Sebb9 Skrevet Januar 8, 2016 Skrevet Januar 8, 2016 Har ett litt merkelig problem med min E34, byttet motor for ikke så lenge siden, og etter det har lampa for lavt oljetrykk blinket av og til, helst ved motorbrems når turtallet er mellom 2k og 1k rpm, men aldri på tomgang. Samtidig som den tikker mer enn vanlig. Dette skjer bare av og til og går over av seg selv, enten når jeg starter bilen neste dag eller mens jeg kjører. Har målt oljetrykk, det var cirka 0.5 bar på tomgang og 4 bar på 3000 rpm med varm motor. Men har aldri fått målt mens den tikker/har for lavt oljetrykk. Bruker 15W50 castrol olje. Har byttet olje og filter 3 ganger etter jeg byttet motor, men var ikke noe forskjell, bortsett fra at det ble litt bedre med 15W50 olje enn 10W40. Noen som vet hva det kan være? Og er det normalt at man har lavest oljetrykk ved motorbrems? Trodde oljetrykk kun hang sammen med turtall, og ikke hadde noe med belastning å gjøre.
mege34 Skrevet Januar 15, 2016 Skrevet Januar 15, 2016 Er ikke meningen å høres frekk eller spydig ut på noen måte, men du er sikker på at du har nok olje på den? M50 kan tikke fælt når de har lite/for tynn olje. Og kan vell skje at oljelampen kommer på et lite sekund under motorbrems da og vil jeg tro (uten at jeg helt husker hvor oljetrykksbryteren sitter i farten)
Sebb9 Skrevet Januar 15, 2016 Forfatter Skrevet Januar 15, 2016 Skjønner godt at du mistenker det, den oppfører seg akkurat som om det er for lite olje, men det var det første jeg skjekket var midt på pinnen når jeg skjekket, fyllte opp til maks uten at det ble noe bedre. Det har heller ikke noe med bremsing å gjøre, skjer akkurat det samme om jeg står stille og ruser motoren, da lyser lampa mens turtallet er på vei ned, men slukker før den når tomgang. Den har virka helt fint i en uke nå, fram til i går, tikka veldig når jeg starta den, og lampa begynte å blinke når den ble varm. Mistenker at noe tetter oljepickupen, men har veldig lite lyst å ta ned bunnpanna, da det er en ix, og er veldig mye jobb.
Fredrik 90 Skrevet Januar 16, 2016 Skrevet Januar 16, 2016 Mitt inntrykk er at M50 er veldig kresen på olja når de begynner å bli gamle og gått langt. Min liker best 5W 40 Castrol har jeg funnet ut Ellers så kan det være en kombinasjon av tidvis fall i oljetrykk eller slitte ventilløftere som forårsaker tikking ifra tid til annen.
Sebb9 Skrevet Januar 16, 2016 Forfatter Skrevet Januar 16, 2016 Er ganske sikker på at typen olje har noe å si, var nesten ingen forskjell mellom 10W40 og 15W50, tror ikke tynnere olje hjelper. Startet bilen i dag, og den tikket ikke lenger, ikke noe oljelampe heller. Fant denne tråden http://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?1930408-Oil-Pressure-Indicator-Light-Flicker Noen som vet om det er samme ventil i M50 filterhuset som i US S50, vet motorene er veldig like. Har ett filterhus liggende, noen som vet om det er mye jobb å bytte? Kan ikke tenke på så mye annet det kan være, så er verdt ett forsøk hvis det ikke er for mye jobb.
Sebb9 Skrevet Januar 18, 2016 Forfatter Skrevet Januar 18, 2016 (endret) Har også merket at de gangene den har lavt oljetrykk tar det ekstra lang tid før oljelampa slukker ved oppstart, opptil 3-4 sekunder, tror det er fordi olje renner ut av filterhuset. Det kan jo tyde på at det er noe galt der, har bestillt pakning til det, så skal få byttet når den kommer. Edit: kikka litt på filterhuset, finner ingen avlastningsventil, kun en tilbakeslagsventil og en termostat. Den eneste måten de kan gjøre at jeg får lavt oljetrykk er hvis tilbakeslagsventilen sitter fast i lukket stilling, men tror det er lite sannsynlig. Er det feil det som står i tråden på bimmerforums, eller er US S50 filterhuset anderledes? Edit 2: filterhuset var tomt for olje etter at bilen hadde stått i en time, men kan fortsatt ikke helt skjønne at den ventilen kan gjøre at jeg får lavt oljetrykk. Endret Januar 18, 2016 av Sebb9
Sebb9 Skrevet Januar 21, 2016 Forfatter Skrevet Januar 21, 2016 Byttet filterhus i går, men fant ikke noe galt med det gamle, var litt koks bare, mulig det som har skapt problemer. Tar fortsatt ett par sekunder å få oljetrykk ved oppstart, så antar at olja renner ned gjennom oljepumpa, kan det bety at den er slitt? Eller trykkreguleringsventilen som lekker? Motoren jeg tok filterhuset fra hadde olje over oljepumpa etter å ha stått i 3 måneder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå