BMW E39 M-TECH Skrevet Februar 14, 2016 Forfatter Skrevet Februar 14, 2016 20160214_012846.mp420160214_012846.mp4Da er toppdekselpakkningset byttet. Men bilen går fremdeles litt dårlig. Er iallefall ikke olje i coil å tennplugger lenger sjekket alle 6 syl etter en kjøretur. Men da er vel det sikkert en coil som som har tatt kvelden? Legger ved noen bilder hvis noen er interesser for det 20160214_012846.mp4
BMW E39 M-TECH Skrevet Februar 14, 2016 Forfatter Skrevet Februar 14, 2016 On Saturday, February 13, 2016 at 2.56, MrBrum skrev: Kontaktene som vises demontert på bildene øverst her er kam aksel sensor på eksos siden. (øverst i bildet, en sort kontakt som stikker ut.) Den andre kontakten som er tatt løs er til VANOS kontroll ventilen på eksos siden. Det er den runde metall saken under kam aksel sensor kontakten. (VANOS på både eksos og innsug på denne motoren - dobbel VANOS) Og når en av disse sensor kontaktene var løs som du beskriver så vil det absolutt påvirke hvordan motoren går. Men å ta ut kontakter for å se hvordan motoren reagerer er ikke måten å finne feil på. Det må brukes et skikkelig BMW kompatibelt diagnose system. Det som skjer når du drar ut flere sensorer er at motorens styringsenhet (DME) genererer feilkoder fordi den registrerer at signalet til sensorene er brutt. Det gir også andre følgefeilkoder og symptomer. De feilene du har fått på diagnose er feilkoder du har fått både pga kontakter som er tatt ut og feilkoder som kommer av reelle feil. Når jeg går gjennom både det du skriver og feilkodene, tipper jeg du har oljelekkasje i toppdeksel pakning som skaper trøbbel for både kontakter og coiler. Du har en feilkode på coil på sylinder 4. Jeg tipper det er den som er årsaken til fjuskingen din i tillegg til løse/sølete kontakter. Så: bytt toppdeksel pakning først og sannsynligvis må coilen på sylinder 4 byttes. Det kan jo tenkes at den fungerer igjen når oljesølet blir borte, men jeg tror ikke det ettersom det er feilkode på tennspole. Sørg også for at nevnte kontakter er rene og sitter godt på plass. Og til slutt....å skru selv på disse motorene/bilene uten diagnose system tilgjengelig er umulig. Du kommer ikke utenom diagnose. Det er et eget fag å sette seg inn i, men veldig spennende. Under diagnose tråden her inne står det veldig mye om dette. Å nappe ut kontakter gjør bare vondt verre. Da får du feilkoder på ting som egentlig ikke er problemet. Motoren går i nødmodus og du blir ikke mye klokere. Det beste er å ta en diagnose etter alle nevnte ting er rettet på. Først må alle koder slettes. Så må du starte motoren og evt kjøre en liten tur. Så tar du diagnose da hvis lampa begynner å lyse igjen. Men uten å dra ut kontakter. Koble fra batteriet under skruing. Lykke til. Spør om det er noe. Ja hvis du kunne hjulpet meg med diagnose så hadde det vært knall har ikke det utstyret liggende selv om jeg ønsker å kjøpe. Er så kjekt å ha
MrBrum Skrevet Februar 14, 2016 Skrevet Februar 14, 2016 Du hadde feilkode på coil nr 4. På det ene bildet ser det ut som det har vært ekstra mye olje rundt denne. Men det kan jo være tilfeldig. Nr 4 forfra. Så jeg tipper den må byttes. For å teste går det an å flytte coilen. Bytte med ene annen og se om feilen flytter seg til denne sylinderen. Men får å se det kreves det igjen diagnose utstyr. Har sendt deg en PM. BMW E39 M-TECH reagerte på dette 1
bmwmann24 Skrevet Februar 14, 2016 Skrevet Februar 14, 2016 Evt dra ut kontakten på tomgang, endrer ingenting seg så har du en død coil.. Slik gjorde jeg på en e39 523i. Bytta ut coilen og bilen funker fint.
BMW E39 M-TECH Skrevet Februar 15, 2016 Forfatter Skrevet Februar 15, 2016 On Saturday, February 13, 2016 at 2.56, MrBrum skrev: Kontaktene som vises demontert på bildene øverst her er kam aksel sensor på eksos siden. (øverst i bildet, en sort kontakt som stikker ut.) Den andre kontakten som er tatt løs er til VANOS kontroll ventilen på eksos siden. Det er den runde metall saken under kam aksel sensor kontakten. (VANOS på både eksos og innsug på denne motoren - dobbel VANOS) Og når en av disse sensor kontaktene var løs som du beskriver så vil det absolutt påvirke hvordan motoren går. Men å ta ut kontakter for å se hvordan motoren reagerer er ikke måten å finne feil på. Det må brukes et skikkelig BMW kompatibelt diagnose system. Det som skjer når du drar ut flere sensorer er at motorens styringsenhet (DME) genererer feilkoder fordi den registrerer at signalet til sensorene er brutt. Det gir også andre følgefeilkoder og symptomer. De feilene du har fått på diagnose er feilkoder du har fått både pga kontakter som er tatt ut og feilkoder som kommer av reelle feil. Når jeg går gjennom både det du skriver og feilkodene, tipper jeg du har oljelekkasje i toppdeksel pakning som skaper trøbbel for både kontakter og coiler. Du har en feilkode på coil på sylinder 4. Jeg tipper det er den som er årsaken til fjuskingen din i tillegg til løse/sølete kontakter. Så: bytt toppdeksel pakning først og sannsynligvis må coilen på sylinder 4 byttes. Det kan jo tenkes at den fungerer igjen når oljesølet blir borte, men jeg tror ikke det ettersom det er feilkode på tennspole. Sørg også for at nevnte kontakter er rene og sitter godt på plass. Og til slutt....å skru selv på disse motorene/bilene uten diagnose system tilgjengelig er umulig. Du kommer ikke utenom diagnose. Det er et eget fag å sette seg inn i, men veldig spennende. Under diagnose tråden her inne står det veldig mye om dette. Å nappe ut kontakter gjør bare vondt verre. Da får du feilkoder på ting som egentlig ikke er problemet. Motoren går i nødmodus og du blir ikke mye klokere. Det beste er å ta en diagnose etter alle nevnte ting er rettet på. Først må alle koder slettes. Så må du starte motoren og evt kjøre en liten tur. Så tar du diagnose da hvis lampa begynner å lyse igjen. Men uten å dra ut kontakter. Koble fra batteriet under skruing. Lykke til. Spør om det er noe. Har dratt ut kontakten på den å ingen forskjell så den er nok gått ja.
MrBrum Skrevet Februar 15, 2016 Skrevet Februar 15, 2016 16 timer siden, bmwmann24 skrev: Evt dra ut kontakten på tomgang, endrer ingenting seg så har du en død coil.. Slik gjorde jeg på en e39 523i. Bytta ut coilen og bilen funker fint. Ja, det er også en måte.
bmwmann24 Skrevet Februar 15, 2016 Skrevet Februar 15, 2016 Tenner motorlampa (nødmodus) med kun sporadiske feilkoder? Har erfart det på jobben med nyere Audi hvertfall. Usikker på eldre bmw.
MrBrum Skrevet Februar 15, 2016 Skrevet Februar 15, 2016 Ja, motorlampa tennes også ved sporadiske feil. Hvis feilen derimot ikke viser seg i løpet av en viss tid slukker den igjen. Men jeg er usikker på hvor lang tid det dreier seg om. Dette gjelder hvertfall E39 som er produsert 09/98 eller nyere. Usikker på eldre. For det er noen forskjeller på E39 før og etter 09/98. På 3 serie og andre modeller er det vel tilsvarende forskjeller ettersom bilen har M52 og eldre motor. Eller M52TU og nyere. BMW E39 M-TECH og bmwmann24 reagerte på dette 2
BMW E39 M-TECH Skrevet Februar 15, 2016 Forfatter Skrevet Februar 15, 2016 Riktig som MrBrum sier ja men vet du MrBrum om min vil slukke etter jeg har satt inn ny coil? Forutsatt at det ikke er noe mer selvfølgelig da. Eller om jeg må slette feilkode. Er en 2002mod jeg har ble litt usikker på 09/98 om du tenker mnd å år da?
MrBrum Skrevet Februar 15, 2016 Skrevet Februar 15, 2016 7 minutter siden, BMW E39 M-TECH skrev: Riktig som MrBrum sier ja men vet du MrBrum om min vil slukke etter jeg har satt inn ny coil? Forutsatt at det ikke er noe mer selvfølgelig da. Eller om jeg må slette feilkode. Er en 2002mod jeg har ble litt usikker på 09/98 om du tenker mnd å år da? Ja det er produksjonstidspunkt mnd/år. Om den feilkoden på tennspole slukker av seg selv tør jeg ikke svare sikkert på. Men jeg kan slukke den for deg. Uansett vil motoren gå fint etterpå, lampe eller ikke.
BMW E39 M-TECH Skrevet Februar 15, 2016 Forfatter Skrevet Februar 15, 2016 Riktig som MrBrum sier ja men vet du MrBrum om min vil slukke etter jeg har satt inn ny coil? Forutsatt at det ikke er noe mer selvfølgelig da. Eller om jeg må slette feilkode. Er en 2002mod jeg har ble litt usikker på 09/98 om du tenker mnd å år da? Okei det hadde vært supert. Ja det blir bra, kjedelig å kjøre på 5 sylindere går dårlig dårlig gitt :/ har foresten sendt deg en melding
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå