Gjest Skrevet Juli 17, 2015 Skrevet Juli 17, 2015 Har en 90' mod 518 Dynamoen lader ikke før jeg har passert 3000rpm Noe som tapper strøm fra batteriet også. Mistenker at det er spilleren som tapper, var angeleyes og noen fæle baklys på den ble kjøpt, kan være noe her? Bilen står med flattbatteri, hvordan gå frem med å feilsøke på dynamo osv? Takk for tips!
Otis Skrevet Juli 17, 2015 Skrevet Juli 17, 2015 Høres ut som børster som er slitt. For feilsøking ang batteri tapping er det bare å plugge ut en og en synder og vente å se. Du kan selvsagt koble all strøm via et ampere meter, men da må du vite hva du gjør.
bmwmann24 Skrevet Juli 18, 2015 Skrevet Juli 18, 2015 (endret) En gåen dynamo kan faktisk og være en potensiell strømtyv, hvis diodebrua f.eks er vrak. Ingen fare om det bare er børstene. Kan og være at reima ikke er stram nok over dynamo, men da vil du nok høre et jævla skrik fra reima. Du kan sette ampmeter i serie med batteri, da må du sette pinnene i 10amp utgang på ampmeter. 1. Napp av minuskabel på batteri. La hvilespenning oppnås (vent et kaffekok ca;) 2. Sett den ene kabeln på minuspolen på batteri og den andre i polskoen! Nå har du ampmeter i serie med bilen! 3. Nå er jeg ikke helt sikker, men nyere biler får i alle fall ikke trekke mer en 0.05amp. Får du f.eks opp 0.5amp så tømmes batteri på et par dager. 4. Ikke åpne dører eller "trigg" noen moduler mens du gjør feilsøkingen. Viktig at du ikke oppnår over 10amp for da ryker sikringa i multimeter. Altså multimeter fungerer som sikring for hele bile(!) For å sette ting i perspektiv: Om du f.eks åpner opp en låst BMW e39 så vil det gå ca 30-50amp når sentrallås trigges (mulig jeg bommer med antall amp, men du skjønner pointet? 5. Napp ut en og en sikring til du ser spenningsfallet falle ned til 0.03-0.05. Du har nok ikke all verdens med styreenheter/moduler så jeg tror du skal klare å finne en synder nåkså kjapt. Evt bare sett multimeter over batteripolene (altså 1 kabel på + og en på minus) etter at du har ladet det opp! Og napp ut en og en sikring til spenningsfallet gir seg. Personlig liker jeg den første metoden best. Gir bedre indikasjon, men opp til hver enkelt. Lykke til! Skru av kabler til dynamo og sjekk spenningsfallet. Det kan og være irr på batteri eller et rele som tøver, de er og potensielle tyver. Skaff deg en kontakt-børste. Den ligner på en penn, men har en liten børste i enden! Kjempefin å bruke på alt av kontakter og koblinger du ser. Som sagt, irr kan lage mye knøl. Endret Juli 18, 2015 av bmwmann24
Espen Aass Skrevet Juli 18, 2015 Skrevet Juli 18, 2015 Dynamoen lader ikke før jeg har passert 3000rpm Som bmwmann24 nevner, så er det nok feil med dioder. Eller laderegelator kan det også være, men lite sansynlig. Har du målt ladinge med voltmeter "work", eller er det ladelampa som slukker?
Gjest Skrevet Juli 18, 2015 Skrevet Juli 18, 2015 (endret) Takk for alle tips!! Bmwmann24, når du skriver ampmeter er dette et vanlig multimeter eller noe annet? Espen A, har ikke målt ladingen, hvordan sjekke ladelampa? Endret Juli 18, 2015 av Gjest
Espen Aass Skrevet Juli 18, 2015 Skrevet Juli 18, 2015 Takk for alle tips!! Bmwmann24, når du skriver ampmeter er dette et vanlig multimeter eller noe annet? Espen A, har ikke målt ladingen, hvordan sjekke ladelampa? Multimeter er det Amp. måling på som regel. Når du skriver at den ikke lader over 3000 rpm så lurte jeg på åssen du vet det? Ladelampa skal lyse når tenning er på, og slukke når motor starter. Altså lade.
Gjest Skrevet Juli 18, 2015 Skrevet Juli 18, 2015 Alt av lys på bilen blir hakket skarpere når bilen blir rust over 3000rpm Fant forresten feil i ledningene til spilleren. Ser hvor ledningen har falt ut, men ettersom dette er forrige eigers verk tviler jeg på det løser seg med å kun koble den opp igjen, hvor kan jeg finne koblingskjema?
Gjest Skrevet Juli 18, 2015 Skrevet Juli 18, 2015 (endret) Legger ved et bilde av arbeidet til forrige eigerVil spilleren fortsette å tappe strøm om den gule ledningen blir koblet opp til der den har falt ut fra? Vil da være ilag med den brun/oransje.NB: Sterkt bilde, kan forårsake kvalme Endret Juli 18, 2015 av Gjest
Espen Aass Skrevet Juli 18, 2015 Skrevet Juli 18, 2015 Alt av lys på bilen blir hakket skarpere når bilen blir rust over 3000rpm Fant forresten feil i ledningene til spilleren. Ser hvor ledningen har falt ut, men ettersom dette er forrige eigers verk tviler jeg på det løser seg med å kun koble den opp igjen, hvor kan jeg finne koblingskjema? Farve på ledningen? Koplingsskjema: http://www.armchair.mb.ca/~dave/BMW/index.html Men om en ledning har falt ut av spilleren er vel det neppe problemet hvis batteri tapper seg for strøm?
Espen Aass Skrevet Juli 18, 2015 Skrevet Juli 18, 2015 Legger ved et bilde av arbeidet til forrige eiger Vil spilleren fortsette å tappe strøm om den gule ledningen blir koblet opp til der den har falt ut fra? Vil da være ilag med den brun/oransje. NB: Sterkt bilde, kan forårsake kvalme Veldig dårlig bilde, men det er vel ledning til en høytaler?
Gjest Skrevet Juli 18, 2015 Skrevet Juli 18, 2015 Veldig dårlig bilde, men det er vel ledning til en høytaler? Har ingen peiling, hvilke ledninger er det som styrer strøm?
Espen Aass Skrevet Juli 18, 2015 Skrevet Juli 18, 2015 Ganske sikker på at den sorte kontakten er det pluss rød (konstant strøm), styrestrøm gul (radiokontakt første hakk på tenningsnøkkel) og jord sort -ledning. Blå er til motorantenne/forsterker. (spenning når radio er på) De løse ledningene til høyre er ganske sikkert til høytalere, men som sagt vansklig og se på bilde.
bmwmann24 Skrevet Juli 18, 2015 Skrevet Juli 18, 2015 Takk for alle tips!! Bmwmann24, når du skriver ampmeter er dette et vanlig multimeter eller noe annet? Espen A, har ikke målt ladingen, hvordan sjekke ladelampa? Multimeter ja. Voltmeter, Ampmeter. Ettersom hva du behøver å bruke redskapet til. Her er en liten veiledning
Aquarius Skrevet Juli 19, 2015 Skrevet Juli 19, 2015 Om den løse ledningen hadde vært årsak til batteriutladningen, ville du sett tydelige tegn etter kortslutning/lysbue på ledningen. Høres ut som du ikke får skikkelig lading, og det skyldes gjerne defekt batteri eller laderegulator. Ville begynt med å sjekke batteri. Er dette gammelt? Om du ikke har multimeter/voltmeter, lad opp batteriet og ta en rask prøvestart. Hvis det går, napp av -polen på batteriet og la stå til neste dag. Sett da på -polen igjen, og prøv en ny start. Om ikke det går, så er ganske sikkert batteriet ditt defekt og selvutlades (da vil det normalt heller ikke ta lading særlig godt). Om du får grei start, skaff deg et multimeter og sjekk batterispenning under hvile og lading. Da får du lettere hjelp på forumet, det være seg ladeproblemer eller strømtyver. Espen Aass reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå