Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

okei eg får skru av alle slanger å sjekke, men radiator er jo ny for 1 år siden, og spylte vann igjennom den, og det kom bare reint vann ut fra andre enden.

så eg fyller bare på med radiator rens i ekspansjonstanken, og lar bilen svive? så er alt gudd? 

Det er nok varmeapparat registeret som i så fall er tett.

Skrevet

men hvis den elektriske sirkulasjonspumpen er ødelakt, kan den gjøre slik at bilen koker?

Den elektriske pumpen hjelper vannet gjennom varmeapparat registeret spesielt på lavere turtall. Det kan jo være at den har vært defekt lenge, slik at kjølevæsken har blitt til grøt der inne, pga dårlig sirkulasjon og for sjeldent bytte av kjølevæske.

Men om motoren koker for det er jeg usikker på. Kommer vel an på hvor mye som er tett der inne.

Igjen....jeg ville forsøkt å kjøre med rensemiddel.

Skrevet

har tatt diagnose på den idag, og det kommer opp feil på ¨Waterpump¨, det må vel være den sirkulasjonspumpen?? for vannpumpen er ikke elektrisk... men samtidigt et det vann inn og ut fra pumpen.

men hvis det er tett så var det bare og helle på med rensemiddel, slå på bilen og la det rense seg selv, så tømme alt av veske, så fylle på med ny frostveske og lufte? :)

Skrevet

har tatt diagnose på den idag, og det kommer opp feil på ¨Waterpump¨, det må vel være den sirkulasjonspumpen?? for vannpumpen er ikke elektrisk... men samtidigt et det vann inn og ut fra pumpen.

men hvis det er tett så var det bare og helle på med rensemiddel, slå på bilen og la det rense seg selv, så tømme alt av veske, så fylle på med ny frostveske og lufte? :)

Ja til alt. :-) Bytt pumpen, og gjør videre som du beskriver selv. Og lufting foregår som beskrevet detaljert lenger opp i tråden. Da nærmer det seg en løsning her. :-)

Skrevet

hei! fikk opp feilkode 0010 AUC sensor signal, 0021 auxiliary water pump og 0016 spray nozzle heating på kjøle anlegge! hva sjer om den sensoren under luftfilterboksen ikke fungerer? evt vet noen om det finnes sikring/rele til sirkulasjonspumpen??

Skrevet

hei! fikk opp feilkode 0010 AUC sensor signal, 0021 auxiliary water pump og 0016 spray nozzle heating på kjøle anlegge! hva sjer om den sensoren under luftfilterboksen ikke fungerer? evt vet noen om det finnes sikring/rele til sirkulasjonspumpen??

0010 AUC sensor signal:  Det er vel en sensor som sitter ved siden av radiatoren, i nærheten av lykta. Festet har lett for å ryke, så den kan ligge å dingle et sted. Sensoren føler etter luftforurensning, og sørger for å kjøre varmeapparatet på resirkulering hvis det er mye forurensning. Kan være brudd i ledningen, ellerr at den er koblet av. Eller gåen sikring.

0021 auxiliary water pump:  Det er vannpumpen. Jeg er ikke sikker på hvilke sikringer den er koblet mot, men det er garantert en eller flere sikringer som er på denne kretsen, slik det er på alt annet. Skal si i fra om jeg finner noen opplysninger på det.

0016 spray nozzle heating:  Dette er oppvarming i en spyledyse. Usikker på hvilken. Kan være brudd i ledning, eller at den er koblet fra. Eller gåen sikring.

Skrevet

tusen takk! 

slettet følgene feilkoder:

0010 AUC sensor signal

021 auxiliary water pump

0016 spray nozzle heating

0010 AUC sensor signal feilkoden ble slettet men det ble ikke de 2 andre, feilkode 0016 er ikke så viktigt, men om vannpumpen ikke fungerer som den skal er det vel ikke rart at bilen koker, men den mekaniske vannpumpen som sitter i blokken er orginal og helt ny, så det er vel sirkulasjonspumpen som sitter ved venstre side ved gassspjeldet som er gåen, skal sjekke sikringer enten imårå eller over imårå, så kommer jeg tilbake. den sirkulasjonspumpen har verken vann inn eller ut, og de 3 slangene som går inn til varmeapparatet er tomme for vann uansett hvor mye jeg fyller på med vann. demonterte sikrulasjonspumpen tidligere og så at ventilene i den var stengt, og prøvde og høre idag om det kom noe form for lyd fra den, det gjorde det ikke, prøvde og å nappe ut stikket som et koblet til, men sjedde ingenting.... kjente heller ingenting da jeg tok på den når tenningen var på.

Kjente også på viften forran radiator ved nyrene idag, mens tenning var av, det gikk ann og flytte på den et par cm begge veier, men så låste den seg etter et par cm på begge veier, tyder dette på gåen vifte?

håper jeg er enda nermere nå på og få bilen til og komme på veien igjen å holde seg på driftstemperatur :D

Skrevet

Hvis viften låser seg synes jeg det høres ut som den er i orden.

Er nok gåen pumpe ja, hvis du ikke finner gåen sikring på kursen da. ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...