Gå til innhold

2009 e91 318d Rar brummelyd

Påsan82
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg er relativt fersk i Bmw's verden, og har nå fått mitt første problem med bilen min, en e91 2009, 318d automat.
Jeg har den siste tiden opplevd en ulyd og en del samtidige vibrasjoner i bilen under kjøring.
Dette kan nærmest beskrives som en økt brummelyd, a'la den som kommer når man har et ødelagt eksosanlegg. Samtidig som denne lyden dukker opp er det som sagt økte vibrasjoner i kjøretøyet, og det oppleves kraftigst ved svært lett gasspådrag i oppoverbakker spesielt, samt i områden 1600-2000rpm.
I og med at dette "kommer og går" litt, så er neppe eksosrelatert som jeg først antok. samtidig blir dette borte om man parkerer eller setter bilen i "N"-gir og ruser motoren.
Det er mulig dette er noe jeg har fått for meg, men jeg syns også det virker som om det "lugger litt" når man gir på når dette skjer, som om det er en slags brems på ved gasspådrag. Det er også akkurat som om den ligger litt over det turtallet den normalt ville gjort i samme hastighet, og ikke helt evner å legge seg ned på rett gir når den bør. Dette siste er som sagt synsing, og kan være nor jeg bare innbiller meg.
Disse problemene har oppstått ved kjøring med lett gasspådrag i oppoverbakke (så vidt jeg har klart å konkludere) og går over av seg seg selv nesten gradvis virker det som ved lengre tids kjøring.

Noen som har opplevet noe lignende, eller evt har noen tanker om hva som kan forårsake dette?

-P-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jeg dessverre klar over. Det er ikke lett å stille diagnose uten å "se pasienten", det være seg biler, mennesker og pc'r.. ;) 

Det kommer ikke ofte, og jeg har kjørt rundt 30k km før dette dukket opp første gang. Nå har dette skjedd 2 ganger i løpet av 1 uke, DVs det skjedde første gang (som jeg har fått med meg) forrige tirsdag, og nå igjen i dag.

Det kan hende dette har skjedd tidligere, men at jeg har spilt for høy musikk til å merke det.. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne lyden har jeg også på min F10 520D 2012 modell. Denne kommer og går som du sier og bilen kan virke annerledes, grovere. Min forekommer noen ganger i måneden, og det er bare at dieselpartikkelfilteret renser seg selv (regenerer) Kan iblant også lukte svidd.  

Men om det er normalt at det kommer så ofte som jeg får det vet jeg ikke :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat ja..Da er det kanskje det da. Hvis det holder på sånn som min så kanskje det er på tide å revurdere hele partikkelfilteret, i og med at dette er oftere og oftere..

Men det som er rart, som jeg har oppdaget nylig er (for dette skjer tydeligvis med økende frekvens) at det virker som om den "slurer" på kassa innimellom, dvs at når jeg gir gass så øker turtallet, men lite skjer før man gir så mye gass at den girer ned. Bør vel ikke være såpass med "slækk" i autoklutsjen (eller hva slags torque-converter det nå enn er) på disse bilene?

Jeg får ta den inn til noen som har betalt for å finne ut av disse tingene så jeg kanskje slipper at alt havarerer uten forvarsel (worst case).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...