Gå til innhold

Fusking/kutting og ulyder E39 m52B25

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei !

Har et litt merkelig problem med bimmern, og ting har stoppet opp i feilsøkingen så jeg prøver et innlegg her.

Er en 98mod 523ia M52B25 Singlevanos.

Skulle hjem fra Gardermoen der bilen hadde stått ubrukt i ca 3 uker. Gikk som en drøm ned til Gardermoen og startet og gikk fint når jeg hentet den igjen. Ny og fin castrol olje på motor og nok kjølevæske.

Hadde kommet noen mil på vei når jeg legger merke til en svak raklelyd på rundt 2.000rpm under pådrag, men bilen virket ellers frisk. Etter ca en time med kjøring gikk bilen "plutselig" dritdårlig i det jeg skulle ut av en rundkjøring, kom meg ikke opp i 80kmt engang, så stoppet og gjorde ren coilene og skiftet plugger uten videre hell. 

Bilen gikk nå helt fint på tomgang, men så fort den passerte 2500-3000rpm ble det bare fjusking og en skikkelig fæl raklelyd i motor, kan minne om en alvorlig tenningsbank eller lignede.

Kjører videre hjemover siden jeg ikke har noen valg, og kommer meg ca 40 mil før bilen gikk såpass dårlig at jeg ikke klarte å holde farta på flate veier engang, og bilen ble frakta siste stykket på biltralle. Siste hundre meterene før jeg stoppet var det bare tomgang i førstegir den klarte..

Pr idag starter bilen lett og går som normalt på tomgang, antydning til svaak skrapelyd langt bake på motor.

kommer opp i ca 2500rpm før den kutter og begynner å kakle og fjuske, før den går normalt igjen.

Har tatt av toppdeksel og ser ingen antydning til spon eller andre tegn til skjæring/alvorlig havari.

HVA kan dette være ?

Har tenkt litt på vanosfeil, girkasse, kam/veivsensor?

Endret av Tonhad
Skrevet

Takker for tips ! 

Skal få tatt en diagnose på den og se hva som kommer opp :-)

Synest det var så merkelig at den gikk verre og verre hjemover, i tillegg til raklelyden fra motor. 

Har derfor tenkt på om det kan være vanos? hva vil symptomene på vanosfeil være ?

Skrevet

Er litt begrenset på hva som kan feile på vanos egentlig, regner med at du har singelvanos på lik linje som meg.

Det er stort sett tre ting: pakningene, ringen som holder stempelet "rett" og solenoiden. Ringen (fungerer litt som lager) kan bidra til raslelyd, mens de to andre vil påvirke hvorvidt vanos blir aktivert til å endre kamprofilen. Feiler noe av dette så vil antaglivis motoren gå dårligere, men neppe så dårlig som du beskriver.

Mange ting idag skyldes sensorrelaterte problemer på biler som nærmer seg 15-20 år, sliter med det selv. Derfor er det alltid greit å starte med å sjekke på diagnosefronten først.

Skrevet

Da ble det en ny kamsensor og tømming av katalysator, og bilen går bedre enn noen gang :-)

Takk for tips !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...