Gå til innhold

"Derfor kan ikke staten ta deg"

Fidelio
 Share

Anbefalte innlegg

Absolutt. Kjent sak.

Det hele er egentlig veldig synd. Det er nemlig ikke "bare å få godkjent". Det finnes ytterst får produkter som innehar TUV godkjenning, og de somm har er ironisk nok normalt powerboxer (og disse endrer avgassene kraftig). En slik TUV godkjenning er ikke umulig å få på eks en av våre Steg 1 produkter, men det blir dyrt da om du skal ta med hver bil ned dit.

Har vært i samtaler med SFOOR flere ganger om dette. Det hele bunner ut i beslutningsvegring hos det organet som har beslutningmyndighet (Statens Vegvesen / vegdirektoratet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg om personer som har deltatt på bl.a gatebil som har fått innkalling til statens vegvesen, da bilen deres har blitt "oppservert" av folk fra statens vegvesen på nevnte arrangemang(er) med mistanke om "betydelig" effektøkning.

Vet også om annonser på Finn der folk har nevnt cip-trimming og skrivet økte hestekrefter som har blitt innkalt til Statens vegvesen.

Så jeg vet ikke jeg....... :-k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og hva skal vegvesent gjør med det? Har lest deres egen rapport på temaet chiptuning, og jeg ble iallefall veldig avslappa når jeg så hvor laber kompetansen er. De drar et poeng utav hvor enkelt det er for hvermansen å laste ned en cracka versjon av de kjente hex editorene for tuning, for så å vise hvor enkelt det er å dra fram et map for modifisering.. fadesen blir jo komplett når de ikke greier å åpne den tabellen som de bruker som et eksempel på en riktig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har aldri sett noe sted at folk har blitt tatt, utenom ved ulykker, der fart og slikt har vært i bilde. Dem gangene jeg har blitt stoppet i teknisk har dem aldri sett under panseret. Kan selvfølgelig bare være flaks, men har aldri vært bekymret når jeg har blitt vinket inn.

Og om jeg en dag må lukke opp panseret og dem ser hva som er gjort, hva skjer da? Tar skiltene og må vise bilen?

Er det noe register dem har om man har blitt innkalt til teknisk slik at dem kan stoppe meg pga. Tidligere visninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"synlig" trimming vil de gnæge på uansett, men tror ikke de kan skrive noe regning på økt hk, da det ville kreve at man fastsetter nåværende effekt (rulle er ikke godt nok), samt at ny effekt skrive inn i vognkortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

menneh....Om e klassen min har 170hk fra fabrikk originalt så er jo ikke det målt på bakhjula men ved svinghjul om jeg ikke tar feil?

Om jeg så chipper...og får 170k på bakhjula så kan de vel ikke si noe?

Deretter legger dem sikkert på dem 15 prosentene som blir tapt ved måling på hjulene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wicky, det er delvis dette som er poenget. Effekt fra fabrikk er oppgitt på svinghjul, i klimakontrollert rom, og med visse aggregater til/fra koblet. Disse forholdene greier man ikke å gjenskape på noe annet vis enn det. Jeg har rullende landeveg selv, og selv om man kan få det ganske bra så er det klart det ikke er godt nok for å definere nevnte forhold. Bommer man med 2hk så er jo det tross alt et par tusen fra eller til i bot sett fra tollvesenets øyne (det var faktisk tollvesenet selv som påla vegvesenet å umiddelbart stoppe praksisen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...