Alex007 Skrevet Desember 17, 2015 Share Skrevet Desember 17, 2015 Hei. Har en m50b25 vanos motor som oppfører seg litt rart. Den går helt jevnt og fint når den er kald, men når den begynner å bli varm starter den å fuske. Etter en stund kutter den en cylinder og går bare på 5. Det ryker da hvitt fra eksosen. Det lukter ganske stramt fra eksosen, brent olje/bensin. Jeg er litt rådvill på hvor jeg skal starte for å finne ut av dette problemet. Ønsker gode råd. Om ditt forslag er en sensor ønsker jeg å vite hvordan jeg da kan teste min, har måleapparat så jeg han mulighet til å ohme sensoren. Har søkt litt i diverse forum men fknner ingen med helt samme problem som meg. Håper noen av dere der ute kan hjelpe meg i riktig retning Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Desember 17, 2015 Share Skrevet Desember 17, 2015 Sensorer tester du med diagnosverktøy ved å sjekke for lagrede feilkoder i motorhjernen, multimeter hjelper deg ikke så mye. Elektronikken kan tulle seg når den blir varm. Det kan også hende at du har et mekanisk problem, ting utvider seg og olje kommer der den ikke skal være og ender opp i eksospotta. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alex007 Skrevet Desember 17, 2015 Forfatter Share Skrevet Desember 17, 2015 (endret) Har kjørt diagnose, får ingen feilkoder. Derfor mistenker eg at om problemet er en sensor så er den delvis defekt Endret Desember 17, 2015 av Alex007 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
D.Toft Skrevet Desember 17, 2015 Share Skrevet Desember 17, 2015 gåen sensor gir ikke kvit røyk. du har sprukket topp eller deffekt toppakning, når ting blir varmt så utvider det seg, og da kommer det uønskete dill dall inn der du ikke vil ha det. riv av toppen og få den sjekket. eller bytt motor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alex007 Skrevet Desember 17, 2015 Forfatter Share Skrevet Desember 17, 2015 Takk for svar. Er det mulig å få sjekket det litt nærmere før jeg tar skrittet å tar av toppen? Kompresjonstest eller trykkteste kjølevannssystemet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Desember 17, 2015 Share Skrevet Desember 17, 2015 Du kan ta komptest og trykkteste kjølesystemet, evt teste for eksos i kjølevann. Det kan dog være slik at toppen eller toppakninga lekker enda overnevnte tester ikke skulle tilsi det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
D.Toft Skrevet Desember 17, 2015 Share Skrevet Desember 17, 2015 kan kjøre komptest på varm motor, er jo da den lekker. evt en sylinder lekkasje test Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sebb9 Skrevet Desember 17, 2015 Share Skrevet Desember 17, 2015 Sylinder lekasje test er det beste, da merker du enkelt om det kommer luft ut av radiator eller oljepåfyllinga. Men det kan vel også være røyk fra katalysatoren på grunn av ubrendt bensin? Prøvd å bytte rundt på coilene og se om feiltenningen flytter seg? Coiler kan begynne å fuske når de blir varme. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alex007 Skrevet Desember 18, 2015 Forfatter Share Skrevet Desember 18, 2015 (endret) Takk for alle svar, setter pris på det. Fikk demontert coilene i kveld. Der var det ikke mye pent å se, bortsett fra cylinder 1. I plugghullene som ikke var bra: Cyl 2 olje cyl 3 olje cyl 4 olje cyl 5 vann og cyl 6 vann. De to siste bekymrer meg. Er det sprukket topp eller er det så enkelt som at det er gammel morro? Rengjorde alle hullene, skal få kjørt den varm igjen i morgen å inspisere plugghullene på cyl 5 og 6 igjen. Fant en gammel tråd her på forumet med en med samme symptomer: http://bimmers.no/topic/711933-vann-i-plugghullene/ Endret Desember 18, 2015 av Alex007 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sebb9 Skrevet Desember 18, 2015 Share Skrevet Desember 18, 2015 Kjølevæske eller rent vann? Tipper på regnvann siden det er sylinder 5 og 6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alex007 Skrevet Desember 18, 2015 Forfatter Share Skrevet Desember 18, 2015 (endret) kjørte den varm igjen i dag, den gikk klokkerent selv når den var varm. Bilen er fra Bergensdistriktet så jeg holder en knapp på regnvann. Demonterte coilene på cyl 5 og 6 igjen, ser tørt og fint ut der nå. Skal følge med å se om det dannes nytt vann der. Bilen har stått siden 2013, kan det ha påvirkning på hvit røyk i fra eksosen? Stått med nesten tom tank også. Skal få kjørt den litt for å se om det er kondens i potter eller bensin. Endret Desember 18, 2015 av Alex007 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sebb9 Skrevet Desember 18, 2015 Share Skrevet Desember 18, 2015 Hvis den har stått i to år med nesten tom er det nok mye kondens i bensinen, forsvinner nok etterhvert. Alex007 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alex007 Skrevet Desember 19, 2015 Forfatter Share Skrevet Desember 19, 2015 Da har jeg fått kjørt den god og varm flere ganger. For en herlig lyd det er i disse motorene! Den går fortsatt jevnt og fint, har sjekket cyl 5 og 6 for vann, det er helt tørt og fint der nå. Røyken i avgassen avtar for hver gang motoren startes og går, ble merkbart bedre med en gang etter jeg rengjorde coilene og pluggene. Trenger seg vell en god service etter å ha stått så lenge ubrukt. D.Toft reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå