PolarBearKBG Skrevet Juni 22, 2015 Skrevet Juni 22, 2015 (endret) Hei Trenger virkelig litt hjelp her nå. Vi har hatt store problemer med en E46 2001 - sedan - 320dM47 de siste 2 årene. Det startet med at bilen en skjelden gang ikke ville starte på første forsøk om vinteren. Hadde aldri problemer på sommeren. Trodde etter hvert at det hadde sammenheng med fukt, da det virket til å skje etter en varmere dag om vinteren, og etter hvert etter regnvær om sommeren. Det siste året har problemet blitt større, og vi har prøvd å få det fikset. Det startet i vinter da det gikk fra å ta 2-3 forsøk til å ta 2-5 minutter, for så et par ganger ta over 10 min å få start. Men fikk alltid start etter en del forsøk og venting. I sommer virket det som den stoppet helt, da vi tauet den inn til verksted for å prøve å få den fikset. Vi byttet selv relé før vi tauet den inn, og etter dette fungerte bilen fint uten problemer i 1-2 uker. På verkstedet byttet de starteren, uten noen form for diagnose først. Vi spurte etterpå om de hadde sett på og slettet feilmeldingene, men de sa de ikke hadde sett etter noen feilmeldinger, noe som vi syntes var veldig rart. Bilen fungerte i ca 2 uker uten feil, før vi var tilbake til akkurat det samme. På tur nr. 2 til verkstedet så ba vi om at de skulle se på og slette feilmeldingene på bilen. De sa problemet var at en av nøkklene var "korrupt" og sendte meldinger som aktiverte startsperren i bilen. Høres veldig rart ut da bilen har blitt kjørt på kun èn nøkkel i en lenger periode, og dette problemet har kommet og gått på den samme nøkkelen. Men vi prøvde uansett å kun kjøre på nøkkelen verkstedet sa var i orden, og igjen, det fungerte i 1-2 uker før det samme problemet var tilbake. Nå står bilen utenfor og har ikke startet i hele dag. Har prøvd å koble fra og til batteriet, og gått over det jeg kan. Vi har bestilt en leser til feilkodene, så den er på vei og vi skal ta en titt på hva som egentlig står. Frister ikke veldig å sende den tilbake på verksted da det nesten virker som at de bare gjetter. Har også sett i det siste at noen få ganger så har varsellampene for abs, bremser og antispinn har lyst i noen minutter rett etter start, men disse forsvinner etter en liten stund. Bilen er gammel, men er i veldig god stand, og har ikke hatt store problemer med den før. Så håper noen her har noen erfaringer eller idèer som kanskje kan løse dette. Svarer gjerne på spørsmål hvis dere trenger flere opplysninger. Endret Juni 24, 2015 av PolarBearKBG
MrBrum Skrevet Juni 22, 2015 Skrevet Juni 22, 2015 En ting er hvertfall obligatorisk. DIAGNOSE. Noe sier meg at dettte ikke var merke verksted? Lyser det noen lampe i dashbordet? Byttet starteren sier du, går starteren hele tiden, eller er den død da du ikke får starte?
PolarBearKBG Skrevet Juni 23, 2015 Forfatter Skrevet Juni 23, 2015 Det var ikke et merkeverksted nei. Er dessverre ingen av dem i byen her. Syntes det var veldig rart at de ikke tok seg tid til det den første gangen. Ville tro det nesten var obligatorisk når det er snakk om en "ukjent" feil. Varsellamper: Hører et lite "klunk" hver gang jeg setter på og slår av tenningen. Men hører ingen lyd når jeg prøver å starte. Skal teste litt på batteriet og spenningen ved starteren i dag, hvis jeg kommer til.
MrBrum Skrevet Juni 24, 2015 Skrevet Juni 24, 2015 Et kompetent BMW diagnose system kan til og med si noe om ledningsbrudd i en del tilfeller. Vil anbefale diagnose. Det ligger mye info i elektronikken som ikke tenner lamper instrumentpanelet. Håper du finner ut noe ved måling.
tomasb Skrevet Juni 24, 2015 Skrevet Juni 24, 2015 Høres ut som problemer med batterispenning. Første da er å sjekke polene på batteri, og tilstanden ppå batteri. Samt jordingskabel mellom motorblokk og karroseri. Batteri skal vel lese ca ca 13,8v rett etter start(nar bilen lader), og ca 12,5 når bilen ikkje sviver... Merkelige feilmeldinger kommer opp når det er dårlig spenning på batteri...
PolarBearKBG Skrevet Juni 24, 2015 Forfatter Skrevet Juni 24, 2015 Sjekket spenningen på batteriet i går, og den lå på rundt 12.1V. Ladet det opp i går kveld og kom opp til 12.41-43 på fulladet batteri (hvilespenning). Har søkt en del rundt og ser at man burde ha minst 12.4V, men kan et dårlig batteri evt forklare at problemet kommer og går? Bilen har fungert helt fint noen dager, mens det plutselig tar flere forsøk dagen etterpå. Og nå som det er fulladet så starter ikke bilen.
MrBrum Skrevet Juni 24, 2015 Skrevet Juni 24, 2015 Et bra batteri ligger på 12,6V. Men starteren bør jo gå om spenningen er 12,4V. Er 12,1V rett etter startforsøk? Når motoren går ligger ladespenning på mellom 13,8V - 14,4V. Mål når motoren er varm. For du kan få brukbare målinger på kald motor som lurer deg. Virker hvertfall som batteriet ditt er dårlig. I teorien kunne en dynamo som ikke lader forklare at startproblemer kommer og går. Lyser lamper i instrumentpanelet svakt eller blir borte da du forsøker å starte?
PolarBearKBG Skrevet Juni 26, 2015 Forfatter Skrevet Juni 26, 2015 12.1V ble målt uten startforsøk den dagen, men nå har jo bilen stått stille i 2-3 uker, så har blitt noen forsøk. Men tror nok ikke det er spenningen på batteriet. Har prøvd å få start med startkabler i dag, men ingen forandring. Hører ikke noe lyd fra starter eller dieselpumpe. Får ikke målt spenning når motor er varm da problemet er at vi ikke får start. Er ikke noe tap i lys, verken fra kupè, instrumentpanel eller lykter på bilen. Verkstedet som hadde bilen sa som nevnt over at problemet var at sperren slo til når man prøvde å starte bilen. De mente det var 1 av 2 nøkler som var defekt, men nå har vi nøyaktig det samme problemet etter vi kun har brukt den andre nøkkelen. (Har også prøvd den andre nøkkelen i dag, med samme resultat. Er ikke veldig mekanisk av meg, men i og med at det jeg mener med at problemene kommer og går er at jeg kan sitti i bilen i 5 minutter og prøvestarte 10-20 ganger før den plutselig startet (Da den fortsatt startet, noe den ikke gjør lenger). Og da har bilen stått helt stille uten driv på motor, så dynamoen har ikke ladet opp batteriet i mellomtiden. Kan nesten virke som om det hoper seg opp med feilmeldinger om startsperre, og at det tar lengre og lengre tid å starte den. Men vet ikke om dette forklarer at den som regel alltid har startet etter en del forsøk. Er veldig lost nå.
MrBrum Skrevet Juni 26, 2015 Skrevet Juni 26, 2015 Har en liten mistanke mot bryteren på tenningslåsen din. Mulig den kalles sluttstykke. Har du noen andre rare elektriske symptomer i bilen? Er ikke nødvendigvis slik at du har det.
PolarBearKBG Skrevet Juni 28, 2015 Forfatter Skrevet Juni 28, 2015 (endret) Når du nevner det så har ikke knappen som velger mellom menyene på kjøre-computeren fungert på en stund. Den som sitter på enden av blink/fjernlys spaken. Demonterte rattet i dag for å ta en titt og ser at det går 2 kabler fra tenningslåsen inn i bunten med kabler som også inneholder kablene til kjøre-computeren. Noen som vet hvor disse kablene ender opp? Evt om disse 2 problemene kan ha noe med hverandre å gjøre. Lurer også på om noen vet om et sted man kan få tak i en oversikt over det elektriske systemet i bilen. Har funnet noen som har oversikt over bensinversjonen, men bensin og diesel er vel kanskje stort sett identiske når det gjelder hvor kabler går? Tok noen bilder: Endret Juni 28, 2015 av PolarBearKBG
MrBrum Skrevet Juni 28, 2015 Skrevet Juni 28, 2015 (endret) Den bryteren det er snakk om sitter nederst på det øverste bildet. Under alle ledningene. Håper du har koblet fra batteriet... Endret Juni 28, 2015 av MrBrum
PolarBearKBG Skrevet Juni 28, 2015 Forfatter Skrevet Juni 28, 2015 Hehe, koblet fra batteriet før jeg startet ja, ville helst minimere sjansen for å få en airbag i fjeset Er vel denne det er snakk om?: https://www.gsbildeler.no/nettbutikk/bmw_3_serie-e46-sedan-320dm47/etk_delekatalog-styring/tenningskontakt_original__61326901961__128996 Fant også denne tråden når jeg søkte litt rundt: http://bimmers.no/topic/671519-diy-bytte-av-sluttstykketenningskontakt-e39/ Skal prøve å først demontere kontakten og pusse/renske opp litt på den, så måle litt spenninger og se, evt kjøpe ny. Tusen takk for hjelpen så langt i hvertfall, setter veldig pris på det. Er veldig kjedelig med en bil som ikke går. Oppdatering kommer
MrBrum Skrevet Juni 28, 2015 Skrevet Juni 28, 2015 På 28.6.2015 den 15.58, PolarBearKBG skrev: Er vel denne det er snakk om?: https://www.gsbildeler.no/nettbutikk/bmw_3_serie-e46-sedan-320dm47/etk_delekatalog-styring/tenningskontakt_original__61326901961__128996 Ja det er den. Bare hyggelig. BMW'n må på veien igjen.
bmwmann24 Skrevet Juni 29, 2015 Skrevet Juni 29, 2015 (endret) Er det ikke slik at startsperre kutter kutter enten bensinpumpe eller startmotor? I såfall fikk du deg en ny starter til ingen nytte.. For du har vel det problemet at starter ikke går rundt? Eller bare går den uten at bilen starter (bensinpumpe?) Talentløst verksted, de skrur vel bare på Toyota Hiace eller noe? Diagnose er det første som skal brukes. Du har jo en haug av styreenheter, rele, flere kilometer med kabler og en masse koblingspunkter.. Og de bare bytter starter`n? Huff En kompis fikk ikke start på sin e39, diagnosen sier at det har med startsperre å gjøre (husker ikke feilkoden, men) læreren vår koblet noen kabler på styreenhet slik at bilen gikk i gang. Jeg skal snakke med han i morgen, kanskje han har noen tips til hvordan vi kan lure bilen din i gang. Det finnes forøvrig og få kjøpt styreenhet uten EWS fra RPMmotorsport i canada. Endret Juni 29, 2015 av bmwmann24
PolarBearKBG Skrevet Juni 29, 2015 Forfatter Skrevet Juni 29, 2015 Er nok ganske sikkert at vi "fikk" en ny starter uten at det hjalp noe ja. Ettersom nøyaktig samme problemet kom tilbake etter starter ble byttet. Har vært lit av og på når det gjelder pumpen. Har hørt den noen ganger tidligere. Men de siste ukene nå så har bilen stått helt død uten noe lyd fra starter og pumpe. Ble ikke veldig imponert over det verkstedet nei, så planen nå er å prøve å finne det ut og løse problemet selv. Evt finne en konkret feil, og be om å få byttet akkurat den delen som evt ikke virker. Det hadde vært supert hvis du hadde funnet ut noe Skal teste litt med tenningskontakten i dag, men kan jo være andre / flere ting som ikke fungerer. Venter på et diagnoseverktøy her, men er bestillt fra Amazon, så tar nok litt tid. Vet ikke nøyaktig hvilke feilkoder vi har til det. Men verkstedet nevnte noe om startsperre. Så det er det enest ejeg har å gå etter akkurat nå. Men nå var jo dette samme verksted som gjorde mye annet rart også da, så vet ikke. Setter pris på hjelp i hvert fall
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå