Gå til innhold

Gåen toppakning, E39 1997 528i Automat


 Share

Anbefalte innlegg

Hei, på søndag så kjørte jeg min 1997 sedan 528i, automat med steptronic, og motoren ble plutselig veldig varmt. Den ble tatt til en ford verksted i nærheten av Sjøvegan på mandag og de merket at kjølevæsken var lav. De fylte kjølevæsken, luftet systemet og trykk testen han ok. Jeg kjørte bilen fra verstedet og samme ting skjedde igjen etter en halv times kjøring. Ringte det ford verkstedet og, de sa det kan være toppakning som er gåen. Og så husket jeg at forrige eier hadde en toppakning problem og den ble fikset, det ser ut som den har kommet igjen. Bilen stor nå hos nordic motors i Moen, et motorversted. De skal gi meg en pris på hvor mye det skal koste å reparere den. Men jeg tenkte at det er andre gangen den motor har problem med toppakning innen 3 år, kankje det er lurt å bare kjøpe en annen moter og bytte ? Jeg er helt ny på den, jeg har søkt litt på google og har funnet ut at 1997 528i automat sedan har motor M52-B28, har sett andre steder at det M52B28TU og M52TUB28. Er de tre der samme motor ? Jeg har også sett at folk snakker om enkel eller dobble vanos. Er det noen som vet hvilken motor bilen min bruker ? og hvilken vanos det er ? og ca hvor mye det kan koste å bytte ut motoren?  takk på forhånd! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TU = technical update, altså en slags facelift av den forrige B28'n. Med tanke på at toppakningsbytte fort kan koste 15k det også, så hadde jeg heller byttet til en annen motor. Finner helt sikkert en som har gått mindre og som er godt vedlikeholdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...