Mjukas Skrevet September 19, 2015 Skrevet September 19, 2015 (endret) Jeg har vibrasjoner eller svak risting i bilen ved bremsing. Ristingen kommer fra høyre forhjul, følger bilens fart og er ikke avhengig av turtall. Jeg har også noen ganger hatt risting i bilen når jeg kjører fort (fra 110-120km/t). Jeg mistenker bremseskive (belegg på skiven eller kast), casterstagforing eller evt hjullager. Ved bremsing i lav fart f.eks. inn mot lyskryss kjennes det ut som jeg bremser ujevnt eller pumper svakt på bremsen selv om jeg holder pedalen helt stille. Dette gjør at jeg mistenker at det er belegg som har lagt seg på en del av bremseskiven. Eller kan casterstagforing eller hjullager gi samme symptom? Jeg har prøvd å gjøre fem harde nedbremsinger fra 100-->20 km/t i rask rekkefølge uten at det hjalp. Jeg kjenner ikke risting i ratt, men det rister pulserer i bremsepedalen ved bremsing. Bilen er en 2008 318d. Endret September 20, 2015 av Mjukas
Sammyen Skrevet September 19, 2015 Skrevet September 19, 2015 (endret) Korleis har du komt fram til at det er høgre forhjul?Ved evt risting i bil og ikkje i ratt så tenker eg på bakstilling. Foring eller skiver Endret September 19, 2015 av Sammyen
Otis Skrevet September 19, 2015 Skrevet September 19, 2015 Jeg lurer også på hvordan du kom fram til høyre forhjul, da du ikke kjenner risting i rattet.
Mjukas Skrevet September 20, 2015 Forfatter Skrevet September 20, 2015 (endret) Jeg lurer også på hvordan du kom fram til høyre forhjul, da du ikke kjenner risting i rattet. Korleis har du komt fram til at det er høgre forhjul? Ved evt risting i bil og ikkje i ratt så tenker eg på bakstilling. Foring eller skiver Det kjennes ut som ristingen kommer fra høyre side foran, men ristingen kan sikkert forplante seg fra andre steder i bilen. Det kommer også en svisje/dunkelyd samtidig med ristingen som jeg innbiller meg at kommer fra høyre forhjul, men jeg må innrømme at det er vanskelig å høre om lyden kommer forfra eller bakfra, men jeg mener at den kommer fra høyre side. Jeg skrev i første innlegg at jeg ikke kjente noe i bremsepedalen, men det stemmer ikke (redigert nå). Ved litt høy fart kjenner jeg pulsering i bremsepedalen som kommer synkront med ristingen og lyden. Kan slitte foringer gi pulsering i bremsepedal? Et par ganger har jeg også hørt uling/hvining (det høres ut som denne lyden også er fra høyre forhjul) i lav fart, jeg tenker må være bremsen som henger eller slitt hjullager. Det er sikkert en del foringer på bilen som snart bør byttes, men kan slitte foringer gi pulsering i bremsepedalen og følelse av ujevn bremsing (kjennes ut som jeg pumper svakt på bremsepedalen)? Pulseringen er tydeligst i høy fart mens følelsen av ujevn bremsekraft er tydelig i lav fart. Endret September 20, 2015 av Mjukas
Sammyen Skrevet September 20, 2015 Skrevet September 20, 2015 (endret) Slitte foringer vil gje evt risting i bil, men tviler på det vil variere på bremsekraften. Eg tenker litt på skiver eg, men anbefaler deg å jekke opp og sjekke for slakk på div foringer evt måle skivene for kast. Endret September 20, 2015 av Sammyen
Mjukas Skrevet September 20, 2015 Forfatter Skrevet September 20, 2015 Slitte foringer vil gje evt risting i bil, men tviler på det vil variere på bremsekraften. Eg tenker litt på skiver eg, men anbefaler deg å jekke opp og sjekke for slakk på div foringer evt måle skivene for kast. Jeg tenker/håper også skiver. iDriven sier at klossene har 30 000 km igjen, det betyr vel fort at det er 50 000 km siden de ble skiftet. Skivene tror jeg har vært der siden bilen var ny (141 000 km) så de er vel uansett klare for utskiftning snart. Lurer på om jeg skal bytte skiver og klosser foran og se om det hjelper samt undersøke hjullagrene. De kan kanskje være greit å bytte i samme slengen? Da kan jeg se etter slakk i foringer mens jeg holder på.
Sammyen Skrevet September 20, 2015 Skrevet September 20, 2015 Du kan bytte klosser uten skiver men ikkje skiver uten klosser. Eg ville begynt å fått klokket skivene før du bytter. Det kan evt være ein foring eg glømmer eller lignende Sent from USS Enterprise
Mjukas Skrevet September 23, 2015 Forfatter Skrevet September 23, 2015 Du kan bytte klosser uten skiver men ikkje skiver uten klosser. Eg ville begynt å fått klokket skivene før du bytter. Det kan evt være ein foring eg glømmer eller lignende Sent from USS Enterprise Etter å ha kjørt et par turer og kjent litt bedre etter virker det som ristingen kommer bakfra. Det er jo som dere sier lite sannsynlig at det er forfra når jeg ikke kjenner noe i rattet. Bremseklossene bak ble byttet ikke lenge før jeg kjøpte bilen (1 år siden). Nå er det en kant med rust langs ytre del av begge skivene bak. Denne rustkanten er i tillegg til den aller ytterste "opphøyningen" som kommer etter hvert som skivene slites. Hva tror dere det kan skyldes? Er det montert feil klosser? Det virker som de ikke er i kontakt med skiven i den ytterste delen. Legger ved et (litt dårlig) bilde av ene skiva bak for å vise hva jeg mener.
Otis Skrevet September 23, 2015 Skrevet September 23, 2015 Rister det i rattet? Eller rister det i rumpa?
Mjukas Skrevet September 23, 2015 Forfatter Skrevet September 23, 2015 Det rister i rumpa og pulserer litt i pedalen, så det tyder vel på at skivene bak er problemet Men hva kan være grunnen til at de har en kant med rust langs utsiden?
Mmm.bimmer Skrevet September 23, 2015 Skrevet September 23, 2015 Hadde kast i skivene foran og kjente det litt i høy fart og ganske godt ved brems fra 60-0km/t da rister rattet bra! Fikk byttet skiver og klosser med 3 års garanti så sjekk om du har garanti på dem. Kanskje klossene dine bak er litt skjev? :/ dårlig smurt?
Otis Skrevet September 23, 2015 Skrevet September 23, 2015 Rust kanten er helt vanlig når skivene blir gamle. Rister i rumpa og pedal er det bak ja. Kan være belegg på skiva
Mmm.bimmer Skrevet September 23, 2015 Skrevet September 23, 2015 Rust kanten er helt vanlig når skivene blir gamle. Rister i rumpa og pedal er det bak ja. Kan være belegg på skiva Skivene bak er jo billigere en de forran så bare til å bytte. Så får du smurt caliperene før vinteren og.
Otis Skrevet September 23, 2015 Skrevet September 23, 2015 Husk at glidebolter ikke skal smøres. De skal være helt rene! Men kontaktpunkter på klosser mot caliper skal smøres.
Mjukas Skrevet September 23, 2015 Forfatter Skrevet September 23, 2015 (endret) Hadde kast i skivene foran og kjente det litt i høy fart og ganske godt ved brems fra 60-0km/t da rister rattet bra! Fikk byttet skiver og klosser med 3 års garanti så sjekk om du har garanti på dem. Kanskje klossene dine bak er litt skjev? :/ dårlig smurt? Godt mulig dårlig smøring er grunnen til at klossene ikke presses skikkelig inn mot skiva langs yttersiden. Klossene ble byttet for ikke så lenge siden, men har ikke fått med kvittering på det fra forrige eier. Skivene er nok fra bilen var ny, 7,5 år, så der skal det nok litt til å få det på garantien Endret September 23, 2015 av Mjukas Mmm.bimmer reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå