Gå til innhold

Elektrisk brudd mellom ratt og øvrige systemer (E46)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Info:

E46 (2001)

Multifunksjonsratt

Beskrivelse:

Her om dagen ble svingradiusen min plutselig veldig mye dårligere da jeg fikk motstand i rattet. Var ikke noe alternativ der og da å stoppe, så prøvde å svinge andre veien og hørte/merket at noe ga etter ved rattet. Dette skjedde 4 ganger på relativ kort tid.

Jeg hadde en liten anelse om hva som hadde skjedd da jeg fikk varsellampe for airbag, og riktig nok så hadde forbindelsen mellom rattet og resten av bilen blitt dratt ut av koblingspunktet (fra koblingen som ikke beveger seg).

Det jeg lurer på er om dette er noe jeg kan fikse selv, eller om jeg bør ta den med til verksted. 

Delen som har feil er altså koblingen som sørger for at rattet kan vris begge veier, mens den holder forbindelsen oppe. En coil med 4 "strips" der 2 av dem har 5 ledere på seg, og de 2 andre regner jeg med er der for å isolere.

Har noen bilder:

(Bare så det er sagt, her har jeg coilet den sammen selv så det ikke skulle ligge ut over hele bilen, den var ikke bare surret rundt en vei når problemet oppsto, men noe må ha vært galt).

post-61339-0-18741300-1445793341_thumb.j

post-61339-0-77274700-1445793347_thumb.j

post-61339-0-07792700-1445793290_thumb.j

Kontaktene der forbindelsen har røket:

post-61339-0-53015500-1445793303_thumb.j

Så er ganske klart at disse stripene skal kobles til de 2 kontaktpunktene. Men er dette en grei fiks? Hvilken skal feks kobles hvor. Og hvordan er det egentlig hele coilen skal coiles sammen igjen for at den skal fungere?

Hadde vært supert hvis dere har et navn på denne delen. Har søkt en del rundt, men kommer ikke frem til mange resultater. Nærmeste jeg kommer er "coil". men har ikke funnet denne delen i noen norske nettbutikker.

Så hvis noen har erfaring med dette så hadde litt input vært supert!

Mvh

PolarBearKBG

Skrevet

Den heter "coilspring", evt. "coilspring cartridge". Pleier normalt ikke å koste altfor mye nye, så jeg hadde nok byttet den ut. Både Koed og GS Bildeler har disse i delefilmen sin.

Skrevet

61318379091  Slepering ratt (Original)   1465kr ny fra gs

har en fra 2000 modell e39 m5. for salg. ligger pakket og klar for sending.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...