Gerald la Rose Skrevet Januar 6, 2016 Share Skrevet Januar 6, 2016 Hei, på søndag så kjørte jeg min 1997 sedan 528i, automat med steptronic, og motoren ble plutselig veldig varmt. Den ble tatt til en ford verksted i nærheten av Sjøvegan på mandag og de merket at kjølevæsken var lav. De fylte kjølevæsken, luftet systemet og trykk testen han ok. Jeg kjørte bilen fra verstedet og samme ting skjedde igjen etter en halv times kjøring. Ringte det ford verkstedet og, de sa det kan være toppakning som er gåen. Og så husket jeg at forrige eier hadde en toppakning problem og den ble fikset, det ser ut som den har kommet igjen. Bilen stor nå hos nordic motors i Moen, et motorversted. De skal gi meg en pris på hvor mye det skal koste å reparere den. Men jeg tenkte at det er andre gangen den motor har problem med toppakning innen 3 år, kankje det er lurt å bare kjøpe en annen moter og bytte ? Jeg er helt ny på den, jeg har søkt litt på google og har funnet ut at 1997 528i automat sedan har motor M52-B28, har sett andre steder at det M52B28TU og M52TUB28. Er de tre der samme motor ? Jeg har også sett at folk snakker om enkel eller dobble vanos. Er det noen som vet hvilken motor bilen min bruker ? og hvilken vanos det er ? og ca hvor mye det kan koste å bytte ut motoren? takk på forhånd! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hanzhe Skrevet Januar 6, 2016 Share Skrevet Januar 6, 2016 M52B28 er ikke samme som M52TUB28. Du har enkelvanos, TU har dobbelvanos og har mer til felles med M54. Enkeltvanos er for innsugskammen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gerald la Rose Skrevet Januar 6, 2016 Forfatter Share Skrevet Januar 6, 2016 M52B28 er ikke samme som M52TUB28. Du har enkelvanos, TU har dobbelvanos og har mer til felles med M54. Enkeltvanos er for innsugskammen. Tusen takk! Vet du hva det kan koste å bytte ut moteren på verksted ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hanzhe Skrevet Januar 6, 2016 Share Skrevet Januar 6, 2016 Masse, ikke fordi det er så vanskelig men mye som må gjøres, 15-20k? Vill tipping Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabz Skrevet Januar 8, 2016 Share Skrevet Januar 8, 2016 TU = technical update, altså en slags facelift av den forrige B28'n. Med tanke på at toppakningsbytte fort kan koste 15k det også, så hadde jeg heller byttet til en annen motor. Finner helt sikkert en som har gått mindre og som er godt vedlikeholdt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå