Gå til innhold

Dårlig toppakning? E46 sluker kjølevæske


hippy
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har en 318i E46 Touring, som i de siste 8 mnd har begynt å sluke veldig mye kjølevæske, dvs. den går helt tom ca. hver 3.-4. uke.

 

Jeg er ikke veldig bilkyndig, men har hørt fra kjente at dette kansje kan være at toppakningen er på vei til å ryke?

 

Ser ingen synelige lekasjer under bilen, og heller ikke voldsomme mengder væske under motoren, bilen går helt fint, og fyller på kjølevæske hver gang det går tomt.

 

Var på NAF oljeservice for ca. 5 mnd siden og han gjorde målinger og så på oljen, og mente jeg ikke skulle bekymre meg alt for mye...

 

Se vedlagte bilder, det er tydelig "fuktig" rundt toppen (og oljen har litt "grums" under peiling, men nivået med olje ser bra ut), men spørsmålet mitt blir om dette er et åpenlyst toppakning-problem, eller kan det være noe annet?

 

takk for svar.

post-55442-0-61729900-1434957091_thumb.j

post-55442-0-77056100-1434957099_thumb.j

post-55442-0-66154300-1434957104_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skje mykje på 5 mnd.
Typiske symptom når det lekker kjølevæske INN er misfarging av oljen. Den får ein lysere farge og det er vann i oljen. Du skal og merke økning i kor mykje eksos det kjem ut bak.

Symptomer med kjølevæske UT er at du må fylle og det svetter rundt toppen. Evt dårlig lukt siver inn i kupeen og i få tilfeller vil det være damp under panseret.

Ville først ha parkert bilen på ein tørr plass, tatt av motordekselet under og lagt papp under. Så kjørt motoren på tomgang og sjekket for lekkasje. Pass på motortemperaturen!
Samtidig kan du evt følge slangene rundt og utelukke at det er ein dårlig kobling ein plass.
Er alle slanger heile så vil eg tru det er toppakningen ja, for kjølevæsken må jo forsvinne ein plass :/

Det er ein del arbeid å bytte den, men ville byttet den før motoren tørrkjører seg og ødelegger noke meir. Siden den "bruker så lite" så trur eg ikkje det er noke som haster i dag.

Ikkje ta posten min som 100% sikker. Ville fått ein mekaniker til å garantere at toppak er gåen før du begynner å bytte sjølv eller leverer den inn.

Endret av Sammyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, takk for svar, skal se om jeg får tatt av motorsekselet og tatt denne testen. Temperaturen har værtfall vært helt fin siden dette begynte å skje.

 

At kjølevæsken må forsvinne en eller annen plass er jeg enig i ja :) det har vært et lite mysterium for meg den siste tiden, full tank med kjølevæske hver 3. uke, så skulle en tro at lekasjen var ganske synelig...

 

Er som nevnt ikke spesielt bilkyndig, så de slangene du snakker om, er det slanger til og fra motor, radiator os.v? og siden det ser tørt ut over topppakning-området, men fuktig under, så er det kansje mest sannsynlig at det er pakkningen?

 

PS: vet du sånn ca. hva et bytte av toppakning bruker å koste på verksted på en E46?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slangene du nevnte er dei eg snakker om ja :P 

Er det tørt over toppak og fuktigt under så er det mest sannsynlig kjølevæske.

Med pris så skriver folk alt frå 9000 til 45 000. Er mange tråder så bruk søkefeltet oppe til høgre :)

Korleis holder oljenivået seg og har du sjekket under oljepåfyllingslokket for misfarge? :P

Endret av Sammyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slangene du nevnte er dei eg snakker om ja :P 

Er det tørt over toppak og fuktigt under så er det mest sannsynlig kjølevæske.

Med pris så skriver folk alt frå 9000 til 45 000. Er mange tråder så bruk søkefeltet oppe til høgre :)

Korleis holder oljenivået seg og har du sjekket under oljepåfyllingslokket for misfarge? :P

 

Gikk ut å sjekket nå, og oljenivået har holdt seg veldig bra siden oljeservice for ca. 5 mnd siden, og så ingen misfarging under oljepåfyllingslokket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener trykktest? Det vil nok forhåpentligvis avdekke feilen ja.

Har du lagt merke til om bilen ryker mye fra eksos? 

 

ja er nok trykktest jeg mener :) har ikke lagt merke til at det ryker mye nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det drypper ned på bakken fra eksosen eller noe så ta å lukt på det. Kom en del vann fra min bil også men mest trolig kondens siden det bare var "vann"

Også om du steller det bak eksosen når du det ryker, så merker du oftest det på eksoslukten hva det er.

Endret av vegard89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikk innom et verksted og be de sjekke etter CO i kjølevannet. Har du eksos i kjølevannet endrer farven seg i glasset og du må bytte toppakning eller topp.

Se etter hvit eksos. Ganke sikker indikasjon på at kjølevannet blåser ut av motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...