Gå til innhold

Airbag-modul ødelagt etter frakoblet dør?


Tord
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Airbag-lampen i min 02/2000 728i (E38) ble tent for noen måneder siden etter at et lakkeringsverksted koblet på batteriet og flyttet bilen med venstre bakdør fjernet – tross advarsler om dette.

Ingen tvil om årsaken til problemet, med andre ord.

 

Det som derimot forbauser meg, er at verken jeg eller lokale BMW-spesialiserte verksteder klarer å nullstille feilen.
Feilene blir tilsynelatende nullstilt OK, men blir ikke borte.

Jeg bruker en helt ny iCarsoft i910-II, og får følgende feilkoder:

  • F0 Internal control unit fault
  • 07 Side airbag, rear left
  • 11 Power supply

Jeg har eid bilen i 9 år, og har aldri hatt noen airbag-feilmeldinger, så det virker SVÆRT usannsynlig at det skulle oppstå andre feil samtidig med frakoblingen.

Har prøvd å lufte problemet på Bimmerforums.com også, og det antydes at airbag-modulen faktisk går permanent i stykker når den oppdager en åpen krets til en airbag. Noen som vet om dette faktisk er tilfellet?

Dette virker merkelig, modulen er jo laget for å oppdage feil, ikke å være offermateriale...

Dessuten er det utallige eksempler på at brukte airbag-moduler blir resatt+kodet for bruk i andre BMWer.

 

For øvrig ble bilen veldig fin, synes jeg! :clap:  

 

Alle tips settes stor pris på.

Hilsen Tord.

 

post-43161-0-94604900-1452077009_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilen Internal Control Unit fault er ikke mulig å slette.

 

Det man kan evt prøve er å programmere styreenheten på nytt igjen, men i mange tilfeller må man bytte enheten.

 

Hvorfor dette har skjedd er vanskelig å si men... ja, jeg har hørt utsagnet du nevner over før at hvis den detekterer en åpen krets så blir den ødelagt.merkelig oppsett men men, jeg har ikke kunnet bekrefte det selv.

Endret av SweetBMW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilen Internal Control Unit fault er ikke mulig å slette.

 

Det man kan evt prøve er å programmere styreenheten på nytt igjen, men i mange tilfeller må man bytte enheten.

 

Hvorfor dette har skjedd er vanskelig å si men... ja, jeg har hørt utsagnet du nevner over før at hvis den detekterer en åpen krets så blir den ødelagt.merkelig oppsett men men, jeg har ikke kunnet bekrefte det selv.

 

Takk for svaret.

Jeg har fått tips om at det er modellen av styreenheten som er essensiell, i mitt tilfelle MRSZ3/A.

Verken delenummer (som MRSZ3/A har flere av) eller bilens chassisnummer/VIN er essensielt, da det hele dreier seg om hvilke / hvor mange airbags den spesifikke modultypen skal kontrollere. Med andre ord skal enhver MRSZ3/A (som forventer å oppdage/kontrollere 8 airbags) fungere.

Vi får se....jeg poster oppfølging når dette er utført.

Jeg gleder meg til vi alle har 20 år gamle F01 eller G11 som vi skal leke MacGyver på....ha-ha! 

:bmw:

Tord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...