Gå til innhold

Partikkelfilter


hel2810
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, har eid en 316d e91 i en drøy måned nå. Det blir stort sett småkjøring ca 50 turer a 10 km i mnd. Har skjønt det slik at jeg bør ta bilen ut på en lengre tur innimellom. Hvor ofte og hvor langt er det nødvendig å kjøre? Må bilen kjøres hardt for å starte regenereing eller det nok at motortemp er over 75 grader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimalt sett så er 100 km/t i ca 20 min nok til å regenerere dpf. 

Men min erfaring er at bilen fikser dette selv når man småkjører. Jeg har automat og den holder litt høyere turtall når regenerering starter. Og ja, det er over 75 grader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hel2810 har alt å vinne på ta seg en litt lengre tur med driftsvarm motor, og gjerne med turtall mellom 2000-2500.

Det er en rekke parametre som må tilfredsstilles for at bilen skal regenerere, og kjøremønsteret han angir er på en måte "prototypen" på hvordan man ender opp

i trøbbel - før eller seinere . .

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Det er kun på vinteren at det blir så mye småkjøring. Sommeren er det mye langkjøring da vi har hytte. Hvor ofte bør jeg ta en lengre tur i perioder hvor det er mye småkjøring? Hvor ofte regenerer dpf seg? Hvor langt bør jeg kjøre, holder 30 min i 70-100 km/t?

 Har sett på utenlandske forum at dpf regenerer seg mellom 700 og 2500 km avhengig av kjøremønster. Stemmer dette med deres erfaringer? Uansett greit å få blåst en diesel ren innimellom☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg blitt bilhypkonder helt nylig, etter å ha lest her inne om alt som potensielt kan gå galt med min 520d e61 2007 (pre facelift). Det viser seg f eks at jeg trolig har kjørt lenge med defekte termostater. Merket det ikke før kulda i januar, da jeg ved å hacke meg inn på systemet fant at ut at bilen bare kjørte med kjølevæsketemperatur på rundt 60 grader. 

Spørsmål: Betyr dette at partikkelfilteret heller ikke har blitt regenert så lenge det har vært slik? Kan fort ha kjørt 7-8000 km. med for kald motor. Bare å forberede seg på tett DPF?

Har nå byttet begge termostater, og bilen er god og varm igjen. 

Synes forøvrig det er idiotisk med en bil uten temp-måler på instrumentpanelet! Spesielt på en "ultimate driving machine", som BMW jo skal være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, er blitt bilhypokonder jeg også til tross at jeg har nybilgaranti fram til mai 2017. Regner med at nybilgaranti dekker DPF på en bil som maks har 75000 på telleren når garantien går ut? 

Vil tro du berger filteret nå når du har har fått korrekt temp på bilen. Er overrasket over at det ikke har kokset seg tett før du fikk skiftet termostat. 

Merkelig at de ikke har ttemp måler ja. Trenger det mer enn den teite forbruksnåla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, hel2810 skrev:

Merkelig at de ikke har ttemp måler ja. Trenger det mer enn den teite forbruksnåla.

Det er visst mulig å ettermontere et eller annet kit som gjør at forbruksnåla forvandles til en temp-måler. Kunne kanskje vært kjekt. 

Uff, ikke si at DPF'en allerede burde vært koksa... får noia her..hehe (latter sitter fast i halsen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ikke får over 75 grader på motor, så starter ikke regenerering. Så enkelt er det.

Men om man får over 75 grader på motor, så starter regenerering såfremt det ikke er noen andre feilkoder som kan stoppe dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...