santho96 Skrevet November 30, 2015 Share Skrevet November 30, 2015 Hei! Jeg skal begynne å bygge om godbilen min fra E36 318is til E36 325i. Har kjøpt en donorbil, der motoren er byttet til en annen 325 motor. Jeg vurderer å overhale motoren før jeg setter den inn i min 318is. Men lurer på va som burde prioriteres og i hvilken rekke følge ? Kan man bytte rådelager og stempelringer uten å åpne toppen ? (årsaken til at jeg spør er fordi jeg vurderer å ta toppen nå, så kan jeg ta stempelringer og rådelager seinere) Er det mye jobb å bytte stempelringer og rådelager når man først har demontert toppen, eller henger ikke disse prosessene sammen ? Det jeg har funnet ut som kan være greit å bytte: -Toppakning, vurderer Coopering så har jeg en forsterket pakning til seinere bruk. Vurderer kompressor med tiden. Er det noen ulempe å bruke coopering pakninga på org motor fremfor org pakninga ? Har sett at de som velger å bruke MLS pakningen slitter med å få de tett, hvordan er det å få motoren tett med coopering pakninga ? -Arp Bolter til toppen -Ventiltettninger -Bytte evt ventiler som er bøyd/skadet -Bunnpanne pakningen Generelt: -Flushe motor -Ny olje og olje filter på motor -Nye plugger -Ny girolje -Ny diffolje og pakning på baklokket. Mvh: Santho Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus_bmw Skrevet November 30, 2015 Share Skrevet November 30, 2015 Hvor langt har m50`n gått? Bruker den olje eller vann? er det noe ulyder i den? Hvis svaret er nei på de 3 siste spørsmålene så hadde ikke jeg gjort noe annet enn og bytte olje og filter. Coopering er helt sjef når du skal begynne og ha ladetrykk på den, men er jo enkelt og gjøre dette mens motoren er i bilen, så hadde ikke gjort dette før du skal ha på kompressoren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
santho96 Skrevet November 30, 2015 Forfatter Share Skrevet November 30, 2015 (endret) I følge han jeg kjøpte bilen med så skal motoren ha gått ca 170 000 km men jeg har ikke fått noe papir som bekrefter dette. Skal sjekke om det i det hele tatt er byttet motor i bilen, når jeg tar ut motoren fra bilen (sammenligne motor nr på motoren som står i nå og motor nr på motoren som stod i bilen da den gikk ut fra fabrikken. Siden eksos anlegget var kappa i stykker, så har jeg ikke kjørt motoren mye. (skal sveise sammen eksosen når eksamensperioden er over og montere sammen bilen å test kjøre den). Har dog en mistanke om at den bruker noe vann, siden kjølevæske nivået var unormalt lavt da jeg hentet bilen. Olje nivået var fint, så tror ikke den bruker olje (men skal undersøkes). Om det skulle være vannforbruk, så kan det vel tyde på enten toppakninga eller lekkasje ? Endret November 30, 2015 av santho96 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sebb9 Skrevet Desember 5, 2015 Share Skrevet Desember 5, 2015 Du må av med toppen for å bytte stempelringer, rådelager kan du bytte ved å kun ta av bunnpanna. Men hvis motoren har gått 170k så er det ikke noe poeng i å bytte. Er sannsynlighvis bedre å kjøre med de gamle lagerene og ringene, enn å bytte selv, skal mye til for å få det like bra som orginalt fra fabrikk. 170k er ingenting for en M50 bunndel. Jeg ville fokusert på at kjølinga er i orden, så vannpumpe, viskosekobling, radiator og termostat bør skjekkes. Og så brukt pengene på datasprut og skikkelig tuning når du skal ha på kompressor. Grunnen til at en motor ryker er som regel, dårlig kjøling, feil under montering(ikke rent nok fks.) Eller dårlig tuning. santho96 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Desember 5, 2015 Share Skrevet Desember 5, 2015 Jeg hadde ivertfall røska av toppen når motoren først er ute. Bytta toppakning, slipt ventiler og den biten der. Ikke koster det allverden, tar ikke mange kveldene heller. Har du av toppen så vet du også mye mere om motoren, ser alt bra ut kan du la bunndelen bli med god samvittighet. som nevnt over, M50 går langt med litt vedlikehold. santho96 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
santho96 Skrevet Januar 18, 2016 Forfatter Share Skrevet Januar 18, 2016 Takk for svar! Beklager for at jeg sein tilbake mld. Tenker jeg bytter toppakninga, bytter da til ARP bolter. Men på toppakning er jeg litt usikker, valget står vel mellom original BMW toppakning eller Cooperring (noen tanker rundt dette) ? Jeg lar bunndelen vær som den er, så lenge jeg ikke oppdager noe uvanlig. Når velger man å slipe ventiler og plane toppen ? Finnes det noen klaringer eller avvik på når man skal slipe ventiler eller plane toppen ? F.eks vis toppakninga ikke er gåen å man velger å bytte den, er det nødvendig å plane toppen da ? Man planer vel toppen p.g.a varmgang som kan gjør metallflata ujevn ? Hva må byttes når man sliper ventilene ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sebb9 Skrevet Januar 18, 2016 Share Skrevet Januar 18, 2016 (endret) Trykkteste og skjekke toppen for skjevheter er kansje lurt, hvis du ikke planlegger overlading tror jeg orginal pakning er lurest. Hvis du skal slipe ventilene bør tetningene byttes og slakk i ventilstyringene skjekkes. Det du trenger av klaringer og avvik står i bentley manualen. Endret Januar 18, 2016 av Sebb9 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwmann24 Skrevet Januar 18, 2016 Share Skrevet Januar 18, 2016 Husk å sett ventiler tilbake på sine respektive plasser. Ikke stokk de om, de blir med tiden "gifte" med hullene de tetter. Uavhengig om du skal overhalle ventiler eller ei. Du har både grov og fin slip, en i hver ende i slip-boksen:) Forøvrig er det greit å frese ventilseter om de er blitt runde i kantene. Man får kjøpt kit med ulike grader. Læreren min sa ofte at hvert fres er en for mye, så ikke gå amok på setene. Skal bare lage en fin anleggsflate for ventilen. Ventilene slipes som regel med sten. Først med stålbørste, for smuss osv deretter med sten. Kun anleggsflata skal slipes, møysommelig. Sjekk om ventilene er bene og fine. Trill dem på bordet eller sett dem i en drill og se. Ventiltetninger smekker du på med en 11mm hylse (hvertfall Audi) regner med at det er samme sak på m50. Bmw rekkeseks topp er skjør, så som nevnt over her så er kjølinga alfaomega. Selvom toppakningen er god, så kan toppen ha fått seg noen grader skjevhet. Vet ikke hva det koster å planslipe, men det er ikke så dumt å gjøre. Du får om ikke annet en helt ren anleggsflate. Bunndelen tåler juling, ikke bry deg om den enda. Å ikke i skru i lørv alt før du har fått taki litteratur. Det kan se ut som grei skuring på internettbilder, men når du sitter med hele motoren i atomer framfor deg, kan gode råd bli dyre:) Ser at biltema har spesialverktøy for låsing av kam, veiv osv. Det er ikke dumt å ha. Er mest kamene du vil ha fast i rett posisjon. Veiva ser man på tdc evt stapp et skrujærn inni der for å låse. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå