Gå til innhold

BMW e91 318D 2007 byttet motor luftmengde/massemåler lampe lyser


Gjest
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Hadde motorhavari i høst, på min 2007/08 BMW 318d e91. ca 250´km, og registrerkjede havarerte (noe som jeg i senere tid har googlet meg fram at kan være et problem på BMW rundt 08 med motorkode N47D20A (som min jo hadde)..

 

Skaffet en motor fra tilsvarende "påkjørt-bakfra" 318d e90, 2010 modell med kilometerstand ca 100´km. Denne har motorkode N47D20C. 

 

Motoren ble satt i for ca 3 ukers tid siden, det meste er oppe og går, hatt bilen på BMW å fått slettet alle feilkoder + fått kodet inn dysene og DPF som medfulgte kjøp av motor, mot bilens systemer (hjerne).

 

Et problem gjenstår, luftmengde/massemåler lampe lyser. Følgende har blitt forsøkt:

 

- BMW (Bavaria) har forsøkt å sette inn helt ny enhet, slettet feilkoder: uten hell

- Han som har hjulpet meg med motorbytte har prøvd med bilens originale enhet - uten hell

- Jeg kjøpte enhet som er original mot motor - uten hell

 

Noe som har noe forslag til hva jeg kan prøve for å fikse dette? Skal sies at på ledningsnettet som jeg fikk med den nye motoren så var ledningen til enheten klippet av, men mekanikeren som har fikset har loddet ledningene riktig   :geek:

 

Mvh

Lars

post-87535-0-04639500-1451054138_thumb.j

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
  • 1 month later...

Ja,,post løsningen da vel.

har en e46 hvor gul motorlampe alltid lyser, ingen feilkoder kommer opp, deler skiftet bl.a. Luftmengdemåler også til ingen nytte. Den fusker på lavt turtall men som sagt, ingen feilkoder og to BMW verksteder finner ikke noen feil.

har fylt på super benzin, det hjalp litt....tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Oj, ikke fått varsler om at noen har kommentert her, fikk mail av en i går, så logget inn og så de nå.

Vet dessverre ikke alt om det tekniske som er gjort, men Bavaria på Gardermoen er de som fikset dette for meg.

Her er hva jeg vet:

forskjellen på n47d2a og n47d2c er at luftmengde/massemåler er vakuum respektive elektronisk styrt. Også er det forskjell på EGR ventil og EGR kjøler og elektronikk til og fra disse.

når jeg fikk satt inn en 2010 motor med kode C, i min bil originalt med A, så passet ikke EGR fra 2010 til elektronikken og motorstyringsenhet i 2008 bilen.

bavaria flyttet over EGR kjøler/ventil, og i tillegg måtte de faktisk bygge om det elektriske. De nye enhetene (motor, DPF) måtte også kodes mot bilen. De prøvde også å sette inn motorstyringsenhet til den nye mptpren (hjerne), men det gikk ikke, da den er kodet opp mot chassinr. De brukte da litt tid på det, og jobben kom vel på ca. 7000,-. 

men om noen da spør de om å gjøre samme jobb, og refererer til det som er gjort på min. 

Til dere der ute som sitter med en BMW 2007-2009 med motorkode N47D2A (diesel), kontakt BMW med en gang, ligger et teknisk notat på de modellene dette gjelder (snakket med BMW), det er en kjent feil med strammer til ene av de to nederste registerkjedene, tror de da tar inn bilen og fikser dette gratis, selv om eventuell Garanti har gått ut? Ikke sikker, men leste en på Finn som hadde skrevet om nettopp dette.

til sistemann, dette er for E90/E91 BMW 318 diesel 🙃

Håper dere som har problemer med dette får ordnet det. Jeg holdt på fra oktober 2015 til mars 2016 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10. mai 2016 at 16.20, Pingo84 skrev:

Byttet du bare motoren? Passer alt det andre overens? Motoren min har også havarert på en bmw 318 e91 n47d20a:/

Begynte med at jeg fikk tak i en n47d20c motor, da jeg ikke ville inn med en n47d20a motor da de har kjent feil. Alt så ut til å passe overens, startet på første forsøk, kun med feil på luftmngemassemåler. Bytte av EGR kjøler/ventil + noe fiks av elektrisk (Bavaria måtte strekke opp noen nye ledninger bla.) så fungerte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10. mai 2016 at 22.56, Oslo skrev:

Ja,,post løsningen da vel.

har en e46 hvor gul motorlampe alltid lyser, ingen feilkoder kommer opp, deler skiftet bl.a. Luftmengdemåler også til ingen nytte. Den fusker på lavt turtall men som sagt, ingen feilkoder og to BMW verksteder finner ikke noen feil.

har fylt på super benzin, det hjalp litt....tror jeg.

Hvis det er bensin har jeg dessverre ikke peiling (har ikke så peiling uansett), men er slit når motorlampa lyser, da får man ikke EU ok. 

Hadde en reserveplan på en eller annen måte å få slukket motorlampa med å koble et relé eller koble det helt ut, men han som snakket om det hadde ikke gjort dette på nyere biler og trodde det også kunne være mye jobb (og kjedelig hvis motorlampa ikke skulle varslet på andre feil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...