Robin94 Skrevet September 22, 2015 Skrevet September 22, 2015 Hei Handla meg en e34 med M20B25 forrige helg som virka i god å fin stand når jeg henta den, alt gikk fint under turen hjemover Men når jeg akkurat kom til byen der bilen skulle parkeres begynte den å bli små varm, sjekka om det var lite vann i radiator noe som det var nesten tomt for Tenkte at det skulle gå fint med å fylle på litt kjølevæske og mer vann så ville det bli bra igjen, men nei. Prøvde bilen på lørdag som var en kort runde etter å ha lufta systemet litt og fylt kjølevæske, virka fint til og begynne med men etter en liten stund så begynte den å gå litt over normal temperatur og ble bare varmere til det nesten kom på det røde feltet da jeg stoppet og slo av motoren og lot den kjøle seg ned ei stund Motoren kjølt ned og jeg kjørte tilbake der bilen skal stå men var nesten på rødstreken igjen når jeg parkerte igjen Radiator ble bytta ei uke før jeg henta den da den gamle radiatoren hadde sprukket. Den fungerte, ifølge forrige eier av bilen, helt fin etter radiator bytte. Så jeg lurer på om det kansje kan være gåen termostat, gåen topp pakning eller i værste fall sprukket topp... Det kommer litt hvit røyk når den står på tomgang og motor er på normal temperatur Hva tenker dere? Jeg kan ikke å skru så veldig mye men ønsker å lære litt, så om noen hadde gidda å hjulpet meg med å skifte termostat så setter jeg stor pris på dette bare ta kontakt!
laffe Skrevet September 23, 2015 Skrevet September 23, 2015 (endret) Ville vurdert å tatt dette med selger av bilen før jeg hatt gjort noe mer. Høres ut som noe tidligere burde vært klar over. Hvis ikke håper jeg noen kan hjelpe deg, er dessverre ikke særlig kyndig med skiftnøkkelen selv:-) Endret September 23, 2015 av laffe
Sammyen Skrevet September 23, 2015 Skrevet September 23, 2015 (endret) Hørt med selger om han har byttet termostat? For å sei det sånn; bytter du radiator og ikkje bruker dei få ekstra minuttene å bytte termostat er du gniten Angående dårlig toppak/sprukken topp meiner eg ein eksostest av kjølevæsken gje svar. Aldri gjort dette så usikker på kor mange som leverer den tjenesten.Evt så er det luft i systemet etter radiatorskiftFin bil å sjå på Bare å få den i teknisk god stand no! Endret September 23, 2015 av Sammyen
Robin94 Skrevet September 23, 2015 Forfatter Skrevet September 23, 2015 Selger sa at termostat var bytta men er usikker på når den ble bytta men regner med den ble bytta før radiatoren sprakk ei uke før jeg kjøpte den Luft i systemet er det i den da jeg prøvde å lufte for å se om det ble noe bedre av det, men det ble det ikke :/ Venter på svar ifra selger om han vet hvorfor radiatoren sprakk. Er egentli lite interesant for min del å koste på tusenvis av kr for å få den istand teknisk nå så sitter også med tanken om å kreve å heve kjøpet, men er usikker på om det er noe frist el man kan kreve det når det snart er gått 2 uker siden jeg kjøpte bilen :S
Robin94 Skrevet September 23, 2015 Forfatter Skrevet September 23, 2015 Det er forresten fremdeles litt luft i systemet enda vet jeg Men er det noe tegn på noe alvorlig galt når slangene ifra radiator og inn til der termostaten er (vet ikke hva den delen heter) slurker litt når man klemmer på de?? Har skrudd etter på klemmene men virka ikke som store forskjellen :S
KasperR Skrevet September 23, 2015 Skrevet September 23, 2015 Fin e34! Har det forsvunnet mer kjølevæske fra systemet etter du fylte på? Sålenge du har luft i systemet , så er det jo sannsynlig at det er det som forårsaker overopphetinga. Se om olja på bilen ser normal ut , og se om det lukter eksos fra kjølevannet. Dårlig toppakning er jo " worst case" , så jeg ville kanskje undersøkt andre ting først, hvis du ikke er sikker på at det er toppakninga.
Robin94 Skrevet September 24, 2015 Forfatter Skrevet September 24, 2015 Jeg sjekka væskebeholderen på radiatoren igår og der var det vann helt nede på bunnen, altså ganske tom for vann neddi der Bilen har stått på samme plass siden lørdag og sto før der igjen siden forrige søndag (2uker siden nå) når jeg kom hjem med bilen Jeg lufta sist på lørdag som var da gikk det med 3stk store cola flasker me vann, ble litt bedre men ikke mye Olja på bilen virka fin når jeg sjekka på lørdag, men kan sjekke igjen Det kommer hvit røyk ifra eksosanlegget Men tenker jeg ordner en verksted time på bilen så dem kansje måler avgasser å div, bytter termostat med det samme
Robin94 Skrevet September 24, 2015 Forfatter Skrevet September 24, 2015 Fikk vite fra en kompis igår at når man skal lufte systemet så skal det altså skrues opp en bolt fremst på motoren for å få lufta riktig Åpne påfyllingsrøret, åpne lufteskruen på radiator og åpne en bolt framerst på motor for å få lufta riktig. Noen som er kjent med det? :S
Aage Forrisdal Skrevet September 28, 2015 Skrevet September 28, 2015 Det der høres ut som topp pakning i og med det ryker hvit ut av eksosen og den bruker vann. Må ikke nødvendigvis komme vann i oljen. Sent from my iPad using Tapatalk
Robin94 Skrevet September 29, 2015 Forfatter Skrevet September 29, 2015 Har fått snakket med 2 meget dyktige BMW mekanikere om problemene med bilen og dem begge sa at da er dem 99% sikker på at toppen er sprukket Han ene mekanikeren er jeg ganske trygg på da han er helt vill om kunnskap om motor Så prøver å få heva kjøpet av bilen men det er ikke enkelt... Men håper det årner seg... Kjedli situasjon når man har handla en ellers så strøken bil fra 80-tallet :/
318turbodiesel Skrevet September 29, 2015 Skrevet September 29, 2015 når eksosen lukter kun vanndamp så er det nok gåen topp ja Robin94 reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå