Nob Skrevet Juni 30, 2015 Share Skrevet Juni 30, 2015 Hallo godt folk, Jeg trenger litt hjelp fra dere, autoriserte internett mekanikere. Er i ferd med å kjøpe en brukt E46 stasjonsvogn. Sett på finn og valgene er mange.Spørsmålet er som følgende:Hva skal jeg se etter i en bil som enten nærmer seg 200"km eller har gått fordi. Nå tenker jeg ikke på service heftet, eiere og det andre som sier seg selv. Tenker mer på slitedeler som byttes ifbm den høye km standen på disse bilene.-Registerkjede?-Vannpumpe?-Eksos?-Osv.. Med andre ord ønsker jeg å være godt rustet til møte med selgerne og stille de riktige spørsmålene som leder til et godt kjøp. Hørt om for mange tilfeller hvor folk kjøper gamle E46 (1999-2003) og ender opp med å bruke mer penger enn det bilen er verdt bare på å fikse den til OK bruks stand... Dette er såklart litt skummelt når man først må ut med 50tusen i første omgang. Håper på noen gode svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fidelio Skrevet Juni 30, 2015 Share Skrevet Juni 30, 2015 Bremser, rust, olje lekkasje, svetting, se spesielt oppe ved bakpotta etter rust. Servicehefte er jo et pluss og er greit at det er i orden. Vannpumpe bør være byttet når den nærmer seg 200 eller mer. Hør om det er noe knirkelyder osv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ekbraute Skrevet Juni 30, 2015 Share Skrevet Juni 30, 2015 Turboen bruker å gå på ca 200k km på 320d.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sammyen Skrevet Juni 30, 2015 Share Skrevet Juni 30, 2015 (endret) Bikket 180' km på E46'n min her om dagen! 04' mod, M54B22. Betalte litt under 100k for den når den var gått 150 000.Min erfaring er at toppdekselpakningen bør ha vert byttet, men servopumpa og vannpumpa er ein fordel visst det har vert bytta og er det diesel så bør du passe på turboen som nevnt over. Det som er fordelen her med "gammel" bil er å være skrukyndig sjølv. Kan ein opp og ned på ein fastnøkkel såligger det DIY'er på nettet som kan hjelpe deg med det meste. Mulighet for å spare penger på småproblemer Det som er godt å ha med ein sånn bil er eit enkelt diagnoseprogram! Ta ein titt innom diagnosetrådenEllers så er det for det meste generell vedlikehold som er tingen. Div foringer og slitedeler bør ha vert bytta og oljeskiftintervall på 10-15k er viktig. Det viktigeste her er at bilen er godt vedlikeholdt. Ville heller kjøpt ein som hadde 250k på telleren, visst den var godt vedlikeholdt, enn ein som har 150k og er dårlig behandlet. Det varierer så meget frå bil til bil på eiere så du må nesten sjå det litt an.Del med oss om det er pre- eller facelift, diesel/bensin og motorstørrelse Endret Juni 30, 2015 av Sammyen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lierbimmer Skrevet Juni 30, 2015 Share Skrevet Juni 30, 2015 Det meste av foringer og understells deler burde byttes/sjekkes over om det ikke er gjort. Alt etter hvilken motortype du velger og kjørestil til forje eier. Er bilen senket er nok det meste modent for å byttes. Knekte bakfjærer er en gjenganger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet Juni 30, 2015 Share Skrevet Juni 30, 2015 (endret) Det viktigeste her er at bilen er godt vedlikeholdt. Ville heller kjøpt ein som hadde 250k på telleren, visst den var godt vedlikeholdt, enn ein som har 150k og er dårlig behandlet. Det varierer så meget frå bil til bil på eiere så du må nesten sjå det litt an. Enig i det her. Det som nevnes om oljeskift også. Viktig å gjøre det ofte. Registerkjede slipper du å tenke på. Trenger ikke gjøre noe før det evt. blir ulyder. Men at ting skjer med en bruktbil er ikke til å komme unna. Så litt skruing må man regne med. Se etter rust i jekkfester. Evt om gummi klossen er borte. Hvis klossen er borte blir det garantert rust. Se også etter bulker på kanaler/undersiden. Hvis det er noe der kommer det fort rust innenfra. (Om bilen har kjørt på noe, eller vært av veien) Endret Juni 30, 2015 av MrBrum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå