Gå til innhold

Tomgangsproblemer fortsetter - Bavaria nekter å fikse problemene - Ka ska jeg gjør?


henrikhoe
 Share

Anbefalte innlegg

Litt lang lesing, setter pris på de som gidder å lese igjennom.

 

Kjøpte bil i fjor høst.

 

2004 316ti. Fikk 25 000 kr i rabatt fra bilforhandler, da det viste seg i etterkant at det var noe problemer med bilen. Kjempeflott gjort av han. Betalte derfor under 30 000 kr for bilen. Årets deal tenkte jeg.

 

Nye sommerdek ble kjøpt inn. Gasspjeld skiftet november 2014, da den fusket på tomgang. Alt var fint. Bilen gikk igjennom vinteren uten problemer.

 

I mars begynte den å fuske igjen, og EML lampen lyste. Gikk innom Bavaria Stavanger, og de sa at gasspjeldet ikke var innialisert, de fikset dette, slette feilkoder etc. Bavaria Bryne som skiftet gasspjeldet til en pris av ca 5000 kr, kunne dekke 1200 kr av jobben. Syntes det var veldig lavt, men orket ikke bruke mer energi. Etter Stavanger hadde sett på den, fungerte den fint.

 

Kom i April, og EML lyste kom på igjen, men det som var merkelig at jeg kunne bare stoppe. Slå av tenninga, slå på igjen og lyset var borte. Så orket ikke bruke mer penger på det. Jeg kontaktet Bavaria Bryne og Stavanger, men fikk aldri svar tilbake som jeg ble lovet.

 

I løpet av April la jeg merke til noe rart. Hver gang jeg håndvaska bilen så slet bilen etterpå. Fukt? Vann? Regner mye i Stavanger. Uansett, kanskje bare tilfeldig.

 

I dag satt jeg meg i bilen igjen. Har vært 2 uker uten noe problemer. Starter bilen, så kommer EML lyset og motorblokka opp. Prøver å gi på gass, men bilen vil ikke over 1500rpm, uansett om jeg bånner gassen. Prøver jeg å gi gass, begynner bilen å riste ganske mye. Det kommer veldig mye røyk ut fra eksospotte.

 

Prøver flere ganger og starte bilen om igjen, noen ganger dør den bare, hvis jeg ikke møter med gass. Etter 5-10 min går EML lyset bort. Men gult lys av motorblokk vises fortsatt og har gjort det i hele dag. EML lyset har ikke kommet tilbake i løpet av dagen. 

 

Det jeg vet er feil med bilen:
Cam oksygensensor (innsug)

 

Men dette har vel ikke noe med tomgang å gjøre. Bilen skal vel heller ikke nekte meg å gi på gass på tomgang.

 

Så nå sitter jeg her, fattig student, å kjøre bil har blitt til angst, fordi bilen kan stoppe bare at jeg tar inn clutchen og at den dør på tomgang.

 

Sitter å tenker på registerkjedet, om dette er slakt? Kan det føre til "krypmodus", ujevn tomgang? Lambdasonde? LMM?

 

Har lyst å dra til lokale mekonomen, de gir meg gode rabatter, og har student ordning også. Fatter ikke at Bavaria skal være så lite behjelpelig.

 

Ble litt langt dette, men tips mottas. 

Endret av henrikhoe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To første videoene er fra i dag, nr 3 er fra 1 måned siden

 

#1: Stabil tomgang, men null respons ved trykk på gasspedal.

https://www.youtube.com/watch?v=5ymWujLauRM

 

#2:Slår av motoren. Starter så opp motoren igjen, så blir det sånn som i videon under.

https://www.youtube.com/watch?v=j4XZgBPNKGU

 

#3: For 1 måned siden, før Bavaria Stavanger "fiksa det"

https://www.youtube.com/watch?v=-X6Twd-eWMk

Endret av henrikhoe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det vanskelig å komme noen vei uten diagnose utstyr. Men det første jeg ville sagt er å skift den sensoren du nevner. Den kan absolutt påvirke hvordan motoren går.

 

Om ikke verkstedet er behjelpelig, så kan du kikke under diagnose tråden her inne og se om noen kan hjelpe til med diagnose i nærheten av der du bor.

Endret av MrBrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Du sier du holder til i Stavanger området så da vil jeg på det sterkeste anbefale deg å ta kontakt med Øyvind Moe/Moe Auto hvis du ikke allerde har snakket med han.

Han er tildligere Bavaria mann som i en del år nå har jobbet for seg selv. Han tar kun i BMW biler er svært dyktig, og ikke minst hjelpsom og service innstilt!!

Har selv fått mange tips og hjelp fra han. Han leier lokaler hos Nylund Bilelektriske i Hillevåg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt hvor "Bavaria nekter å fikse problemene"? Som alle andre med bil utenfor garanti må du nok være villig til å betale dem for å feilsøke problemer som ikke har en åpenbar årsak, spesielt når det tilsynelatende er flere feil samtidig. Et annet mindre verksted, f.eks. som nevnt ovenfor, kan nok tilby gunstigere avtaler på slikt arbeid - min oppfatning er at merkeverkstedene ofte priser seg ut av arbeid på godt brukte biler.

 

Forøvrig ville jeg også skiftet sensoren du vet er feil med før noe annet, og så om det ikke løser problemet fått tatt en ny diagnose - helst med noen som kan forklare eventuelle feilkoder. For meg fremstår dette som et problem med tilførsel av luft og/eller bensin og reguleringen av disse, det kan vel da være feil med en sensor som nevnt, LMM, vakuumlekkasje, drivstoffpumpe, drivstoffilter etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...