Gå til innhold

E30 Touring -> M42Turbo


23732
 Share

Anbefalte innlegg

Liten tråd på prosjektet som jeg driver på med for øyeblikket.

 

Har hatt lyst på turbo i bilen i en stund, men ville helst unngå å ha sekser, ihvertfall i den bilen det skal i, siden jeg har sett hva som kan draes ut fra en M40B16 med turbo, så tenkte jeg at steget opp til M42 ville være perfekt.

 

Deler i motoren:

 - M42B18 blokk, honet opp igjen, sleike av ørlite for å få fersk anleggsflate og o-ringes (Ikke gjort)

 - M42B18 topp som skal portes litt av (ikke gjort) og slipe ventilene (gjort)

 - KMcams kammer som er slipt til 270grader durasjon og 10.6mm løft. (Handlet)

 - VAC Motorsport ventilfjær kit (Ikke handlet)

 - Trykkere fra VAG som er lettere enn orginale (Handlet) og kontrollmålet med mikrometer

 - M54 stempler og kryssbolt, neddreid til ca. 7.3 i komp  med M50 vanos råder (Handlet)

 - M20 svinghjul (Handlet), 618 trykkplate og 325e-lamell (Ikke handlet)

 - M50 rammelagre, med 360graders oljespor (Handlet)

 - Nye pakninger, lagre og ringer på hele motoren, samt vannpumpe, termostat, registerkjede, strammer og føringskinner (Handlet)

 - Garrett T3/T4 E50 0.78 A/R med splittpuls og V-båndsflens. (Handlet)

 - Hjemmesnekret grenrør med doble wastegater (Ikke gjort)

 - Nuke fuelrail (Ikke handlet)

 - Aeroflow BTR (Ikke handlet)

 - Biltema intercooler (Ikke handlet)

 - 800cc dyser fra Five-0 Motorsport (Ikke handlet)

 - Aluradiator fra KLracing, til E36 325

 - 65graders termostat

 - ECUMaster EMU sprut

 - MSD Blaser SS coiler

 

Var vel egentlig det jeg kom på i farten, mangler nok et par ting.

 

Begynte å demontere motoren for et år siden, og siden har den egentlig lagt i deler, pga. mye ting som har skjedd mtp. penger, jobb osv. så ble prosjektet lagt på is et par måneder etter det, så tok jeg det oppigjen for et par måneder siden, så nå er det full kjør til jeg får det ferdig.

 

Har forsåvidt komt godt i gang, stemplene er levert til han som skal dreie de ned. Tok meg litt til å finne stempler som hadde lavere komphøyde enn M42 stemplene, men gikk tilslutt, og de kommer fra M54B30. De brukes sammen med M50vanosråder, da de er veldig mye tjukkere enn de rådene jeg har fra min M42.

 

Helt ny Garrett turbo, kjøpt gjennom Turbofun.no

 

ZMgFS6f.jpg

 

Obligatoriske "leggealledelerutovergulvet"-bildet. Tok bare bilde av pakninger, lagre osv.

 

QPX2Af6.jpg

 

Ferdigslipte ventilseter.

 

0stAPzC.jpg

 

Nye arbeidsbenken, det gamle kjøkkenet i huset.

 

38VpO4T.jpg

 

Oljefilterlokk med uttak til oljetemp og oljetilførsel til turbo, dreid av min bror.

 

 

VpSJHs2.jpg

 

Gårsdagens oppgave bestod i å fjerne orginalhjernen i motorledningsnettet som skal brukes mot sprutet.

 

Fra dette:

 

b9BZaKP.jpg

 

Til dette:

 

lHtrjpC.jpg

 

Stemplene klare til dreiing.

 

ka2AyWh.jpg

 

 

I mellomtiden har jeg nok å kose meg med; rette opp bilen som motoren skal i.

 

aKIOpLc.jpg

 

Utrolig nok ingen rammeskjeivhet, utover at B stolpen måtte bytte pga. dørhengslene ble skeive. Ellers er den kun dører og kanal som byttes. Målet med bilen er få den til ca. 1000kg med turbomotoren montert, noe som jeg ser for meg skal kunne gå greit.

Endret av 23732
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...