Fidelio Skrevet April 23, 2015 Share Skrevet April 23, 2015 Tenker litt sånn Bilstein b16 og kw3 og dem som faktisk koster en månedslønn. Forstår at det er mange punkter som man må ta hensyn til og det er stivhet, justeringsmuligheter, komfort, senk, feedback osv. Noen her som kjører med KW3 f. Eks? Eller har lagt en del tusen i coilovers? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morty999 Skrevet April 23, 2015 Share Skrevet April 23, 2015 øhlins er vell dyr og meget bra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fidelio Skrevet April 23, 2015 Forfatter Share Skrevet April 23, 2015 Kjører du med det? ☺ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GeRo Skrevet April 24, 2015 Share Skrevet April 24, 2015 Hva skal du bruke det til?, har du en banebil med fullbur og lettede og oppgraderte komponenter i hele bilen så kan ôhlins og intrax være noe, men da må de justeres inn av folk som kan det med cornerweights samt de må ha service ofte og har ikke noe på en gatebil å gjøre. Skal du ha TüV godkjent er vel KW 3 og Bilstein det grommeste, men det krever også rett innjustering for å fungere optimalt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fidelio Skrevet April 24, 2015 Forfatter Share Skrevet April 24, 2015 Hva skal du bruke det til?, har du en banebil med fullbur og lettede og oppgraderte komponenter i hele bilen så kan ôhlins og intrax være noe, men da må de justeres inn av folk som kan det med cornerweights samt de må ha service ofte og har ikke noe på en gatebil å gjøre. Skal du ha TüV godkjent er vel KW 3 og Bilstein det grommeste, men det krever også rett innjustering for å fungere optimalt. Kjører nå med sachs srt.t, har tenkt at neste år skal jeg ha noe grommere, tenker litt på bilstein b16. Optimale innstillinger, tenker du da verksted typ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerR Skrevet April 24, 2015 Share Skrevet April 24, 2015 Det blir brukt litt diffuse ord som "grommere", "beste" og lignende uten å spesifisere bruk, ønsker, eller behov. Når det kommer til KW vs Bilstein så leverer begge kvalitet. Det som viktig er å kjøpe dempere etter behov. Har man null peiling på justeringsmulighetene til de mest avanserte settene og heller ikke har ambisjoner om å lese seg opp på dempere og legge inn tid til testing så vil det ofte være bedre å gå for et mindre komplisert sett. F.eks KW v2 istedenfor V3. Har man for mange justeringsmuligheter så er det også vanskeligere justere optimalt. For mange så kan mindre justeringsmuligheter være bedre. Kjøper man avanserte coilovers og får de justert av noen andre så er de ikke tilpasset din smak. Jeg vil da påstå at det er bedre å kjøpe noe enklere som du selv kan kan finjustere etter egen smak uten at ting blir alt for komplisert. De "grommeste" og "beste" settene er av mange ansett som de som er beste for bane, noe som ikke blir særlig gromt når man humper og rister av gårde på veien der du kanskje kjører 99% av tiden. Om du ikke har et banedyr så gå ihvertfall for coilovers egnet for gatekjøring. Ser man på KW f.eks så kan de mest aktuelle settene oppsumeres slik. V1, høydejusterbart og ferdiginnstilt fra KW til gatebruk V2, høydejusterbart + rebound. Her man man forenket si at du også kan justere hardhet/komfort etter å ha justert høyde. Kanskje det beste allround settet som du selv kan eksperimentere litt med. V3, høydejusterbart + rebound + bump. Best fleksibilitet til vanlig vei og banekjøring, men man bør ha kunnskap og tid til å fininnstille om man virkelig skal få mest ut av pengene/innstillingen man har betalt ekstra for over V2. Hvilket som er best er jo subjektivt. V1 er best om man er fornøyd med innstillingene KW har valgt. Bruker da minst penger og null tid på justering. Men kanskje ville du hatt hardere eller mykere når du har funnet riktig høyde? Umulig å si med sikkerhet.. Selv om V3 er dyrest så kan det ende opp som dårligere enn V1 eller V2 dersom man "roter til innstillingene". Riktig oppsatt så vil det være best. Så kan man spørre seg, klarer du å sette det opp "riktig"? Vil riktig oppsett på V3 være forskjellig fra ferdig oppsettet på V1, eller det du kan få til med V2? Vanskelig/umulig å svare på avhenging av preferanser (og underlag man kjører på etc). Når det kommer til det beste/grommeste av justerbare dempere så er det viktig å forstå at man ikke bare kan betale for å få best. Skal man ha det aller beste så snakker man om individuelt tilpassede oppsett og selv disse vil være kompromisser. Ta formel 1 f.eks. To førere av samme bil kan trenge helt forskjellige oppsett av bilen for å yte best til tross for at underlag, dekk og bilen ellers er identisk. Det som er bra for den ene kan være dårlig for den andre. Du kan jo også spørre deg selv om hvor mye du gidder å justere. Har du ett oppsett for f:eks bane-, sommer-, vinter- kjøring? Om du gidder å justere flere ganger i året, trenger du da alle justeringsmulighetene til KW V3, eller holder det/gidder du bare å justere høyde mellom sommer/vinter? Slik du spør så ville jeg nok styrt unna de mest avanserte coiloverene og gått for f.eks KW V2. Det har nok justeringsmuligheter for de fleste. Sørg for å få ta "riktig" hjulstililng etter du har funnet innstillinger du liker. Skulebollen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fidelio Skrevet April 25, 2015 Forfatter Share Skrevet April 25, 2015 Det blir brukt litt diffuse ord som "grommere", "beste" og lignende uten å spesifisere bruk, ønsker, eller behov. Når det kommer til KW vs Bilstein så leverer begge kvalitet. Det som viktig er å kjøpe dempere etter behov. Har man null peiling på justeringsmulighetene til de mest avanserte settene og heller ikke har ambisjoner om å lese seg opp på dempere og legge inn tid til testing så vil det ofte være bedre å gå for et mindre komplisert sett. F.eks KW v2 istedenfor V3. Har man for mange justeringsmuligheter så er det også vanskeligere justere optimalt. For mange så kan mindre justeringsmuligheter være bedre. Kjøper man avanserte coilovers og får de justert av noen andre så er de ikke tilpasset din smak. Jeg vil da påstå at det er bedre å kjøpe noe enklere som du selv kan kan finjustere etter egen smak uten at ting blir alt for komplisert. De "grommeste" og "beste" settene er av mange ansett som de som er beste for bane, noe som ikke blir særlig gromt når man humper og rister av gårde på veien der du kanskje kjører 99% av tiden. Om du ikke har et banedyr så gå ihvertfall for coilovers egnet for gatekjøring. Ser man på KW f.eks så kan de mest aktuelle settene oppsumeres slik. V1, høydejusterbart og ferdiginnstilt fra KW til gatebruk V2, høydejusterbart + rebound. Her man man forenket si at du også kan justere hardhet/komfort etter å ha justert høyde. Kanskje det beste allround settet som du selv kan eksperimentere litt med. V3, høydejusterbart + rebound + bump. Best fleksibilitet til vanlig vei og banekjøring, men man bør ha kunnskap og tid til å fininnstille om man virkelig skal få mest ut av pengene/innstillingen man har betalt ekstra for over V2. Hvilket som er best er jo subjektivt. V1 er best om man er fornøyd med innstillingene KW har valgt. Bruker da minst penger og null tid på justering. Men kanskje ville du hatt hardere eller mykere når du har funnet riktig høyde? Umulig å si med sikkerhet.. Selv om V3 er dyrest så kan det ende opp som dårligere enn V1 eller V2 dersom man "roter til innstillingene". Riktig oppsatt så vil det være best. Så kan man spørre seg, klarer du å sette det opp "riktig"? Vil riktig oppsett på V3 være forskjellig fra ferdig oppsettet på V1, eller det du kan få til med V2? Vanskelig/umulig å svare på avhenging av preferanser (og underlag man kjører på etc). Når det kommer til det beste/grommeste av justerbare dempere så er det viktig å forstå at man ikke bare kan betale for å få best. Skal man ha det aller beste så snakker man om individuelt tilpassede oppsett og selv disse vil være kompromisser. Ta formel 1 f.eks. To førere av samme bil kan trenge helt forskjellige oppsett av bilen for å yte best til tross for at underlag, dekk og bilen ellers er identisk. Det som er bra for den ene kan være dårlig for den andre. Du kan jo også spørre deg selv om hvor mye du gidder å justere. Har du ett oppsett for f:eks bane-, sommer-, vinter- kjøring? Om du gidder å justere flere ganger i året, trenger du da alle justeringsmulighetene til KW V3, eller holder det/gidder du bare å justere høyde mellom sommer/vinter? Slik du spør så ville jeg nok styrt unna de mest avanserte coiloverene og gått for f.eks KW V2. Det har nok justeringsmuligheter for de fleste. Sørg for å få ta "riktig" hjulstililng etter du har funnet innstillinger du liker. Takk for et utfyllende svar! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå