svemal Skrevet April 21, 2015 Skrevet April 21, 2015 Bilen min skal snart på eu. Hadde den inne på 4-hjulskontroll idag, og fikk da beskjed om at begge kanalene var rustet og hadde hull, på førersiden hadde visst forgje eiger prøvd å skjule det med sparkel... Itillegg var framstillingen godt rustet. Såpass mykje at de ikkje fekk justert rikket justeringen på framhjulene. Selv med varme og spitt. Har gått litt i depresiv-modus, og har ikkje heilt fått oversikten på kor fælt det ser ut under. For å sitere mekanikeren: "Håper du er god å sveise, ellers blir det ein dyr eu kontroll på deg!" Har ikkje tilgang på løftebukk, og sveiseapparat må eg isåfall låne, men lurer på om noken har erfaring med sveising av kanaler? Ville det gått å skjære ut en god firkant, lagd til ei plate, og sveise den på? Eller er det spørsmål om bæreevne og sånn piss? Ville den gått gjennom eu kontroll dersom eg slipte ned lakken på kanalen, rundt sveisen, skar ut ei plate og sveiste den utpå den rusta kanalen? Eller må heile kanalen byttes? Da blir isåfall bilen spiker. Kjenner fleire so er gode til å sveise, men ingen som har utstyr heime, og iallefall ikkje løftebukk... rekner med kanalene berre er det første i ei lang rekke med feil, derfor vil eg ikkje legge ut masse på sveising av kanaler, dersom resten av feilene koster 15000 å fikse...
hsd Skrevet April 21, 2015 Skrevet April 21, 2015 (endret) Det at en gammel 3 serie må jobbes med før 4hjulskontroll er ganske vanlig, man bør løsna alt på egenhånd før man sender den inn til slikt. E36 ruster hovudsaklig rundt jekkfestene, går ganske greit å lage nye bøter der. Skjelden man må til med komplett kanalbytte ivertfall. Du må jo ta deg en titt under bilen skal du få noe fornuftig svar, men jeg regner med det er jekkfesta det er snakk om. Alternativene dine er trolig å kjøpe sveiseapperat og ordne ut selv, eller selge bilen til noen som kan gjøre det. Det er ikke noe spessielt vanskelig arbeid, men det blir mange timer og dermed uhorvelig dyrt dersom andre skal gjøre det. Trådsveis bør alle med bilinteresse eie, men løftebukk er ikke nødvendig, du klarer deg fint med noen bukker fra biltema. Endret April 21, 2015 av Håskjold
svemal Skrevet April 21, 2015 Forfatter Skrevet April 21, 2015 Har fordreve ettermiddagen med følgende: Kjørte bilen opp på bukker, tok av sideskjørt, og studerte kanalene. Fant ut at det er ved jekkfestene det er problemer ja. På passasjersida har forgje eiger prøvd å jekke i den fremste gummi-knotten som er under.... Trykt heile kanalen inn. Resultat er et stort høl, og bra med rust, innerkanalen har og begynt å ruste pga. dette. Ved jekkfeste framme førersida er det og bra med rust, men ikkje noken inntrykt kanal. Begge kanalene har sine største problemer bak de bakerste jekkfestene. Fra disse, og til endene av kanalene, er det rusta i stykker... Ikkje håp for noke quickfix der. På passasjersida er det tydelig gjort forsøk på reperasjon tidligere. Sikkert i sammenheng med ein eu kontroll. Det er lagd noken tynne (1 til 2 mm) plater, som er popnagla diverse plasser rundtom langs kanalen. Altså popnagla i plasten under kanalen. Sikkert meir rust skjult under disse. Bra med jobb for å lure denne gjennom EU kontroll ja... Planen no er å jevne ut alle rustkantet, pusse ned og avdekke all rust, få av popnagle dekslene, og finne ut korleis i helsikke eg skal få denne i brukbar stand... Blir det for voldsomt så blir bilen solgt i deler eller til ein som er villig til å invistere tid og penger i nye kanaler.. Oppdaterer tråden når eg finner ut noke meir.
hsd Skrevet April 21, 2015 Skrevet April 21, 2015 (endret) Var igjennom det samme på min, er du intr kan du jo ta en titt på hvordan jeg valgte å løse problemet: http://bimmers.no/topic/720457-e36-langtidsprosjekt-sideskj%C3%B8rt-og-farging-av-taktrekk/ Endret April 21, 2015 av Håskjold
Sturmtiger Skrevet April 22, 2015 Skrevet April 22, 2015 Er vell ikke berunderrød lakk på din bil vell? Eg har hatt samme problemet på E36, du må nødt til å ponge ut minst 8-10 lapper for bare kanalene, og 10-20 lapper til for lakkering. Eller du kan reise en tur til polakkene for en full lakkering til 5 lapper.
svemal Skrevet April 22, 2015 Forfatter Skrevet April 22, 2015 Har ikkje heilt overssikt over omfanget enda. Har ikkje tid til å begynne å sjekke bilen grundig før søndag... Jekkfestene framme skal eg klare å fikse. Ideen der er å kutte ut eit rektangel rundt jekkfestene under, finne ut kor det er noke å sveise på, og sveise inn nye og sterkere plater til jekkfestene. Bak kommer eg nok til å lage til noken 3mm plater, kappe av hjørnene bak (rett før bakerste jekkfeste), så sveise på disse platene. Har dreve å hørt på lyden i kanalene. Og utifra lyden er det bra med metall å sveise på mellom jekkfestene. Verre framfor og bak. Holder meg til å kutte ut undersiden av kanalen, så viser det ikkje når ei står og ser på bilen fra sida. Noken som tilfeldigvis har ein tegning med målene på kanalene? eller har ein liggende de kan måle på? lettere å kappe til og sveise platene eg skal ha bak viss eg veit ka mål eg skal ha, istadenfor å synse det til. Dersom det er amatørsveisa noken plater i kanalen (sveisene er slipt ned og alt er behandla med 'tectyl'), vil det bli godkjent på eu kontroll? Eller er det "svekka bære-evne"? Noken som har bilde av korleis jekkfestene ser ut forresten? Ikkje under altså, men heile konstruksjonen? Rekner ikkje med det berre er ei plata sveisa på tvers...
Brian Skrevet April 22, 2015 Skrevet April 22, 2015 Ytterkanalen på e36 er ikke bærende i seg selv, så det har ingenting og si. Det viktigste er og få det solid nok til at det tåles og jekkes på. Jeg ville heller starta og kappa og tatt det derifra, kanskje finner du ut at det er rustet lengre på innsiden, slik at du må kappe ut en større bit en planlagt for og ikke sveise ny plate i rusta på innsiden. Mal lager du bare av papp eller lignende og overfører på stålplate og tilpasser. Jekkfestet på e36 ser slik ut på innsiden: http://s62.photobucket.com/user/cozy_photos/media/cill-15-1.jpg.html Dette er festet bak, det foran ser litt annerledes ut, men bygger på samme prinsippet. Sturmtiger reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå