Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå vet jeg da søren hva som er feil. Har en E39 520i.

Kort fortalt har hatt problemer med at bilen gikk helt normalt og var totalt død på morgenen. Totalt død som om det ikke var noe batteri der. Koblet batteri av og på og alt normalt igjen. Dette skjedde et par ganger og under kjøring dukket de opp noen feil som Engine fail safe og girkasse i nødmodus. Start og stopp av motor og alt borte og ok igjen. 

Mistanken falt på batteri og tok det med til Mekonomen der jeg kjøpte det i mars i år. Testet ok der men testen var bare at de koblet den opp og målte spenning noen få sekunder.

Tok den med på verksted for to dager siden. De fant ikke noen feil annet at de programmerte den opp igjen. Gikk bra et døgn for Engine fail safe kom igjen i dag under kjøring og nå var det nesten umulig å få startet igjen etterpå. Var fruen som kjørte den da så jeg sjekket spenning på batteri gjennom test 9 på dashbordet.

Oi den testen viste 9,4V på batteri, 11,0 med motor i gang. Batterilampe lyser ikke og har aldri gjort det under kjøring heller så skal tro den lader skikkelig da.

Satte batteriet på lading og etter kun 3 timer viser lader at det er fulladet. Ladet gjennom ladeplugger i motorrommet og ikke rett på batteri. Kjører batteritest gjennom dashbordet igjen og nå viser den 10,0V uten at motor går.

Hva skjer.

Er det virkelig batteriet som er gåent selv om det bare er et halvt år gammmelt og Mekonomen sier det er i orden?

Noen som har opplevd lignende?

Skrevet (endret)

Dynamoen din lader ikke. Skift børstene i den. Tipper det er de.

Det som skjer da er at batteriet tappes for strøm. Og det blir etterhvert lite strøm. Og da begynner elektronikken å tulle og gå i nødmodus osv.....

Endret av MrBrum
Skrevet

Skulle det fortsatt ha fiksa seg med å ta av og på batteripolene?

Tenker defekt dynamo så må det

oppladning til?

Sent from USS Enterprise

Skrevet

Skulle det fortsatt ha fiksa seg med å ta av og på batteripolene?

Tenker defekt dynamo så må det

oppladning til?

Sent from USS Enterprise

Jeg tror det har noe å gjøre med at elektronikken blir "tullete" ved lav spenning. Har hatt litt av det samme på egen bil. Stein død i ene tilfellet. Feilfri i neste.

Skrevet (endret)

Ladet batteriet gjennom motorrommet i går, lader indikerte fullt batteri men når jeg kobler det til bilen viser det kun 10v. Når jeg starter motor går det opp til 11,8V så skulle tro det var ladespenning da? Men den burde jo klart å hoppe opp på ca 13,6 selv om batteri spenning var lav så ja kan selvsagt være defekt dynamo.

I dag tidlig tok jeg ut batteriet for å lade det utenfor bilen og det jeg ikke likte var at + kabel til batteriet var varm da jeg tok på den. Type lunken men det må ha vært varmere. For dere som kjenner den kabelen er det jo skrudd fast en liten kabel inn på + kabelen. Her hadde isolasjon smeltet og det har vært varmt. Så varmt at jeg ikke klarer å skru av skruen lenger heller, bare løsne den.

Hva kan dette være tro? Kan det være dynamo som sender for høy spenning inn til batteriet?

Ingen sikringer har gått.

Endret av Viper E39
Skrevet

Den lille ledningen som er koblet på batteriet, hva slags utstyr er det til? Er det sikring på den? Det kan være at den lille ledningen er synderen.

Skrevet

Ja si det noen som vet hva den er til? Går inn i en koblingsboks rett over skal se om jeg klarer å få av plastlokket på den.

Men med motor i gang burde vel volt på batteriet gått opp til 13+V?

Blir det mindre så er det vel fort vekk dynamo som er gåen og.

Men er det sikring på den så har ikke den gått jeg har gått gjennom alle sikringer og alle er intakte.

Skrevet (endret)

Det verkstedet som så på bilen sist, målte dem spenning med multimeter? Inkludert ladespenning.....Og det var normalt?

Endret av MrBrum
Skrevet

Ikke lett å bli klok her, men ut i fra det som hittil er kommet frem ville jeg byttet både batteri og dynamo/børster. Ladespenning er hvertfall ikke i orden.

Skrevet

Ikke lett å bli klok nei men jeg har blitt litt klokere.

Jeg ladet batteriet utenfor bilen i går, tok et par timer bare før det var fulladet.

Satte det tilbake i bilen og den viste da 12v med motor av og 13.4-6 ladespenning med motor på. Kanskje noen tideler for lite.

Men den lille kabelen som er skrudd fast på + kabelen. Der er det søren meg begynnende brudd. Leet litt på den når batteriet var koblet til og der gikk strømmen gitt.

Kan dårlig kontakt i den vært grunnen til at batteriet ikke har ladet skikkelig og blitt tappet? Har bare vært turer på under 40 min den siste måneden.

Skrevet

Ja, du har nok funnet synderen. Det er strømmen til hele det elektriske anlegget i bilen. Den grove går til starteren. Jeg fant ut det etter å ha gått ut på garden og sett etter hvordan det detaljert så ut i min egen bil. ](*,)  Jeg gikk vel og innbilte meg at det var bare en kabel originalt inn på batteriet, men det er jo to.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...