Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann

 

har en 520i 2001 modell som fusker skikkelig ille, har hatt diagnose på den og den sier følgende

 

feilkode 243

Tendkrets sylinder 6.

 

 

når vi nå har sjekket nærmere så viser det seg at det ikke er noen kompresjon i sylinder 6.

 

så da blir spørsmålet... hva nå... trenger noen gode forslag på hva man skal gjøre, å levere den f.eks inn på BMW forhandler for å få det fiksa fremstår som uaktuelt, da renner vel 10 000 lappene fortere enn jeg liker å tenke på.

 

er det en kurant jobb å fremskaffe det som evt trengs av spesial verktøy og gjøre jobben selv, noen gode DIY?

 

er mottagelig for forslag :-)

 

Mvh

 

Tor inge

Skrevet

Ingen komp. I det hele tatt?

Isåfall; hull i stempel? Knekt venti(er)?

Ble bilen plutselig slik, eller gradvis?

Skrevet

første gangen det skjedde at den fusket så skjedde det mens jeg kjørte den i ca 120, fikk den hjem hvor lot

jeg bilen være til dagen etter og da virket den som normalt igjen.

 

ca 5-6 dager etterpå så begynte den å fuske igjen, har vedvart siden da.

 

ingen kompresjon nei i følge han som målte den. kompresjonen er fin i de andre 5 sylinderne.

 

ingen ulyder i motoren når den står på tomgang, selv om den fusker

 

Mvh

 

Tor inge

Skrevet

Hmmm..

INGEN kompresjon kan som sagt være hull i stempel eller knekt ventil(er). Eller knekt råde.. (men det hører man som regel godt!

DÅRLIG kompresjon kan være slitte stempelringer, Eller lekkasje fra ventiler som henger eller tetter dårlig.. Eller lekkasje fra toppakning.

Må uansett av med toppen og kontrollere hva årsaken er.. Du kan jo ta ut tennpluggen og se om du får tak i ett inspeksjonskamera og føre nedi?

Skrevet

Heisann

 

vi har ingen tilgang til inspeksjonskamera, så det kan bli vanskelig, vi har antatt at det er ventilene som er problemet her da og at toppen må av, er vel vanskelig å få konkrete svar før toppen er røsket av..

 

bilen er såpass gammel at det å bruke 20+ lapper på verkstedet er relativt uaktuelt, 

 

er derfor på søken etter forslag, evt DIY for overhaling av toppen, hva som trengs av spesialverktøy, hva ting kommer seg på, hvor vanskelig det er? etc..etc..

 

Mvh

 

Tor inge

Skrevet

Å overhale toppen er såpass omfattende jobb, så det blir vanskelig å legge inn et godt innlegg om det her.

 

Om jobben er vanskelig....det spørs hva slags erfaring du har med motor skruing fra før.

 

Du kan starte med å kjøpe Haynes - Gjør det selv håndbok for BMW E39. Bilrekvisita forhandlere har denne. Det står mye i denne boken. Inkludert hva slags verktøy som trengs. Men Google og Youtube er steder du finner mye info.

 

Det går an å skru av toppen og levere denne på verkstedet. Blir billigere enn å sette inn hele bilen der.

Skrevet

Toppoverhaling er ikke for Ola Nordmann nei.

Men det går ann å plukke den av og få tak i en nyoverhalt, eller brukt "ok" topp.

Og slik som mrbrum sier; få tak i en haynes bok.

Skrevet

Det som kanskje er like enkelt, og sikkert like rimelig, er vel bare å bytte hele motoren? Burde være mulig å få tak i til en overkommelig pris, og selve skruingen er ikke så altfor avansert :)

Skrevet

har begynt å innse at det å overhale toppen selv er såpass komplisert at det utgår, så tanken på å bytte motor er nå blitt hovedtema.

 

så da har et annet spørsmål begynt å melde seg, når man først bytter motor, hvor komplisert blir det å gå fra 2,2 liter til 2,5 liter?

 

skifte av hjerner? Ledningsnett? gearbox? bremser?

 

noen som vet

 

det er en M54-B22 motor som står i pr i dag., tenker på M54-B25 motor...

 

Tor Inge

Skrevet

Går bra med hensyn på bremser hvertfall. Det med hjernen og ledningsnettet vet nok andre her inne mere om, men tror det er samme.

 

Men du må styre unna M52TU og M54. De motorene har andre hjerner og ledningsnett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...