mitt hode stemmer ikke lyden overens med knirkeforinger med tanke på at den piper som om noe gnisser mot noe annet, i motsetning til knirking. - Hardykobling, men bilen har ingen vibrasjon som under pådrag utover det normale. - Lageret til mellomakselen, denne er jeg mer usikker på. Er det normalt at disse lager en lignende lyd? Vinkelen på mellomakselen endres jo i og med at bakenden blir lavere med mer vekt. Denne er på "må-inspiseres-lista", men står litt short på skruplass for tiden. Noen andre idéer? Endret April 21, 2015 av scoot
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå