Gå til innhold

E39 M51 olje i ekspansjonstanken for kjølevæsken. Mulige årsaker ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

På min 1998 (modellen fram til 1998) 525 tds E39 M51 med manuell girboks og 300 000 Km på nakken, så har jeg observert små mengder mørke brunt liggende og flytende i toppen av ekspansjonstanken for kjølevæsken.

Og det sliter jeg med å skjønne hva kan være, og lurer på om noen kan hjelpe meg videre mot en konklusjon.

Motoren går ujevnt rundt ca 1500 omdreininger og det er mer merkbart i oppoverbakke.  Den går som en klokke på tomgang, og over ca 2000 omdreininger merker en ikke stort til den ujevne gangen.  Jeg trodde tidligere at det var sliten injeksjonspumpe, sliten dyse eller dyselekasje (er litt fuktig rundt nr 5 tror jeg det er), men nå har jeg begynt og lure på om det kan være relatert til at jeg ser bitte litt olje i toppen av ekspansjonstanken for kjølevæsken ?.

Når jeg googler "oil in coolant" så ser det ut til at det vanligste er oljekjøler-lekasje, men tenker som så at siden jeg har manuell kasse så har jeg ikke olje-kjøler ? eller ?.

Kjølevæskenivået synker veldig sakte ned til ca halvfull ekspansjonstank, og kan virke som om nivået så forblir der.  Observerer jeg syner ?, eller er det noen mulig forklaring på slikt ?

Tror ikke vannpumpa har vært byttet.  I så fall trolig mer enn 100 000 Km siden.

Kan det være at den ujevne gangen skyldes topplokkspakning ?, at jeg får ørsmå mengder væske inn i en sylinder og dermed ujevn gange ?.  Men trykket i sylinderen er da mye høyere enn i kjølevæsken, og det skal da ikke være noe olje der, så får ikke det heller til å passe.

Oljeforbruket er trolig normalt, bruker vel ca 1 liter mellom skiftene.  Og motoroljen er også noe mer svart enn det jeg ser i ekspansjonstanken, skjønt kan være det ser mørkebrunt ut der fordi det (enda) er så tynt.

Det er nå fuktig under diesel-injeksjons-pumpen som forøvrig har reguleringsproblemer (DDE-001).

Det er også fuktig under turbo'n.

Motoren går på redusert effekt tror jeg.  I hvertfall mangler den bunndrag på lave turtal (MAF ?).

Oljelampen henger igjen litt etter start (også etter re-sett av hjernen).

Den er litt tung på rattet/styringa (standard dekk), usikker på om det er en feil eller ikke, men er nå enda olje i tanken for servo'n.

Feilkoder  har den en hel haug av, men de plager meg ikke :smile:.

Egentlig burde jeg vel byttet hele motoren i stedet for å prøve og fikse alle feilene den har.  Men trolig er det vanskelig og få tak i en motor som ikke har de samme problemene ?

De er jo dyre importavgiftsmessig disse bilene, og de går jo godt med moderat forbruk, så synd og gi den helt opp når det meste på bilen ellers er o.k.  Litt rust på høyre bakre jekkfeste er vel det eneste litt alvorlige problemet resten av bilen har, forruten den vanlige bakluke rusten.

Sliter med å bestemme meg for hva jeg skal gjøre med bilen fordi jeg ikke skjønner bæret av hvor dette brune i toppen av ekspansjonstanken for kjølevæsken kommer fra ! ...... (Er den grønne typen kjølevæske).

På forhånd takk :smile:

Skrevet

Hvis motoren fungerer fint ville jeg vurdert å bytte toppakning. Den er neppe ødelagt av olje i kjølevæsken. Kanskje til og med bare kjørt slik bilen er. Den har gått såpass langt at den varer ikke "evig" likevel. Hvis du ikke skal ta vare på den som veteran da.... :-)

Kjølevæske nivået er normalt at det går opp og ned i beholderen.

Hva slags feilkoder har du? Noen av dem kan være gamle. Du bør slette dem og se hva som dukker opp på nytt.

Vannpumpa bør du bytte før det blir trøbbel. På bensin utgaven skal den byttes pr 60 000 km hvertfall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...