Gå til innhold

Ball joint nesten ny knirker igjen?


Espen Aass
 Share

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har erfaring men knirkeforing/ball joint hos GS?

Skiftet også Integral-ledd.

Skiftet dette for to måneder siden, (ca 3000 km) og nå høres det som den knirker igjen?

Er ikke helt sikker, men har prøvd og lokalisere hvor det er, og har "dynket" alle foringer med crc 565 og witegrease men lyden er der fortsatt.

Har ikke prøvd og smøre knirkeforingen, da den er lukket med støvhette.

Fint om noen kan bekrefte, avkrefte da mistanken min er knirkeforing, men som sagt ikke helt sikker.

Vanskelig og lokalisere når man er alene 8-[

 

Bilen er en E38 735 1997 mod. men er vel samme på E39?

Endret av Espen A.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest at man bør kjøpe denne som orginal del da de slites relativt fort om ikke.

Har selv bytta mine 2 ganger, første gangen lurer jeg faktisk på om det var noe billig greier..

Ok. Skal sjekke nærmere i morgen.

Men 3000 km bør dem vel holde?

Og den er ikke slitt. (ingen slakk)

Derfor jeg byttet da jeg fikk mangel på slakk på EU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilkent merke fikk du fra koed`? topran?

har veldig dårlig erfaring med alternative understellsdeler fra koed. 

har prøvd med på flere topplager og motorfester som har sprekkt opp og delt seg i 2 iløpet av kort tid.

likegreit å kjøpe billiggreier fra ebay om man skal ha det billigst mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilkent merke fikk du fra koed`? topran?

har veldig dårlig erfaring med alternative understellsdeler fra koed. 

har prøvd med på flere topplager og motorfester som har sprekkt opp og delt seg i 2 iløpet av kort tid.

likegreit å kjøpe billiggreier fra ebay om man skal ha det billigst mulig.

Hvilke merke husker jeg ikke. Men kan sjekke i morgen da jeg har en til liggende der jeg skrur bil.

Har litt dårlig erfaring selv men det er casterstag forand.

Bærearmer, topplager, hjullager forand har rullet 10-15.000 km på den ene bilen.Her skiftet jeg knirkeforing på høyre side (den som jeg trur knirker nå)

På den andre, skiftet alt bak untatt knirkeforinger, forand det meste og her røk casterforingene etter kort tid, men de jeg har nå har rullet rundt 20.000 km.

Alt kjøpt hos koed og alternativ vare.

 

Dele nr er 33326767748U og ikke A. (sjekket faktura)

Endret av Espen A.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nesten samme foring på min e36, akkurat likt oppbygd bare litt annen innfesning. Har kjøpt til begge sider fra koed, merke Optimal mener jeg.

Byttet ved forskjellige tider because of reasons, men hver enkelt begynte å knirke etter noen få tusen km. Meget irriterende selv om det ikke er slakke enda.

 

Har også svært dårlig erfaring med endeledd og bærebruer fra biltema og schmiedman. Slakke i kuler etter et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettet i første innlegg!

 

Jeg husket feil ang hvor foring ble kjøpt. [-X

Det var hos GS Bildeler og det var Febi.

Har liggende til den andre bilen, også kjøpt hos GS men Lemfõrder:

post-59560-0-23937700-1432671904_thumb.j

 

Nå er jeg nyskjerrig, så jeg tok av støvhetten på denne for og sjekke:

 

post-59560-0-63729100-1432672031_thumb.j

Her har jef tatt på mer fett på leddet, men støvhetten er nesten helt tørr invendig.

 

post-59560-0-42461400-1432672068_thumb.j

Metall mot metall nedkant. ikke antydning til fett på halve kula.

 

post-59560-0-37094600-1432672119_thumb.j

 

Som dere ser, så er halve foringen tør for fett!

Det var kun en kladd med fett på under halvparten av kula.

Skal det være sånn? :-k

Uansett, så fylte jeg rundt hele med fett og bevegde leddet flere ganger, og leddet gikk lettere, så håper det holder lenger denne gangen.

Endret av Espen A.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lemforder sies og levere deler til bmw, så de kan anses som "orginal" deler.. Hele understellet mitt er nå fra lemforder, og har holdt fint i snart 2 år.. :)

Febi skal også være god kvalitet, om ikke orginal.

 

Da jeg bytta hardykobling og mellomaksel opplagring, var hardykoblinga fra febi.
Det morsomme var at når jeg sammenlignet den orginale med febi sin, var de prikk like, med tanke på alle tall og alt, BORTSETT fra der

den orginale hadde et bmw merke, der hadde febi delen et slipemerke..

Dette var også tilfelle på girkassefesta jeg bytta, dette var lemforder, de var identiske med orgnale bmw, men de hadde et slipemerke der de orginale

hadde et bmw merke.
 

I mine øyner tyder dette sterkt på at det en gang var laget som orginal deler, men jeg kan selvsagt ta feil. :)

 

Nå kan det jo hende at akkurat denne har hatt for lite fett, jeg har aldri opna en og sjekka. :)

Jeg tenkte og bytte mine til sommerferien, da jeg likavel skal bytte hovudforinger og litt tjafs. 

Sett at folk sier de ikke holder så veldig lenge, og mine har jo vart ganske lenge nå, så da bytter jeg dem

heller etter føre var prinsippet. :)

Endret av Alpejohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lemforder sies og levere deler til bmw, så de kan anses som "orginal" deler.. Hele understellet mitt er nå fra lemforder, og har holdt fint i snart 2 år.. :)

Febi skal også være god kvalitet, om ikke orginal.

 

Da jeg bytta hardykobling og mellomaksel opplagring, var hardykoblinga fra febi.

Det morsomme var at når jeg sammenlignet den orginale med febi sin, var de prikk like, med tanke på alle tall og alt, BORTSETT fra der

den orginale hadde et bmw merke, der hadde febi delen et slipemerke..

Dette var også tilfelle på girkassefesta jeg bytta, dette var lemforder, de var identiske med orgnale bmw, men de hadde et slipemerke der de orginale

hadde et bmw merke.

 

I mine øyner tyder dette sterkt på at det en gang var laget som orginal deler, men jeg kan selvsagt ta feil. :)

Mulig du har rett Alpejohn. Lemfõrder er vel ZF, men det jeg syntes var merkelig var at det mangler fett i nesten halve foringa. Det er ikke mye bevegelse i denne foringen, så ser ikke for meg at fettet liksom skal jobbe seg rundt. Og hvis man er uheldig og monterer foringen med det lille av fett ned..  :-k 

Skal bli spennende og demontere den som står på bilen nå og se om det er synderen til knirkingen. Håper og få gjort dette i morgen kveld.

 

Innlegget mitt var ment om noen hadde erfaring med dette.

 

Har sjekket litt rundt på nettet, men ikke funnet noe særlig om dette.

Bærekuler og foringer Casterstag foran derimot. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. Kanskje det er derfor de ikke varer så lenge da.. At det faktisk bare er for lite fett i dem.

Skal F meg opne de nye jeg kjøper og sjekke dette. :)

Hvilket fett brukte du? :)

Vanlig universalfett som tåler trykk og varme. Har det på fettpresse, så husker ikke i farta. Men kan brukes i hjullager universalledd osv.

Trur det var Valvoline, men ikke sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal demontere "ringen/fjæra" som holder støvhetta så smør med CRC eller liknede så du ikke lager hull i støvhetta.

Spesielt når den skal på. Kan være litt kinki og få på støvhette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...