Gå til innhold

Dynamofeil og batteri tømmes


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 90' mod 518

Dynamoen lader ikke før jeg har passert 3000rpm

Noe som tapper strøm fra batteriet også.

Mistenker at det er spilleren som tapper, var angeleyes og noen fæle baklys på den ble kjøpt, kan være noe her?

Bilen står med flattbatteri, hvordan gå frem med å feilsøke på dynamo osv?

Takk for tips! :)

Skrevet

Høres ut som børster som er slitt.

 

For feilsøking ang batteri tapping er det bare å plugge ut en og en synder og vente å se.

Du kan selvsagt koble all strøm via et ampere meter, men da må du vite hva du gjør.

Skrevet (endret)

En gåen dynamo kan faktisk og være en potensiell strømtyv, hvis diodebrua f.eks er vrak. Ingen fare om det bare er børstene.

Kan og være at reima ikke er stram nok over dynamo, men da vil du nok høre et jævla skrik fra reima. 

 

Du kan sette ampmeter i serie med batteri, da må du sette pinnene i 10amp utgang på ampmeter.

 

1. Napp av minuskabel på batteri. La hvilespenning oppnås (vent et kaffekok ca;) 

2. Sett den ene kabeln på minuspolen på batteri og den andre i polskoen! Nå har du ampmeter i serie med bilen!

3. Nå er jeg ikke helt sikker, men nyere biler får i alle fall ikke trekke mer en 0.05amp. Får du f.eks opp 0.5amp så tømmes batteri på et par dager.

4. Ikke åpne dører eller "trigg" noen moduler mens du gjør feilsøkingen. Viktig at du ikke oppnår over 10amp for da ryker sikringa i multimeter. Altså multimeter fungerer som sikring for hele bile(!) For å sette ting i perspektiv: Om du f.eks åpner opp en låst BMW e39 så vil det gå ca 30-50amp når sentrallås trigges (mulig jeg bommer med antall amp, men du skjønner pointet?

5. Napp ut en og en sikring til du ser spenningsfallet falle ned til 0.03-0.05. Du har nok ikke all verdens med styreenheter/moduler så jeg tror du skal klare å finne en synder nåkså kjapt. 

 

Evt bare sett multimeter over batteripolene (altså 1 kabel på + og en på minus) etter at du har ladet det opp! Og napp ut en og en sikring til spenningsfallet gir seg. Personlig liker jeg den første metoden best. Gir bedre indikasjon, men opp til hver enkelt. Lykke til!

 

Skru av kabler til dynamo og sjekk spenningsfallet. Det kan og være irr på batteri eller et rele som tøver, de er og potensielle tyver. Skaff deg en kontakt-børste. Den ligner på en penn, men har en liten børste i enden! Kjempefin å bruke på alt av kontakter og koblinger du ser. Som sagt, irr kan lage mye knøl. 

Endret av bmwmann24
Skrevet

Dynamoen lader ikke før jeg har passert 3000rpm

 

Som bmwmann24 nevner, så er det nok feil med dioder.

Eller laderegelator kan det også være, men lite sansynlig.

Har du målt ladinge med voltmeter "work", eller er det ladelampa som slukker?

Skrevet (endret)

Takk for alle tips!!

Bmwmann24, når du skriver ampmeter er dette et vanlig multimeter eller noe annet?

Espen A, har ikke målt ladingen, hvordan sjekke ladelampa?

Endret av Gjest
Skrevet

Takk for alle tips!!

Bmwmann24, når du skriver ampmeter er dette et vanlig multimeter eller noe annet?

Espen A, har ikke målt ladingen, hvordan sjekke ladelampa?

Multimeter er det Amp. måling på som regel.

Når du skriver at den ikke lader over 3000 rpm så lurte jeg på åssen du vet det?

Ladelampa skal lyse når tenning er på, og slukke når motor starter. Altså lade.

Skrevet

Alt av lys på bilen blir hakket skarpere når bilen blir rust over 3000rpm

Fant forresten feil i ledningene til spilleren.

Ser hvor ledningen har falt ut, men ettersom dette er forrige eigers verk tviler jeg på det løser seg med å kun koble den opp igjen, hvor kan jeg finne koblingskjema?

Skrevet (endret)

Legger ved et bilde av arbeidet til forrige eiger

Vil spilleren fortsette å tappe strøm om den gule ledningen blir koblet opp til der den har falt ut fra? Vil da være ilag med den brun/oransje.

NB: Sterkt bilde, kan forårsake kvalme

 

IMG_20150718_164317_zps3h8qvmge.jpg

Endret av Gjest
Skrevet

Alt av lys på bilen blir hakket skarpere når bilen blir rust over 3000rpm

Fant forresten feil i ledningene til spilleren.

Ser hvor ledningen har falt ut, men ettersom dette er forrige eigers verk tviler jeg på det løser seg med å kun koble den opp igjen, hvor kan jeg finne koblingskjema?

Farve på ledningen?

Koplingsskjema: http://www.armchair.mb.ca/~dave/BMW/index.html

Men om en ledning har falt ut av spilleren er vel det neppe problemet hvis batteri tapper seg for strøm?

Skrevet

Legger ved et bilde av arbeidet til forrige eiger

Vil spilleren fortsette å tappe strøm om den gule ledningen blir koblet opp til der den har falt ut fra? Vil da være ilag med den brun/oransje.

NB: Sterkt bilde, kan forårsake kvalme

 

IMG_20150718_164317_zps3h8qvmge.jpg

Veldig dårlig bilde, men det er vel ledning til en høytaler?

Skrevet

Veldig dårlig bilde, men det er vel ledning til en høytaler?

Har ingen peiling, hvilke ledninger er det som styrer strøm?

Skrevet

Ganske sikker på at den sorte kontakten er det pluss rød (konstant strøm), styrestrøm gul (radiokontakt første hakk på tenningsnøkkel) og jord sort -ledning.

Blå er til motorantenne/forsterker. (spenning når radio er på)

De løse ledningene til høyre er ganske sikkert til høytalere, men som sagt vansklig og se på bilde.

Skrevet

Takk for alle tips!!

Bmwmann24, når du skriver ampmeter er dette et vanlig multimeter eller noe annet?

Espen A, har ikke målt ladingen, hvordan sjekke ladelampa?

Multimeter ja. Voltmeter, Ampmeter. Ettersom hva du behøver å bruke redskapet til. Her er en liten veiledning

Skrevet

Om den løse ledningen hadde vært årsak til batteriutladningen, ville du sett tydelige tegn etter kortslutning/lysbue på ledningen.

 

Høres ut som du ikke får skikkelig lading, og det skyldes gjerne defekt batteri eller laderegulator.

 

Ville begynt med å sjekke batteri. Er dette gammelt?

Om du ikke har multimeter/voltmeter, lad opp batteriet og ta en rask prøvestart. Hvis det går, napp av -polen på batteriet og la stå til neste dag. Sett da på -polen igjen, og prøv en ny start. Om ikke det går, så er ganske sikkert batteriet ditt defekt og selvutlades (da vil det normalt heller ikke ta lading særlig godt).

 

Om du får grei start, skaff deg et multimeter og sjekk batterispenning under hvile og lading. Da får du lettere hjelp på forumet, det være seg ladeproblemer eller strømtyver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...