Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei. Byttet nettop ekspansjonstank da jeg byttet løpehjul på strammeren og da klarte jeg å

Knekke nippelen på toppen av ekspansjonstanken, så kjøpte en ny uoriginal fra febi.

Nå har jeg litt trøbbel med kjølingen. Første turen jeg tok så plinget det lavt kjøleveskenivå

Etter en liten stund, stoppet da raskt og sjekket tempen, denne lå på 99" ifølge obc. Nåla sto fortsatt rett opp.

Lot den da kjøle seg ned og fylte på veske og kjørte hjem (3min tur..)

Har prøvd å fylt etter nå og lar den gå seg varm. Men jeg får ikke luftet den. Ser ut til at det lak av lufteskruen sist, strammet denne litt ekstra og nå ser den tett ut. Men det blir ingen varme i apparatet på tomgang, ruser jeg den til 1000.rpm

Så kommer det god varme. Slik har det ikke vært før trur jeg. Men jeg har kjørt den veldig lite siden det ble kaldt ute og da..

Lot den gå til 93". Mener den har stabilisert seg på 89" før. Merket da at kjøleslangene var litt harde, åpnet radiatoren og da rant det litt over. Har jeg rett og slett fylt for mye slik at den slukte inn litt ekstra vann når termostaten åpnet? Vannet utvider seg jo litt også så kan jo være litt det og da...

Kan dette tyde på dårlig vannpumpe? Mtp dårlig varme på tomgang?

Har aldri hatt noe problem med kjølingen før. Men tør ikke å la den gå så mye når den bikker 93"..

Endret av space-ace
Skrevet

er bare å lufte.

jeg bruker bmw sin egen luftemetode først, tenning på, varme på full pupp og vifte på minimum. lar den gå slik i 15-20 min. sjekker veskemengde underveis.

så løfter jeg fronten høyt, evt setter bilen i en bratt bakke og lar motor gå. åpner bare lokket på expansjonstanken og gir litt gass, ca 1500omdr.

aldri slete med trøbbel ang varmen

Skrevet

ser ut til at der har ordnet seg nå :D 

kjørte bilen ut fra garasjen og opp en bakke ved huset. så fylte jeg på litt kjøleveske, og satte på toppen på ekspansjonstankene og løsnet lufteskruen  og lot den gå seg varm mens jeg klemte på slangene på radiatoren for å hjelpe luften ut.   kom endel luft ut ja.  

så kjørte jeg en tur på en 3-4 mil for å teste og da lå den stabilt på ca 90-92 hele tiden.    skal sjekke nivået i morgen nå og se om det er noe som behøver å etterfylles litt. 

men regner med at det er ok nå :D   

hvor ofte bør man bytte vannpumpe egentlg?  vet ikke når det er gjort sist... 

Skrevet

ser ut til alt er i orden nå ja :D     får få tak i en vannpumpe etterhvert sikkert da ja, så tar jeg den i forbindelse med noe annet som sikkert må gjøres. 

men blir nok ikke før til våren.  kaldt å holdepå nå... 

Skrevet

det er nice. ja ta det når du får tid, er ikke sikkert dem ryker så ofte. er sikkert med stålimpellere, er litt mer holdbar enn m52 plast shaitet.

kaldt? kle deg da :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...