Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei nå har jeg hatt min bmw m5 01 model en stund og den er jo som de fleste vet glad i olje.

Min motor har vært fulgt opp 100% fra den var ny og det er den nyeste typen med oppgradert vanos osv osv

Kjøpte en 4 liter med castrol olje som er anbefalt av bmw for nesten 900kr og denne er allerede tom. Bilen har jo selfølgelig blitt kjørt mye da det er gøy med ny bil, men den har faktisk brukt opp over 4 liter på 6000km. SS Perfomance mente dette var normalt [-(8-[ [-o< , men jeg syntes det var svimlende høyt forbruk og ikke minst dyrt vis det skal fortsette så jeg kjøpte et service kit på ebay.

http://www.ebay.com/itm/361112038879?_trksid=p2060353.m2749.l2648&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Monterte filter og byttet olje osv til Liqui Moly og etter dette har den blitt kjørt mye og i tillegg hatt en dag på rudskogen, med turtalsperre satt til 8000rpm. Nå etter en stund har jeg skjekket og oljefobruket er ikke synlig på peilepinnen engang og motor føles bedre og går renere. Oljetemperatur holder seg under 100 grader noe den alltid var over med castrol. Dette da på både hard og blandet kjøring. Syntes også bilen går bedre med det kan også ha noe med at jeg har køddet litt med dme og satt inn k&n filter så jeg får fult utbytte av effektanlegget.

Fargen på oljen på pinnen virker også klarere og ikke så svart som castrol oljen og bilen hadde nettopp vært på service hos ssp for 85000kr der de har byttet olje, plugger, register osv osv.

Så til dere som er glad i motoren deres så anbefaler jeg Liqui Moly på det sterkeste da min så og si har sluttet å bruke olje. Den bruker ihvertfall ikke noe som gjør at man merker det på lommeboka  \:D/:headbang:

Så også at det svettet en del olje ut av "plenum" eller hva det nå heter og inntakshullene og dette er nå helt borte så luftinntakene er helt tørre :)

Denne oljen koster også en brøkdel av hva castrol gjør :):drink:

Skrevet

Vis flere er intressert i og kjøpe inn olje så kan jeg bestille en del også få det samlet så det ikke blir så mye ekstra kostnader. Liqui moly har en video på liquimoly.no eller noe sånt som forklarer alle produktene deres.

Var noen oljetilsetningsstoffer og rensemidler som også virket intressant.

Var rimelig sikker på at det ikke kunne være så bra som andre forumer og produsent sa selv, men ble veldig overasket så jeg vil gjerne handle mer av den, men vil gjerne ha med flere på lasset så vi kan dele utgifter

Skrevet

Hei nå har jeg hatt min bmw m5 01 model en stund og den er jo som de fleste vet glad i olje.

Min motor har vært fulgt opp 100% fra den var ny og det er den nyeste typen med oppgradert vanos osv osv

Kjøpte en 4 liter med castrol olje som er anbefalt av bmw for nesten 900kr og denne er allerede tom. Bilen har jo selfølgelig blitt kjørt mye da det er gøy med ny bil, men den har faktisk brukt opp over 4 liter på 6000km. SS Perfomance mente dette var normalt [-(8-[ [-o< , men jeg syntes det var svimlende høyt forbruk og ikke minst dyrt vis det skal fortsette så jeg kjøpte et service kit på ebay.

http://www.ebay.com/itm/361112038879?_trksid=p2060353.m2749.l2648&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Monterte filter og byttet olje osv til Liqui Moly og etter dette har den blitt kjørt mye og i tillegg hatt en dag på rudskogen, med turtalsperre satt til 8000rpm. Nå etter en stund har jeg skjekket og oljefobruket er ikke synlig på peilepinnen engang og motor føles bedre og går renere. Oljetemperatur holder seg under 100 grader noe den alltid var over med castrol. Dette da på både hard og blandet kjøring. Syntes også bilen går bedre med det kan også ha noe med at jeg har køddet litt med dme og satt inn k&n filter så jeg får fult utbytte av effektanlegget.

Fargen på oljen på pinnen virker også klarere og ikke så svart som castrol oljen og bilen hadde nettopp vært på service hos ssp for 85000kr der de har byttet olje, plugger, register osv osv.

Så til dere som er glad i motoren deres så anbefaler jeg Liqui Moly på det sterkeste da min så og si har sluttet å bruke olje. Den bruker ihvertfall ikke noe som gjør at man merker det på lommeboka  \:D/:headbang:

Så også at det svettet en del olje ut av "plenum" eller hva det nå heter og inntakshullene og dette er nå helt borte så luftinntakene er helt tørre :)

Denne oljen koster også en brøkdel av hva castrol gjør :):drink:

Min erfaring med S62 (pre-face) er at dette er en fantastisk maskin med en flott momentkurve og masse respons. En fryd å legge inn nye gir :-)

Oljetemp alltid <110C uansett bealstning. 

Min M5 var veldig tørst på olja (kjørte obligatorisk Castrol 10W-60 hele tiden). Jeg merket signifikant økning på forbruket etter ca 5000km, så da la jeg meg på 5000km oljeskift intervaller :-) Det går vel 7-8 liter på S62, mener å huske at jeg brukte ca 6-8 liter mellom oljeskiftene. Forbruket var høyere jo hardere jeg kjørte. Merket aldri noe på motoren at den drakk olje, ikke kom det blå røyk heller. Ergo anså jeg ikke dette som noe problem, bare gjorde det til rutine å fylle olje :-)

Jeg synes det er rart at din M5 ikke bruker olje lenger ved å bytte oljetype? Når i perioden hadde du denne servicen? Kan det være servicen som løste oljeforbruket?

Det er jo flott at den ikke bruker olje og siden det er en facelift skal den vel ikke bruke så mye heller. At oljen er klarere er ikke nødvendigvis bra, da kan det hende oljen ikke renser like godt?! Kan dette ha noe med servicen og gjøre også? Uansett, bra det løste seg :-)

Skrevet

Jeg reagerte også på at oljen er klarere, med tanke på at olje skal ta opp sot/forurensning så er det vel ikke nødvendigvis så bra? 

Skrevet

Servicen tok jeg selv. Den dyre servicen jeg snakker om ble gjort for en 3 mnd siden ca men de byttet til castrol men jeg tok ny service nå selv og byttet til liqui Molly.

Sier ikke at oljen er klar men den har en mer riktig farge i forhold til kjørelengde. Castrol sin olje tålte faktisk ikke denne varmen over lengre tid og ble veeeeldig tynn og derfor ble det høyt forbruk. Liqui Molly takler varmen bedre pga smøreeffekten så derfor holder oljetemp seg også nede. Det er jo også merkbar forskjell i ytelse når den ligger 100+ i oljetemp en når den ligger under. Når den ligger under så kommer kreftene som en eksplosjon men når den blir for varm tror jeg den klarer 0-100 på 6 sek vis du er heldig. Ikke vet jeg men kanskje liqui Molly oljen får trykket på vanos bedre? Bare gjetting fra min side

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

Skrevet

Også har liqui Molly en del tilsetninger man kan kjøpe ved siden av som virker utrolig bra. Anbefaler å gå på nettsiden å se video

Skrevet (endret)

Servicen tok jeg selv. Den dyre servicen jeg snakker om ble gjort for en 3 mnd siden ca men de byttet til castrol men jeg tok ny service nå selv og byttet til liqui Molly.

Sier ikke at oljen er klar men den har en mer riktig farge i forhold til kjørelengde. Castrol sin olje tålte faktisk ikke denne varmen over lengre tid og ble veeeeldig tynn og derfor ble det høyt forbruk. Liqui Molly takler varmen bedre pga smøreeffekten så derfor holder oljetemp seg også nede. Det er jo også merkbar forskjell i ytelse når den ligger 100+ i oljetemp en når den ligger under. Når den ligger under så kommer kreftene som en eksplosjon men når den blir for varm tror jeg den klarer 0-100 på 6 sek vis du er heldig. Ikke vet jeg men kanskje liqui Molly oljen får trykket på vanos bedre? Bare gjetting fra min side

Effektforskjellen kan også skyldes IAT (Intake Air Temperature sensor) som under ulike omstendigheter blir veldig varm på E39 M5. Finnes relokasjons kit. som manipulerer motoren til å tro at tempen er lavere enn den er? Monterte aldri dette kittet selv fordi jeg var redd for tenningsbank og at problemet var var bare under visse omstendigheter. På bane var IAT lav og fin :-)

Endret av Komfort
Skrevet

Effektforskjellen kan også skyldes IAT (Intake Air Temperature sensor) som under ulike omstendigheter blir veldig varm på E39 M5. Finnes relokasjons kit. som manipulerer motoren til å tro at tempen er lavere enn den er? Monterte aldri dette kittet selv fordi jeg var redd for tenningsbank og at problemet var var bare under visse omstendigheter. På bane var IAT lav og fin :-)

Kan jo ikke være det for det er ingen som har flyttet den? Den flytter seg jo ikke selv sånn plutselig. Og i tillegg viser intake tempen min alt ifra det som et ute og opp til 70 grader. Vet ikke hvor denne sitter med da regner jeg med at det er i motorrommet siden det er så stort spenn? Sitter i lmm da eller?

Skrevet

Kan jo ikke være det for det er ingen som har flyttet den? Den flytter seg jo ikke selv sånn plutselig. Og i tillegg viser intake tempen min alt ifra det som et ute og opp til 70 grader. Vet ikke hvor denne sitter med da regner jeg med at det er i motorrommet siden det er så stort spenn? Sitter i lmm da eller?

Jeg mente at høy insugs lufttemperatur kan være årsaken til at den går dårligere når varm. Jeg opplevde nettopp det. Og ved IAT på 70 grader dropper den effekten en del.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Skrevet

Ja ok da skjønte jeg. Det har jeg også merket og har veldig lyst til å bygge et cold air intake system. De som er ferdige på nett er jo svindyre :( kan da ikke være all verden å bygge selv? Sitter sensor i lmm?

Skrevet (endret)

Ja ok da skjønte jeg. Det har jeg også merket og har veldig lyst til å bygge et cold air intake system. De som er ferdige på nett er jo svindyre :( kan da ikke være all verden å bygge selv? Sitter sensor i lmm?

Ja, sensor sitter i LMM. Mener det er venstre side når du ser mot fronten av bilen. Jeg prøvde å pakke inn LMM og rør med varmeisolerende materiale, men det hjalp ingenting. Jeg vurderte mange tiltak, men det er er for kostbart og gir liten effekt. IAT beskytter motoren mot varm luft og burde ikke tukles med. Det er bra den ikke sitter i plenumkammeret for der er nok lufta enda varmere! Beste er å holde konstant høy luftstrøm gjennom LLM`ene ;-)

Endret av Komfort
Skrevet

Nå føler jeg meg dum men hva er IAT? Hva med å bygge kjølerør fra fanger og rett opp i luftfilter boks? Ser jo de selger ferdige fangere med kjølehull men der kan man jo bare bruke bassporter av noe slag?

Skrevet

IAT=Intake Air Temperature sensor. Rørene vil fange varme fra motoren uansett, og problemet er bare når du kjører rolig og liten luftflow.

Ved hard kjøring er ikke dette noe problem! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...