Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Søker litt råd å tips angående min BMW 120d coupe 2012 modell. 

 

Fredag ettermiddag kjørte jeg fra jobb, plutselig begynner det å lyse "ENGINE FAULT"  "REDUCED POWER" i displayet. 

Så jeg kjører inn til siden, stopper bilen å prøver å starte den igjen. Hører da at den sliter litt med å starte, men så starter den. Ingen feilmelding når den sto å gikk på tomgang, setter den i "D" å gir litt gass funka fint i ca 200m også stopper den helt å jeg får ikke startet igjen. Også ringer jeg "BMW MOBILE CARE" mens jegdventer på at de skal komme ca 1 time etter jeg prøvde å starte den sist så starter bilen igjen, men er veldig tungsartet også stopper den ved belastning altså når jeg prøver å kjøre fremover. Så konkluderer med at den ikke får diesel. BMW MOBILE CARE sender en fra viking for å hente bilen.

 

Så vi reiser å leverer bilen hos nærmeste BMW forhandler jeg får leiebil å reiser hjem å tar helg. 

 

Ringer til BMW i dag for å sjekke status. Der sier de at det er spon i commonrailen, som mest sansynelig kommer fra diesel pumpa. å kostnaden på å fikse dette kommer på 75.000kr med 5 gangen til BMW. Men greit nok.

 

Problemet er det at bilen er chippa med HARTGE sin tuning BOX, derfor frafaller garantien, Forsåvidt forstålig, men bilen har gått 40.000km å ettersom jeg har skjønt så får du godkjent denne bilen med denne chip`n hos bmw dersom du bytter intercooler å kjølevifte. Var iallefall det en BMW forhandler fortalte meg. Men veit ikke om dette stemmer. Men det kan egentlig være det samme for den er ikke godkjent med denne uansett.(VEIT JEG BURDE TATT UT DENNE FØR JEG LEVERTE BILEN,MEN TING GIKK SÅ FORT SÅ DET GJORDE JEG IKKE.....MEN DE HAR HATT DEN INNE FOR ANDRE REKLAMASJONS RELATERTE SAKER Å DE HAR VÆRT KLAR OVER AT DEN HAT BOX MEN DE HAR IKKE KOMMENTERT DETTE, MEKANIKEREN HAR SAGT AT DETTE IKKE ER NOE PROBLEM PÅ DISSE BILENE) Men samme det, er klar over reglene på dette så veit hvem som taper dette. Itillegg har jeg selvfølgelig ingen motor og driverk forsikring for det hadde jeg ikke noe bruk for siden jeg hadde ny bil garanti. Så om noen er interessert i en adresse som de kan sende gratulasjons DIPLOMER til så kan vi ordne det.

 

Men det jeg egentlig er på jakt etter å få svar på er som følger:  Kan ikke si jeg er helt enig i at det er Chip`n sin feil at diesel pumpa ryker, dette er en mekanisk høytrykks diesel pumpe, etter som jeg har forstått får ikke bilen noe høyere turtall som følger av Chip`n? Den manipulerer vel bare dyser i hovedsak? Usikker på om den gjør noe med turbotrykk osv? Kanskje noen her som vet dette?

 

Er i hovedsak saka i denna saken uansett, men må prøve å finne en løsning. Prisen de ga meg er for bytte av COMMONRAIL/DYSER/PUMPE/RENS AV DIESELTANK+ ARBEID. 

 

 

Om noen har noen bra tips så tas de i mot med et åpent sinn :)

 

Mvh: Tor Vegar 

 

 

 

 

 

 

post-85577-0-03798800-1431380162_thumb.j

Skrevet (endret)

Det er nok sikkert andre som vet bedre enn meg men vanligvis, og den enkleste måten å trimme diesel er å sprøyte inn mer drivstoff eller øke ladetrykk noe. Følgelig bør man sjekke at man har nok kjølekapasitet. Med BMW Performance kit bytter de intercooler med større kjølekapasitet.

 

Om det har sammenheng med at høytrykkspumpa ryker? (CP4.1)

På E87 meg bekjent er oppsettet litt anerledes. På E9X styres pumpen uavhengig av turtall og motorlast (EKP modul) EKP modulen får sine signaler fra DDE for å spare drivstoff og gi en mer effektiv pumpe. På E87 styres pumpen avhengig av turtall og last. Så når du gir på gir pumpen på og man har en mengdereguleringsventil (magnet) som bestemmer flow inn til rail, er en integrert del av pumpen på utløpet. Når du da i tillegg antagelig har modifisert map som skal gi mer dieselflow kan jeg hvertfall ikke se bortifra at den har levert mer enn det tankpumpen har klart å gi i innløpstrykk. Dette kan typisk resultere i kavitasjon og slite pumpen. Cp4.1 pumpen har jeg likevel registrert at den kan ryke tidlig selv om bilen ikke er trimmet. Det er fordi de jobber helt i grensen hva en så liten pumpe og materialer vi kjenner kan takle.

 

Det er en liten stempelpumpe som leverer opptil 1800 bar til rail. Piezeoinjektorene kan styres men det er begrenset hvor mye flow som kan gå gjennom de av design. Er den over maks vil overskudd gå i lekklinja og selve injektoren fungerer også som en pulsasjonsdemper for pumpen. Noe går til lekklinja uansett for at det skal være en minimumsflow i injektoren til enhver tid.

 

Uansett, bevisbyrden for at Hartge sin tuning har ødelagt pumpen ligger på BMW / Forhandler sin side. Hartge gir også garanti på sine tuningjobber så jeg ville begynt på sistnevnte. Hartge er en annerkjent BMW tuner og de vet hva de holder på med. Personlig er det ikke lett å si nøyaktig hva som er årsaken men som sagt, injeksjonssystemet på N47 motoren jobber virkelig på grensen hva masseprodusertematerialer mennesket kjenner til kan takle. BMW/Bosch har omtrent hentet ut det som kan hentes ut av utnyttelse på den lille greia på 5kg.

 

Sjekk pris i Tyskland. Å hive bilen på en lastebil koster deg maks 10000 en vei i nordtyskland.

 

 

Edit: 

Endret av FJPopp
Skrevet

Ta av boksen og lever bilen hos en annen forhandler.

Tviler på at de har meldt dette inn til Bmw norge eller AG, såfremst det bare er en boks (ikke softwaretunet) vil ikke AG kunne se dette ved å leste av FASTA data fra ISTA.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...