Gå til innhold

Bytte bil fra 316i 2002 mod til 320i 2006 mod


lykkeli
 Share

Anbefalte innlegg

Lurer litt på hva jeg skal sjekke som dere mener kan være 1.prioritet.

På min E46 så har jeg byttet registerkjede, lamdasonde, veivakselsensor+++

Er det noe jeg må være obs på med en nyere 3 serie?

Takknemlig for tips og råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det er en del kjente feil med n46 motoren som jeg antar den bilen du tenker å kjøpe har.

Vakuum pumpe lekkasje.

Tett veivhusventilasjon.

Register havari.

Vanos styring feil.

Ellers er e90 en god bil. Litt kjip før facelift, men ok støynivå, synes jeg i forhold til min e61. Føles veldig lett når man kjører den. Synes at automaten fungerer godt mot 320i med 150hk. Kjapp nok for de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Tusen mange takk for svarene.

Har fortsatt ikke blitt bilkjøp.

Men godt å lese svarene dere har gitt meg her nå, har nå idag prøvekjørt en 318 06 mod.

Bilen virker thight og fin, og pent behandlet og pen å se på, men usikker med tanke på nettopp registerkjede ja.

Det jeg og merket meg også var litt risting på ca 60km og 80km(dårlig avbalansering? )

Men vil ikke forhaste meg å kjøpe enda en problembil.

Så takker igjen for svarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Har nå funnet ut betegnelsen på motoren og det er en: M47-TU2D20

Så, hvordan er da denne motoren i forhold til andre motorer, vil selvfølgelig høre både ris og ros.

Takker for så mange svar som mulig,da jeg ikke vil brenne meg som jeg gjorde med min siste BMW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du ser etter diesel nå og ikke bensin? M47 har ikke samme problem med registerkjede som N47 :) 

 

Refererer fra dieseltråden til TRF: http://bimmers.no/topic/683719-bmw-dieselmotorer/

 


M47d20tu:
Denne motoren fikk commonrail, og 150hk. Ellers ganske så like den gamle. Med commonrail kommer «injektorer», som gjør at den ryker litt mindre, går litt bedre, og litt billigere (det var bare generelt fordelene med CR), til gjengjeld så går det en injektor i ny og ne, og noen turboer. Denne har ikke samme turbo som den gamle m47 (som har en VNT15/gt1549v), denne har gt1749v.
Med CR kommer også viktigheten av å ha fødepumper i orden. Swirl flap koml også på denne, kort fortalt spjeld i ene settet med innsugskanaler, skruene kan løsne og da har du motorhavari. Ikke et utbredt problem, men det har skjedd noen ganger og har dermed fått en del oppmerksomhet. Alle motorene etter dette har disse spjeldene.
Et annet problem er vibrasjonsdemper i front av motor. Fører til ulyder og til slutt hopper reima av, og da forsvinner kjøling osv.

 

TU2 varianten begynner å få alvorlige problemer med koksing av innsug og tette partikkelfiltre. Går også en del clutcher.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar hanzhe:)

Har aldri kjørt diesel, men fått en ok pris på en 318 diesel 06 mod.og usikker på den.

Men det skrives så masse rundt om denne turbo.

Ja, om det er tilfelle så er jeg litt roligere med tanke på kjede, orker ikke en reprise av forrige reperasjon på min e46.

Takker igjen for svaret ditt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...