Gå til innhold

Noen i Trondheim som kan hjelpe litt?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Handla meg en e34 med M20B25 forrige helg som virka i god å fin stand når jeg henta den, alt gikk fint under turen hjemover

Men når jeg akkurat kom til byen der bilen skulle parkeres begynte den å bli små varm, sjekka om det var lite vann i radiator noe som det var nesten tomt for

Tenkte at det skulle gå fint med å fylle på litt kjølevæske og mer vann så ville det bli bra igjen, men nei.

Prøvde bilen på lørdag som var en kort runde etter å ha lufta systemet litt og fylt kjølevæske, virka fint til og begynne med men etter en liten stund så begynte den å gå litt over normal temperatur og ble bare varmere til det nesten kom på det røde feltet da jeg stoppet og slo av motoren og lot den kjøle seg ned ei stund

Motoren kjølt ned og jeg kjørte tilbake der bilen skal stå men var nesten på rødstreken igjen når jeg parkerte igjen

Radiator ble bytta ei uke før jeg henta den da den gamle radiatoren hadde sprukket. Den fungerte, ifølge forrige eier av bilen, helt fin etter radiator bytte.

Så jeg lurer på om det kansje kan være gåen termostat, gåen topp pakning eller i værste fall sprukket topp...

Det kommer litt hvit røyk når den står på tomgang og motor er på normal temperatur

Hva tenker dere? Jeg kan ikke å skru så veldig mye men ønsker å lære litt, så om noen hadde gidda å hjulpet meg med å skifte termostat så setter jeg stor pris på dette :) bare ta kontakt! :D

post-72516-0-93300300-1442958905_thumb.j

Skrevet (endret)

Ville vurdert å tatt dette med selger av bilen før jeg hatt gjort noe mer. Høres ut som noe tidligere burde vært klar over.

Hvis ikke håper jeg noen kan hjelpe deg, er dessverre ikke særlig kyndig med skiftnøkkelen selv:-)

Endret av laffe
Skrevet (endret)

Hørt med selger om han har byttet termostat? 
For å sei det sånn; bytter du radiator og ikkje bruker dei få ekstra minuttene å bytte termostat er du gniten :P

Angående dårlig toppak/sprukken topp meiner eg ein eksostest av kjølevæsken gje svar. Aldri gjort dette så usikker på kor mange som leverer den tjenesten.

Evt så er det luft i systemet etter radiatorskift

Fin bil å sjå på :) Bare å få den i teknisk god stand no!

 

Endret av Sammyen
Skrevet

Selger sa at termostat var bytta men er usikker på når den ble bytta men regner med den ble bytta før radiatoren sprakk ei uke før jeg kjøpte den

Luft i systemet er det i den da jeg prøvde å lufte for å se om det ble noe bedre av det, men det ble det ikke :/

Venter på svar ifra selger om han vet hvorfor radiatoren sprakk.

Er egentli lite interesant for min del å koste på tusenvis av kr for å få den istand teknisk nå så sitter også med tanken om å kreve å heve kjøpet, men er usikker på om det er noe frist el man kan kreve det når det snart er gått 2 uker siden jeg kjøpte bilen :S

Skrevet

Det er forresten fremdeles litt luft i systemet enda vet jeg

Men er det noe tegn på noe alvorlig galt når slangene ifra radiator og inn til der termostaten er (vet ikke hva den delen heter) slurker litt når man klemmer på de?? Har skrudd etter på klemmene men virka ikke som store forskjellen :S

Skrevet

Fin e34!

Har det forsvunnet mer kjølevæske fra systemet etter du fylte på?

Sålenge du har luft i systemet , så er det jo sannsynlig at det er det som forårsaker overopphetinga.

Se om olja på bilen ser normal ut , og se om det lukter eksos fra kjølevannet.

Dårlig toppakning er jo " worst case" , så jeg ville kanskje undersøkt andre ting først, hvis du ikke er sikker på at det er toppakninga.

Skrevet

Jeg sjekka væskebeholderen på radiatoren igår og der var det vann helt nede på bunnen, altså ganske tom for vann neddi der

Bilen har stått på samme plass siden lørdag og sto før der igjen siden forrige søndag (2uker siden nå) når jeg kom hjem med bilen

Jeg lufta sist på lørdag som var da gikk det med 3stk store cola flasker me vann, ble litt bedre men ikke mye

Olja på bilen virka fin når jeg sjekka på lørdag, men kan sjekke igjen

Det kommer hvit røyk ifra eksosanlegget

Men tenker jeg ordner en verksted time på bilen så dem kansje måler avgasser å div, bytter termostat med det samme

Skrevet

Fikk vite fra en kompis igår at når man skal lufte systemet så skal det altså skrues opp en bolt fremst på motoren for å få lufta riktig

Åpne påfyllingsrøret, åpne lufteskruen på radiator og åpne en bolt framerst på motor for å få lufta riktig. Noen som er kjent med det? :S

Skrevet

Har fått snakket med 2 meget dyktige BMW mekanikere om problemene med bilen og dem begge sa at da er dem 99% sikker på at toppen er sprukket :(

Han ene mekanikeren er jeg ganske trygg på da han er helt vill om kunnskap om motor

Så prøver å få heva kjøpet av bilen men det er ikke enkelt... Men håper det årner seg...

Kjedli situasjon når man har handla en ellers så strøken bil fra 80-tallet :/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...