arvidka Skrevet Mars 29, 2016 Share Skrevet Mars 29, 2016 Ovennevnte bil fra 2008 med kun 55.000 km på telleren har to-tre ganger gitt gul motorlampe i displayet. Kontaktet Bavaria som ikke fant noen kodefeil, men mente vår småkjøring hadde gitt tett partikkelfilter. De helte tune-up stoff på tanken og freste en tur på motorveien. Da jeg hentet bilen var varsellyset vekke. Fikk råd om hard langkjøring på høyt turtall, noe jeg gorde. Men nå en måned senere, etter å ha kjørt bilen hardt til hytta i nærmere ti mil, kom lyset på igjen - midt på motorveien. Nå lyser det konstant siste dager. Merker absolutt intet galt på kraft, tomgang, ingen lugging, ingen nødmodus.. Må ta ny diagnose nå. Kan jo være alt mulig ( coil??) men jeg lurer på: har denne BENSINmotoren partikkelfilter i det hele tatt?? Trodde det var forbeholdt dieselmotorer? Tips mottas med takk! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Mars 29, 2016 Share Skrevet Mars 29, 2016 Nei, men den aktuelle bilen har en NOX katalysator, det er mulig det er den de sikter til. Fikk byttet denne på garanti på begge 320i jeg hadde i 2009 og 2011. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
arvidka Skrevet Mars 29, 2016 Forfatter Share Skrevet Mars 29, 2016 Takk for oppklarende svar! Bavaria sa at de ikke hadde funnet årsaken på diagnosen (ingen feilkoder overhodet) sist gang. Men jeg forsto de hadde nærmest gjettet seg til denne "partikkelfilter"-feilen pga ekstremt kort kjørelengde, dvs. sannsynlige korte shoppingturer på denne konebilen. Og det har de jo rett i.. Men ut fra de rådene jeg fikk: vil også etn NOX-katalysator bli frisk av sånn hardkjøring/langtur?? I så fall rart at det dukket opp igjen i forgårs på slutten av mine ti mil i frisk fart/turtall?? Skulle ikke NOX problemet dukket opp på diagnosen? Noen tips til alternativ til Bavaria for dette problemet vårt, med koding og evt service her i Stavangerområdet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Mars 30, 2016 Share Skrevet Mars 30, 2016 (endret) 7 timer siden, arvidka skrev: Takk for oppklarende svar! Bavaria sa at de ikke hadde funnet årsaken på diagnosen (ingen feilkoder overhodet) sist gang. Men jeg forsto de hadde nærmest gjettet seg til denne "partikkelfilter"-feilen pga ekstremt kort kjørelengde, dvs. sannsynlige korte shoppingturer på denne konebilen. Og det har de jo rett i.. Men ut fra de rådene jeg fikk: vil også etn NOX-katalysator bli frisk av sånn hardkjøring/langtur?? I så fall rart at det dukket opp igjen i forgårs på slutten av mine ti mil i frisk fart/turtall?? Skulle ikke NOX problemet dukket opp på diagnosen? Noen tips til alternativ til Bavaria for dette problemet vårt, med koding og evt service her i Stavangerområdet? I begge mine tilfellene kom NOX katalysatoren opp på diagnose, den ene gangen var det ikke den som var problemet. Dvs de byttet den, men feilen forsvant ikke. De byttet deretter alle coilene samt dysene med koding, og bilen var friskmeldt. Endret Mars 30, 2016 av CrZyWiz Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
arvidka Skrevet April 14, 2016 Forfatter Share Skrevet April 14, 2016 Fasit (??) Hei igjen! Trådstarter her! Jeg tok bilen med til mine venner på Mekonomen i Tananger, hvor diagnoseekspert Kjartan fant fire forskjellige feilmeldinger som alle gikk på selve sensoren til nox-katalysatoren. Vi bestemte oss for å skifte denne (ca kr 7000,- med diagnose og arbeid), slette tidligere feilkoder, og vipps, så har den fungert perfekt, uten nye varselmeldinger. Får håpe dette gjorde susen! Til info! Arvid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå