Gå til innhold

Drenering soltak og lekkasje E36


Silentracer
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har en M3 E36 93 mod

Når jeg kjøpte bilen var det en del fukt bak og under både passasjer og førersiden.

Jeg vet ikke hvordan denne fukten kommer inn i bilen, men jeg har så smått begynt å eliminere.

Ingen bunnpropper mangler....

Det virker som at fukten er mest fremtredende bak begge setene, men vann tar jo alle retninger.....men det var tørrere jo lengre frem man gikk.

 

Jeg har nå tørket bilen for å starte å eliminere vekk diverse.

 

Min første mistanke er soltaket.

testet dreneringen i høst, men da var bilen fortsatt fuktig under mattene...da rant det godt ut på passasjersiden under sideskjørtet fra dreneringsslangen som IKKE stakk ut i dreneringshullet, men som jeg kunne kjenne rett på innsiden.....skal det være slik, eller skal slangen stikke ut?

 

På motsatt side mener jeg vannet kom ut jekkefestet, her var det ikke ett tilsvarende dreneringshull? er dette orginalt ment å være slik?

 

Hvordan skal de være og hva må jeg eventuelt gjøre for å fikse det?

 

Er det også 2 tilsvarende kanaler i bakkant av soltaket? hvor går disse evt kommer de ut?

 

Jeg har og sjekket soltakkasetten...virker som at den er hel og fin.

 

Tar gjerne imot innspill om det er noen her som har erfaringer med lignende lekkasjesymptomer og om noen har peiling på hvordan jeg får stell på soltakdreneringen.

 

på forhånd takk!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre førstehåndserfaring med dette. Her var det dreneringsslangen fra soltaket som hadde hoppet av. Dette resulterte i vann som rant ned langs C-stolpen, bak setene, under setene, bak i reservehjulbrønnen og under fotmattene for passasjerene bak.

 

Ta ut baksetet, skal ikke se bortifra at du finner en liter med vann eller to, sjekk også ved reservehjulet.

 

For å se om slanga er i orden eller ikke må du av med dekselet på C-stolpen(e), håndtak i taket, samt løsne/fjerne deksel på B-stolper.  Det vil være nok til å få sett om slangen er der eller ikke, ettersom du får tatt baksiden av taktrekket litt ned.

 

Skal du ha taktrekket på plass igjen så må du av med litt annet rart ettersom taktrekket på baksidet har en kant som hengsler seg fast, denne får du ikke på skikkelig med mindre hele taktrekket er løst. Har prøvd for å si det sånn. Du kan få det halvveis på som ikke synes så mye, men skal du gjøre det skikkelig må du løsne alle håndtak, av med alle stolpedekslene (A, B, C), på B-stolpen må du antaglivis løsne belteholderen, av med lykta i midten og solskjermer.

 

Slangene bak går gjennom C-stolpen og ender opp i bagasjerommet. For å se hvor de går må du helst ta ut panelene på siden, de som er i samme farge som bagasjeromsmatta. Da må du ta ut høyttalere, lyktedeksler på innsiden, dempematten i midten og videre sidedeksler. Slangen skal være litt inne på siden der rett bak der hjulbuen slutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei E.C,

 

Takk for tilbakemelding og tips.

 

Bilen har stått inne i garasje nå noen måneder og jeg har ikke gjort noe mer med å finne lekkasjen......men det er noe jeg skal til med nå snart.

 

Jeg har noen ideer til hva jeg skal gjøre, jeg kan bekrefte at det ikke er noe fukt i reservehjulsbrønnen.

 

Jeg tenker at det går an å tømme på litt vann oppe i takluka, for å se om dreneringen bak i det hele tatt fungerer.....det vil jo gi meg en god indikasjon på om noe med taklukedreneringen er galt.

 

Som sagt jeg tømte på forran og da rant det ut på begge sidene , men på ene siden var hullet til dreneringsslangen borte....?vannet kom ut i jekkfestet/der gummiproppen sitter.....dette syntes jeg var merkelig..... skulle tro det var likt på begge sider.

 

Jeg har smurt opp dørlistene på dørene for å se om det kan være feilkilde, de var gamle og inntørket. Røykmaskin inni bilen vil jo avdekke raskt om det er noen utette vindu/frontrute7sideruter.

 

Videre har jeg fundert på å teipe over listen rundt takluka for så å se om det blir vått når jeg deretter vasker bilen. Blir det ikke vått da så er det jo der lekkasjen mest sannsynlig oppstår.

 

da må jeg isåfall inspisere dreneringsslangene slik du sier, og det høres ganske stress ut.....men jeg kan ikke ha våt bil inni....det er bare værste sort.

 

jeg skal svare her når jeg starter med feilsøkingen, akkurat nå er det full bremseoverhaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt stress med dreneringsslangene ja, men jeg vil anbefale å ta en sjekk uansett. Disse vil potensielt dette av før eller siden ettersom designet ikke er helt topp, så jeg hadde nok investert en dag for å stripse fast overgangene eller eventuelt brukt slangeklemmer der for å slippe å få overraskelser i framtiden.

 

Dreneringa skal nok være lik på begge sider, er ikke uvanlig at dreneringshull tetter seg. Har opplevd det selv på venstre side bak. Da begynte det plutselig å bli plaskelyder ved kjøring. Fikk renset hullet og ikke hatt problem med det siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...