Gå til innhold

Valg av software tuning til 2011 X3 2.0dA Xdrive?

ynor
 Share

Anbefalte innlegg

Nybil-garantien er i ferd med å løpe ut for min 2011 X3 med N47 motoren, 163 hk versjonen. Får ny turbo på garantien (bilen er kjørt i underkant av 30.000 km!), og tenker det skal chippes når ny turbo er på plass. 

Det finnes mange forskjellige tunere som nå leverer softtuning til F-seriene. De fleste gir rundt 220 hk / 440 nm for 6-7 lapper, f.eks:

http://www.br-performance.be/en-be/chiptuning/1-cars/5-bmw/651-x3/656-f25-2011/3510-xdrive-20d/

Optituning.no leverer på 210,4hk og 444,2nm på nav, som de sier tilsvarer 247hk og 522nm (!!) i motor på en 520d (samme motor).

Nå er ikke M Performance Power kit (PPK) kommet til X3 for denne motoren enda, men ser det har blitt skrevet mye om at BMW underrapporterer betydelig effekten i dette kitet. Mellom 15.000 og 20.000 kr er dyrt, men dog står BMW inne for tuningen. Motorene skal visstnok få en mye penere gange, spesielt på tomgang.

Er det verdt å vente på evt. PPK til X3? Vil effekten i disse tilsvare en god software tuning? Noen som har erfaring med Optituning vs. de mer kjente tunerene som f.eks ESS og TRF?

Endret av ynor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Litt offtopic, men hva er grunnen til at du får ny turbo på garantien? Har en 520D 2012 modell med turboulyd. 

Hei,

Jeg kjøpte bilen brukt for ca 2 mnd siden, og dette er en Premium Selection med full BMW garanti. Jeg merket etterhvert at turboen lager unormalt høy lyd når bilen er kald, og det høres godt inni kupèen. Høres ut som en svak sirene eller et utrykningskjøretøy i nærheten.

Jeg er snar med å ta kontakt med BMW verkstedet i Tromsø for å få sjekket og rettet på alt som kan være potensielle utgiftsposter når garantien er gått ut. Dermed bar det inn med bilen for en sjekk av turbo. De skudde av innsuget og bekreftet slark i en aksling til turboen, og det skal visstnok ikke være lenge før den ryker iflg forhandler. Dermed får jeg ny på garanti. Syns det var lite km den turboen tålte dog..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med det samme på min. Tok med min på Bilia og de mener at sålenge turboen ikke enda er ødelagt og at bilen ikke har noen feilkoder, så får de ikke gjort det på garantien. Skal prøve å ta kontakt med en annen forhandler. Bilen min har rullet 76000 km... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt verksted anbefalte at jeg ikke la ut på sommerferie med bilen før de hadde byttet turbo, da de ikke kunne garantere at den kunne holde i ferien. Spurte om årsak til hvorfor den skulle ryke før 30k på en nokså ny bil, men det hadde de ikke svar på.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Noen som har fått tunet N47 av tuningservice.no og vil dele sin erfaring? Ser de oppgir 222 hk/460 nm på denne motoren, men tall sier vel ikke alt.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...