Maarius Skrevet Oktober 6, 2015 Share Skrevet Oktober 6, 2015 Hei folkens. En kamerat har en 2003 E46 316 bensin som har litt ulyd... kan minne litt om dieselmotorlyd. Om man ruser kommer lyden vekk, men når motoren har roet seg så kommern tilbake. Motoren går helt fint og av og til så er den ikke der i det hele tatt. Så det varierer litt. Virker som ulyden kommer fra toppen i front på motoren, er det dette som kalles Vanos ulyd ? Er det noe enkelt man kan bytte for å reparere det eller hva er det som gjør det? Har det noe å si om man kjører med dette ? Er det noen som har erfaringer? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
warg Skrevet Oktober 7, 2015 Share Skrevet Oktober 7, 2015 Prøv med å bytte olje, så demper ventiltikkingen seg ned litt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maarius Skrevet Oktober 8, 2015 Forfatter Share Skrevet Oktober 8, 2015 Hmm... så det kan muligens hjelpe.... ok.. Men er det ellers ingen andre som har hørt om dette her ?? Bimmers entusiastene kjører vel ikke med N42 motor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vegard89 Skrevet Oktober 8, 2015 Share Skrevet Oktober 8, 2015 Er ikke kjedestrammere en kjent sak på disse motorene? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bartharian Skrevet Oktober 8, 2015 Share Skrevet Oktober 8, 2015 Hei, jeg har en 2004 bmw 316TI compact som nettopp har hatt denne "feilen" . Det høres ut som om du har en diesel motor. Dette er vanlig på N42 og N46 motorene og det som gjør at denne lyden kommer er Vanosene. Det er bare å bytte begge to da de skjeldent holder mer enn 50-100000 på disse motorene. Jeg byttet først ,register kjede,kjede strammer,kjede føringer,veiv drev,valvetronic motor, toppdekselpakning. Men lyden var der enda. Så skiftet jeg begge vanosene , lyd borte Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maarius Skrevet Oktober 8, 2015 Forfatter Share Skrevet Oktober 8, 2015 (endret) Hei, jeg har en 2004 bmw 316TI compact som nettopp har hatt denne "feilen" . Det høres ut som om du har en diesel motor. Dette er vanlig på N42 og N46 motorene og det som gjør at denne lyden kommer er Vanosene. Det er bare å bytte begge to da de skjeldent holder mer enn 50-100000 på disse motorene. Jeg byttet først ,register kjede,kjede strammer,kjede føringer,veiv drev,valvetronic motor, toppdekselpakning. Men lyden var der enda. Så skiftet jeg begge vanosene , lyd borte Takk for svar! De er litt vanskelig disse motorene har jeg forstått... søker man på nett så kommer man frem til at det sannsynligvis er kjeda/guidene som er utslitt som gjør at det bråker. Vakumpumpa har jeg og funnet som en potensiell feilkilde til lyd.. men den lager ikke helt den samme lyden. Men Vanosen også kan lage denne lyden altså.. Jeg tok av toppdekslet i dag og kjeda virker ikke slakk, og føringene, ialfall det jeg kan se av dem ser fine ut. Og siden lyden ikke er der alltid da, og altså noen ganger kommer vekk... så kan det jo peke mot at det er noe som fusker litt... hadde det vært kjeda så burde jo lyden vært der alltid.. (?) Hva koster disse vanosene da? Og hvor kjøpen man dem billigst? Det er nr 1 og 2 på dette bildet du mener ja ? Jeg tok av toppdekslet i dag, og kjedet virker ikke slitt... den er stram Endret Oktober 8, 2015 av Maarius Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bartharian Skrevet Oktober 8, 2015 Share Skrevet Oktober 8, 2015 Hei, vanosene sitter under toppdeksel (hvis du ser på bildet du la ved ,så ser du de 2 sorte gummi halvmånene som sitter på toppdekselpakningen.Bak de sitter det 1 vanos på hver side. venstre side bilde sitter eksos vanos , høyre side innsug vanos.(de sitter på innsug og eksos kam) Jeg betalte ca 9000,- på bmw i fredrikstad for 2 stk vanoser. De du ser på bilde 1 og 2 er vanos solenoid ventil, det er ikke de. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
anbjørn Skrevet Oktober 8, 2015 Share Skrevet Oktober 8, 2015 Her ser du vanosene. Rød ring rundt vanos for innsugskam Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maarius Skrevet Oktober 9, 2015 Forfatter Share Skrevet Oktober 9, 2015 Beklager min uvitenhet, men selvfølgelig er det selve drevene ja. Jeg har nå fått forklart hvordan det hele foreløper.. Det som skjer er at Vanosene slutter og virke, da kommer ulyden og det blir det ekstra belastning/slag på kjeda, så den slites ut/eller at guidene knekker/blir utslitt. Dette er visst greit og sjekke ved å ta ut elektroventilene som jeg avbildet, disse bruker og fylle seg med spon fra vanosene. Så kjører man med dette lenge så må man skifte både vanoser og kjedet. Så jeg kommer til å ta ut elektroventilene i dag og se om det er mye spon der..det kan faktisk funke og fjerne sponet, så blir den iordern igjen(for en stund) Men det er nok vanosene som må skiftes da ja... for kjeda ser ok ut. Men de var dyre ja! hehe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maarius Skrevet Februar 12, 2016 Forfatter Share Skrevet Februar 12, 2016 Hvor kjøper jeg billigst disse VANOS drevene ?? Tips? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Juni 27, 2016 Share Skrevet Juni 27, 2016 Hei fant du ut om vanosene var årsaken? Har samme lyd.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå