E.C. Skrevet August 4, 2015 Share Skrevet August 4, 2015 Trenger noen å utveksle litt tanker med. Bilen er en E36 M52B20 med automat. Denne har ikke motorlampe, men lampe for feil på girkassa. Girkassa har for øvrig 2 forskjellige nødmodus. Den første er en "light limp mode". Da virker det som at 2-3-4 gir fungerer og "tannhjulet" i dashbordet lyser opp når det skjer. Den andre limp mode er real deal, da sitter bilen der i 4. gir og man får heller ikke giret manuelt, lyset/tannhjulet kommer også opp. Bilen har vært halvveis rar i april-mai, var tungstartet på varm motor og døde ut på tomgang, fikk da ny kamsensor, original BMW. Da ordnet ting seg. Vanos-feilen (les lenger ned) tror jeg henger sammen med kamsensor da disse ser ut til å dukke opp samtidig. Er vel heller ikke så rart når de avhenger av hverandre for å fungere. Inntil forrige uke kunne jeg ikke ta diagnose på bilen, men nå har jeg kontakt med kassa og motorhjernen. Leste ut koder for noen dager siden og da var det to aktuelle feil, "vanos mechanically jammed" og "camshaft sensor". Regnet med at det var fra gammelt av. Sletta begge i INPA, men kamakselsensoren kom opp med en gang jeg startet motoren. Koden for vanos kom ikke opp. Prøvde å lirke litt på kontakten til kamsensoren og slettet koden for kamaksel med Carsoft og da var den borte. Kjørte en halvtimes tur igår og begge feilkodene var borte. Jeg har dog erfart "light limp mode" etter å ha kjørt ~45+ min sammenhengende i de siste ukene så jeg var ikke helt overbevist. I dag har jeg tatt en litt lenger tur. Først 15 min etter jobb, så 30 min pause og videre en 45 min tur til "sivilisasjonen". Bilen gikk helt fint da. 15 min og en handletur senere så var den vanskeligere å starte, ikke mer enn 3-4 sekunder med starteren, men startet ikke direkte som på kald, litt småhost. Ingen lampe. 5-10 min til neste butikk og en ny handletur på 15 min så var det skikkelig host og da den starta så var kassa i skikkelig limp mode. Skrudde av og startet på nytt, fortsatt skikkelig limp mode. Kjørte 5 min til nærmeste bensinstasjon under tak og dro fram laptopen (så for meg at noe sånt kunne skje). Da hadde det dukket opp kode for vanos og kamsensor, samt nå veivsensor. Det jeg ser for meg er at muligens veivsensoren oppfører seg rart når den først blir skikkelig varm. Når man har kjørt en stund og stopper bilen så kryper temperaturen på kjølevæsken opp mot 100 grader ettersom kjølingen opphører. Det kan jo se ut til å ha sammenheng med at bilen starter å oppføre seg rart når den først har kjørt et stykke og så stått litt i ro. Det andre cluet er at da jeg startet bilen og den gikk i limp mode så hostet den og turtallsnåla fløy langt forbi 7k RPM (ikke motoren). Hvis det er veivsensoren som gir signal for RPM så virker det som at den sender ut litt falske verdier. Kamsensoren er som sagt ganske ny og veiv-/kamfeil kommer ofte om hverandre på diagnose etter det jeg har skjønt. Hadde vanosen vært stuck så ser jeg ikke for meg at den hadde blitt samme effekt. Den hadde vel også vært "jammed" i tomgangsposisjon i så fall når jeg parkerer og burde ikke ha bidratt til vanskelig oppstart. Er det noen som har tatt seg bryet til å lese gjennom og har noen tanker angående dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Aass Skrevet August 8, 2015 Share Skrevet August 8, 2015 Selv om kamsensoren er ny, så kan det være feil med denne. I og med denne muligens fusker når motor/sensor blir varm. En annen ting er avstand mellom sensor og føler. Her måtte jeg på min gamle 540 legge skive under feste til veivsensor, da den sto altfor nær føleren. (nesten så sensor subbet borti føleren.) At du har problemer med automat har jeg ingen formening om, men mulig dette har med motorstyringsignaler til hjernen for automatgirkasse. Men det blir tipping. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet August 8, 2015 Forfatter Share Skrevet August 8, 2015 Takk for input! Jeg har diskutert litt med en jeg kjenner som er mekaniker og vi kom fram til at det kunne være veivsensor som fusket når den ble varm. Det som pekte i den retningen var vanskeligere start på varm motor, samt det at turtallsnåla fløy opp til himmelen da jeg prøvde å starte. Ettersom veivsensoren rapporterer feil verdi og ekstremt høyt turtall ved start så vil det være naturlig at kamsensoren vil lese av at vanosen står feil i forhold til turtallet og bringe opp de to andre feilkodene. Lampen til kassa har nok sammenheng med at motorhjernen registrerer en feil. Blir litt som motorlampe hos meg. I går fikk jeg byttet veivsensoren (som for øvrig satt noe jævlig og var et helvete å få ut) og slettet feilkodene. Kjørte en tur og det virket til å gå bra. I dag tok jeg igjen en lengre tur og fikk dratt bilen litt på turtall så den ble skikkelig varm. Alle startene jeg hadde gikk smertefritt og det ble ingen lampe i løpet av turen. Skal sjekke etterhvert med INPA, men regner med at det ikke er noe. Melder bilen enn så lenge som friskmeldt, men det finner jeg ut for sikkert etter turen til Østlandet om halvannen uke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå