Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Da har jeg fått problemer med kjerra jeg også. Det begynte med at den gule motorlampen tente uten at jeg merket noe forskjell på bilen. Etter ca 8 mil? slukket lampen igjen og alt virket normalt. Så plutselig kom den på igjen og nå merkes det på motoren også. Det kjennes som jeg har fått 50hk og trekk-kraften stopper rett over 2000rpm. Jeg hører turboen fungerer frem til dette, men ved ca 2000-2500rpm kutter den ut.

Har bestillt utstyr til å lese av feilkoder, så har ingen ennå. Har lest litt på "problemet" og det kan jo være mye forskjellig etter hva jeg har skjønt. EGR virker til å være en gjenganger og kan være ett problem. Såvidt jeg ser finnes det fine DIY på nettet der du kan rense denne ren.

Noen andre som har hatt lignende problemer og evt løst det? Jeg kjøpte bilen i sommer av bruktforhandler og valgte utvidet garani igjennom Autoconcept Sølv program. Det kan jo hende disse dekker evt problemene jeg har.

Skrevet

Om du holder til i nærheten av noen med diagnose så er det kommer kanskje enkelt.

Ellers blir det jo bare spekulasjoner.

Må ha diagnose.

Skrevet (endret)

Utifra de feilkodene, så har jeg lyst å gjette på at du har koksing i toppen pga småkjøring, som igjen resulterer i 3FF0, når den dukker opp så forhindrer den DPF regenerering, som igjen kan ha resultert i tett DPF.

Og da fikk du 480A og 4D00 som betyr tett DPF.

Det er jo ABSOLUTT IKKE SIKKERT at dette stemmer, men vi har litt lite å gå etter her.

Videre feilsøking anbefales og gjerne lesing av live verdier.

Endret av Otis
Skrevet

Kontaktet merkeversted idag og de skal ta bilen inn. Nå har jeg som sagt kostet på meg slik garanti når jeg kjøpte bilen så da får man se om man får noe igjen på den først også. Regner med merkeverksted går igjennom med diagnoser ect før de estimerer konstnad.

Jeg føler det litt rart at det skulle skje nå, all den tid jeg ikke har småkjørt med bilen i mitt eie. Nå kjøpte jeg den i sommer, men jeg har kun hatt langturer med den bortsett fra enkelte tilfeller. Bør jeg bruke bilen når den er så dau som den er nå, er det skadelig tro?

Tittet forøvrig inn i EGR ventilen på bilen og denne var ikke sausa igjen slik jeg har sett skrekk eksempler på nett om. Kan være partikkelfiler ect også men vi får nå se.

• 2 weeks later...
Skrevet

Da var det DPF eller partikkelfilter som det kalles. Selv etter to regenereringer er det kaputt. Bilen har knappe 120.000 på telleren. Kostnad er 30.000.- + å bytte dette jæ/&% filteret som jeg leser bare er tull. Jeg tegnet Autoconcept garanti ved kjøp av bilen i sommer, men de nekter for at de dekker dette. I omfanget deres står det:

Motor
Motorblokk, topplokk, alle innvendige elektriske og mekaniske komponenter i disse inkludert topplokkspakning.

Noen som vet om man kan tilsi at dette rensesystemet er endel av motor?

• 1 month later...
Skrevet

Jeg holder en knapp på LMM-en.

Men ikke bare løp-og-kjøp.

Enkel måte å sjekke dette på er rett og slett dra ut pluggen, og kjøre en stund.

Blir bilen 99% bedre og helt OK å kjøre = LMM defekt

Ingen, eller marginal endring = LMM mest sannsynlig OK, 1800-1900kr spart og du kan bruke tid og energi på videre feilsøking.

/jarkko

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...