Gå til innhold

Rasling fra motor; -99 E46 318i

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke et stort problem på disse med oljeforbruk nei, men noe er det nok alltid :)

Tror jeg ville sjekket hvor det lekker for å kjøre med så lite olje at det lager lyd er virkelig ikke bra for motoren :lol:

Skrevet

Fikk tatt en testtur nå, og lyden(e) er der fortsatt, men noe redusert. Det er spesielt en raslelyd som kommer når man kjører på motorvei og følger trafikken hvor man holder gasspedalen inne ca. 10-20 %, samt når man slipper gassen. Da rasler den som tidligere.. Vil ikke kjede lage lyder hele tiden? Får en følelse av at det kan være løfterene. Noen som har en god idè på hva det kan være? :)

Skrevet

Tipper fremdeles strammeren. Vis du hører ved oppstart er det som oftest denne. Kan og være løftere men det er en heeelt annen jobb. Tusenlappene flyr fort vis du leverer på verksted for å skifte dette. Strammer klarer du selv å skifte. Men få en diagnose av et skikkelig verksted, helt umulig for oss å komme med noe konkret over nettet :)

Skrevet

Klar over at det blir vanskelig å si helt konkret, men sikkert mange som har hatt tilsvarende problemer med disse, så greit å prøve å sortere ut litt før man gjør jobben. Bør kanskje prøve å byte ut strammeren først. :)

Skrevet (endret)

Dette høres ut som den lyden jeg har I min, men denne har det kraftigere.

Kanskje det er rådelagerene...? :(

Skal ikke svartmale det hele, men.begynnelse på rådebank.....?

Lite olje på motor over lengere tid er ikke bra.

Dårlig kjedestrammer hadde du hørt rasling hele tiden, og spesielt ved høye turtall.

Endret av Espen A.
Skrevet

Ingen som har DIY eller forklaring på hvordan man bytter kjedestrammer på M43?

På vei til jobb I dag, så begynte måleren for vannemp. å bevege seg oppover mot rødt.. Termostat som har tatt kvelden, eller kan det være noe annet?

Skrevet

Jeg har en 318i 02 mod. Hadde samme rasling i motor for en stund siden. viste seg at det var kjedestrammer som var for kort, er visst fabrikkfeil ifølge GS at de org. strammerne er ca 1cm for kort når kjede blir slakt med årene. GS selger  derfor nye strammere som er lenger. Dette fjernet ulyden i motoren min. lett å bytte strammer. sitter lett til foran p venstre side av motoren (n42). 15 min jobb. 

Skrevet

Dette er M43, og der sitter strammeren bak frontdekselet på motoren, så tar litt lenger tid å bytte på denne.. :) Har bestil ny vannpumpe, termostat og kjedestrammer, så får satse på at det blir bra. Kommer med en tilbakemelding når det er montert neste uke.

Skrevet

Dette er M43, og der sitter strammeren bak frontdekselet på motoren, så tar litt lenger tid å bytte på denne.. :) Har bestil ny vannpumpe, termostat og kjedestrammer, så får satse på at det blir bra. Kommer med en tilbakemelding når det er montert neste uke.

ta gjerne noen bilder også. jeg må også bytte strammer og og alt rundt reg kjede på min, for der rasler det helt sykt nå. 

• 4 weeks later...
Skrevet

En liten update; Byttet kjedestrammer, og det hjalp fint lite.. Kjedet var nok for slakt. Valget var da å bytte kjede, noe som koster noen tusenlapper, eller å sates på at den gikk en stund til og heller bytte hele motoren hvis den skulle ta kvelden. Valgte det siste, og det gikk ikke lang tid før motoren stoppet, dessverre. Har nå kjøpt ny motor (uten lyder!) og setter inn den nå. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...