Gå til innhold

Dagens gåte ;)


Kevin Haugen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har en sliten n42b20 motor som har litt øh sjarm/gåte og håper noen kan gi tips..

Skal prøve forklare det med flere punkt.

 

- Ved kald start med luftmengde måler i, så kan den funke normalt til bilen får litt temperatur. 3-5min kjøring og da får den kakking i ventiler nesten som helt feil tenning (banking i ventiler) Dette skjer også med varm motor, LMM tilkoblet og oppstart. Ved stopp og koble ut luftmengde måler så går den normalt minus litt futt.

 

-Ved start uten luftmengde måler så kveles den nesten/null motorkraft til den får litt temp, samme 3-5min og da går den normalt igjen med manko av litt futt.

 

Det morsomme nu er, ja tenkte luftmengdemåler feil først, men nei. Min beste måte på kjøring av min bil er:

1.Starte bilen med LMM tilkoblet

2.Kjøre til ventil banking

3.Koble fra luftmengde måler mens motor går, vente 5sek til den hoster litt og banking er borte.

4.Så koble i LMM igjen på nytt vente ca 5sek så hører man litt forskjell på tomgang

5.Banke igjen pansret for ørtende gang og kjøre uten prob til neste gang jeg stopper bilen.

 

Ved stopp og start med varm motor så må punkt 3-5 følges for videre kjøring med LMM futt i motor.

 

Noen som tar den gåta?

og ja, vet det ikke e påske enda ;)

 

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vil jeg, som jeg ofte gjør, anbefale diagnose. Regner med motor lampa di lyser..? :-)

 

Det som skjer når lmm kobles fra er at motoren går over til forhåndsprogrammerte verdier. Eller nød modus om du vil. Og selv om motoren går bedre med lmm frakoblet er det ikke dermed sagt at det er den som er synderen.

 

Hvis jeg skulle skyte fra hofta ville jeg tippet kam/veiv sensor. Men det går sjelden bra å reparere en moderne bilmotor med hofteskudd. Diagnose er en nødvendighet. Det kan være andre ting. Jeg ville kostet på et verksted besøk for å ta diagnose før bytte av kam/veiv sensor. Ellers blir alt bare tilfeldig, frustrerende og dyrt.

 

Hvis du skal skru bil selv er det like greit å kjøpe diagnose utstyr først som sist. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen motorlampe, ingen feilkode utenom når LMM ikke er tilkoblet.

 

Motoren går best med LMM tilkoblet, men den må kobles til etter motor har litt temp i seg for og funke merkelig nok.

 

Fulgte med bilen disse to sensorene når jeg kjøpte, men de har vært brukt og ligg i eske. Ser mest ut som de har vært testet og byttet på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vil jeg, som jeg ofte gjør, anbefale diagnose. Regner med motor lampa di lyser..? :smile:

 

Det som skjer når lmm kobles fra er at motoren går over til forhåndsprogrammerte verdier. Eller nød modus om du vil. Og selv om motoren går bedre med lmm frakoblet er det ikke dermed sagt at det er den som er synderen.

 

Hvis jeg skulle skyte fra hofta ville jeg tippet kam/veiv sensor. Men det går sjelden bra å reparere en moderne bilmotor med hofteskudd. Diagnose er en nødvendighet. Det kan være andre ting. Jeg ville kostet på et verksted besøk for å ta diagnose før bytte av kam/veiv sensor. Ellers blir alt bare tilfeldig, frustrerende og dyrt.

 

Hvis du skal skru bil selv er det like greit å kjøpe diagnose utstyr først som sist. :smile:

Og forresten hvilke diagnose utstyr vil du anbefalle som ikke koster skjorta som gjør det den trenger? Har obd2 dongle og bare torque som funker lite til ordentlig feilsøking

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det her er ett av de tilfellene hvor lmm faktisk er defekt. En avansert diagnose utstyr bruker på merkeverksted kan kanskje måle seg frem til det med å sammenstille forskjellige live data. Der kommer mine kunnskaper til kort.

 

Lambda er en av de dataene som bør sjekkes live.

 

Denne f. eks:

http://www.ebay.com/itm/For-BMW-INPA-Ediabas-K-D-CAN-USB-BMW-20pin-OBD2-Diagnostic-Tool-/281274894028

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode tips :)

 

Blir antagelig en kombo av alle tips.

 

-Har sensorer liggende, så teste de og se.

-Hvis det ikke hjelper så en diagnose på verksted.

-Bestille fra ebay ett sett for og holde verksted regninga lavest mulig for framtiden :)

 

Skriver inn her når problem er løst og hva diagnosen ble, kanskje hofteskuddet ditt traff blink :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Bestille fra ebay ett sett for og holde verksted regninga lavest mulig for framtiden :)

 

Skriver inn her når problem er løst og hva diagnosen ble, kanskje hofteskuddet ditt traff blink :D

 

 

Sensorer fra Ebay er det en del negative tilbakemeldinger på. Anbefaler merkevare.

 

Venter spent på diagnosen. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Hei.

Var ei stund sia det her men ting ble aldri helt fikset. Bilen gikk normalt plutselig altså bare med lmm utkoblet og så lenge bilen funket så kjørte man. Eneste feilkode som kom var lmm og temperatur på innsug.  Den hadde en artig lyd ved motorbremsing, nesten ett snerr men startet og gikk fint hver gang. Nyttårs aften så var det skruing av clutch og da fant æ feilen. Retur på oljeavskilleren var klemt flat/deformert etter å stått i klem mellom starter og innsug. Når røret var byttet så funker motor normalt med lmm og ingen feilkoder. Til og med snerret er borte😎 Gledelig ende på visa selvom bilen ga mæ gråe hår ei stund

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...