Bmwray Skrevet Mars 2, 2016 Skrevet Mars 2, 2016 (endret) Hei. Det gjelder en BMW 520 E39 sedan. Startet med skifte av bakfjærer pga dem som satt der var knekt, sikkert sitti på bilen siden ny, var gamle. Bestiller to stk nye bakfjærer på mekonomen å får en bekjent mekaniker til å skifte dette privat. Det går ikke mere enn 2-3 mnd så knekker den på venstre side bak på nest nederste runden. Mekonomen gir garanti på delen men er ikke villige til å få fjæren skiftet. Måtte kjøpe fjæra på nytt og få igjen pengene på fjæra når den gamle er levert. Mekanikeren vi kjenner bytter den ut for 2 gang. Det er vel ca 7-8 mnd siden og nå har den knekt igjen. Problemet er at det er mye jobb å komme til på sedan og for et år siden fikk jeg pris på 5000kr hos mekonomen. Noe jeg angrer på at jeg ikke gjorde for da måtte dem også skiftet det ut når det knekker. Hva kan være årsaken til dette? Dårlige Mekonomen fjærer med dårlig stål eller en feil på bilen? Bilen hadde EU i fjor og eneste jeg vet som er feil på den er knirkeforingene bak som jeg bare har smurt opp for og bli kvitt lydene. Jekket opp i dag og dekket kjennes tight ut, ingen slark heller. Høyre side har fungert fra den ble skiftet, husker ikke om det opprinnelig var i orden fra før her eller ikke men fjærene som ble skiftet første gang hadde knekt på en side og var ganske slitte. Noen forslag til hva som kan være grunnen til at det har knekt igjen? Takker for tilbakemeldinger 😄 Endret Mars 2, 2016 av Bmwray
MrBrum Skrevet Mars 2, 2016 Skrevet Mars 2, 2016 Dårlige varer hos Mekonomen. Det er jo kjent at gamle fjærer knekker. Men ikke så nye fjærer. Vet du hva slags fabrikat dem er? Kan tenke meg det er kina vare. (dvs ikke merkevare)
Bmwray Skrevet Mars 2, 2016 Forfatter Skrevet Mars 2, 2016 Husker ikke hva det sto på esken, bare at den var blå, men er nok noe kina greier ja helt sikkert. Det kan vel ikke foreligge en feil på bilen som gjør dette? Den er knekt på nest nederste runde, er vel der det blir mest belastning.
MrBrum Skrevet Mars 2, 2016 Skrevet Mars 2, 2016 Det er helt typisk at når dem knekker, så er det der dem knekker. At det skal være en evt feil på bilen som gjør dette høres rart ut. Måtte evt være om dem er feil montert, slik at dem ikke ligger slik dem skal i skålene/anleggsflatene. Men ei fjær med bra stål knekker ikke så lett. Er det noe kina er kjent for, så er det billige produkter med dårlig stål. Det gjelder mange av de billigste coilover settene, bremseskiver osv.
Bmwray Skrevet Mars 2, 2016 Forfatter Skrevet Mars 2, 2016 Ja, fant ut at jeg tok feil av datoene på denne bilen. Det var slik at den første fjæren som var ny knakk etter 7 mnd, så den andre nye fjæren ble skiftet ut mars 2014. Fortsatt alt for kort holdbarhet, og dem kan vel ikke skylde på feil under montering når det har gått såpass med tid? Eller?
MrBrum Skrevet Mars 2, 2016 Skrevet Mars 2, 2016 (endret) Uten å ha sett på bilen, så synes jeg det virker som du har en god sak. Det er klart at hvis fjærene var feil montert, kan dem "kicke" på det uavhengig om det har betydning eller ikke. Personlig ville jeg ikke bare reklamert og fått ny, men jeg ville byttet til noe bedre. Dette vitner om dårlig kvalitet. Om du får nye fjærer av samme type tror jeg ikke det vil være noe bedre. Er det senkefjærer eller standard? Opp gjennom årene har jeg kjøpt enten Eibach eller SACHS fjærer. Aldri hatt noe trøbbel. På min 2001 520iAT kjører jeg i dag SACHS. Endret Mars 2, 2016 av MrBrum
Bmwray Skrevet Mars 2, 2016 Forfatter Skrevet Mars 2, 2016 Standard fjærer. Ja det er nok ikke tilfeldig at jeg har fått to stk som har knekt. Bare kjørt helt normalt med bilen. Vært best å fått på noen helt andre fjærer på bilen, men må bestille delene å gjøre jobben på samme sted slik at jeg har kvittering på hele jobben hvis det skulle skje noe. Kan jo høre med merkeverksted hva det koster der, dem gangene jeg har hørt på priser er det som regel dobbel pris på merkeverksted, men da får man jo deler som vil fungere mye lengre så det blir dyrt å kjøpe billig i dette tilfelle. Samme gjelde bremsene som du nevnte. Blir veldig fort kast i dem og man får mangler på 2 år gamle bremser.
bergeee Skrevet Mars 2, 2016 Skrevet Mars 2, 2016 Sjekket om demperne er god da ? Om du har en gåen demper så ryker fjærene fort
Bmwray Skrevet Mars 3, 2016 Forfatter Skrevet Mars 3, 2016 Har ikke merket noe med demperen bak og det er heller ikke anmerket på EU kontrollen. Dette er noe av hva jeg fikk til svar fra butikken: Det vi ser ved montering av fjærer er at det "slurves" med bla. gummien som skal ligge mellom fjær og fjærsete. At det er skade på denne eller at den ikke ligger rett. Det samme med fjæra, at den heller ikke ligger rett i styresporet på fjærsetene, eller at fjæra er montert opp og ned, ser vi også tilfeller av. Og ikke minst om det brukes riktig verktøy ved skift av fjærer.Alle disse tingene vil gjøre at levetiden på fjæra reduseres betraktlig. Dersom dem ikke finner noe feil så betaler dem det, og hvis det finnes noe feil så må jeg betale alt sammen. Jeg ser på det som at dem vil skylde på noe og få regningen over på meg, han som skiftet dette er erfaren mekaniker som jobber med dette daglig. Litt vanskelig situasjon, jeg er ikke villig til å betale en krone til på det dårlige greine dem selger.
MrBrum Skrevet Mars 3, 2016 Skrevet Mars 3, 2016 (endret) Når jeg tenker meg om....begynner å få noen år på baken....hehe....så har jeg hatt en reklamasjon på nye fjærer bak for en del år siden. Men det var en 1986 Opel Rekord 2,2i. Denne bilen hadde en del tyngde bak med litt overheng, så det var litt belastning på fjærene. Der satt fjærer og dempere separat. Og der knakk standard fjærene bak etter kort tid. Det ble løst med at jeg fikk nye, men gikk over til det dem kalte campingfjærer. Dvs litt stivere fjærer bergnet på trekking av campingvogn. Mon tro om det finnes noe slik i dette tilfellet? Det er en kjedelig situasjon du har kommet opp i. Spent på resultatet. Endret Mars 3, 2016 av MrBrum
Bmwray Skrevet Mars 3, 2016 Forfatter Skrevet Mars 3, 2016 Kunne vært greit hvis dem skiftet den ut også fikk det gå en stund til, og neste gang hvis dem ryker utenom garantien så kan jeg kjøpe noe annet å få montert på et annet verksted, men må si meg skeptisk til å måtte sette den igjen der, og han på reklamasjon har jo ganske mange årsaker til at den knekker. Det er helt sikkert noe dem begrunner dette med for og slippe unna regningen. En solid fjær burde tåle mye når det er riktig montert uansett mener jeg. Det er helt nytt for meg å ha problemer med fjærer, aldri vært borti lignende tidligere. Ja skal holde tråden oppdatert. Dem nekter nok å si dem tar regningen og jeg nekter å betale for noe som har så dårlig kvalitet for og så vente på at det knekker før eller senere. Her er det jo arbeidet som koster mest.
Mjukas Skrevet Mars 5, 2016 Skrevet Mars 5, 2016 Kjedelig situasjon du har havnet i. Hvis jeg var deg ville jeg vurdert å få sjekket/bekreftet av et annet verksted at fjærene er riktig montert før du leverer inn bilen. Da stiller du sterkere hvis de prøver seg på en dårlig forklaring på hvorfor fjærene er knekt. Det koster noen kroner, men kan kanskje være verdt det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå