Gå til innhold

Motorstopp på E90. LMM

M.Lunde
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, Clutch- problemer på E90 er såvidt jeg skjønner ikke helt uvanlig. Min 2006 modell er bare 50 mil unna og runde 200k og av papirer jeg fikk med så er det ikke tidligere byttet clutch på denne. DL47561 er regnr hvis det skulle hjelpe. 316i. N45B16A

Symptomer: Helt siden jeg kjøpte den i høst så har den tidvis slitt med å sette igang, enten 1. gir eller revers. Ikke alltid men kanskje 70% av gangene. Hele bilen hopper og sliter. Beste har vært å trå clutch helt inn, gi litt ekstra gass så har det ordna seg. Men plutselig idag så føler jeg at krafta plutselig forsvinner ved igangsetting, så er den plutselig tilbake. Når jeg sto stille så virka det som den fortsatt ville kjøre litt frem og jeg merka at motoren hørtes ut som den ville bli litt kvalt. Ved en avkjøring så var plutselig rattet kjempehardt også, lite kraft i motor, før alt var normalt.

Jeg vet ikke om dette i det hele tatt er clutch, men det er det jeg tipper bortsett fra det med rattet som var veldig merkelig.

Men er det noen som vet om prisestimat på dette? Tenkte å ta den til Bilia Tønsberg imorgen. Aldri brukt dem før, så vet ikke om noen anbefaler noe annet (i Horten/Tønsberg-området).

Endret av M.Lunde
Endret til mer passende tittel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig clutch er jo at man ikke klarer å fri motor fra girkasse og at turtall øker i høye gir, uten fartsøkning. 

Dine problemer høres mer ut som kam, veiv sensor. Eller i verste fall register feil/vanos feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaujau.. Skulle kjøre bilen ned til Bilia, kom meg 2 kilometer før motorlampe,motorstopp og full pakke. Så ble det tauing i kanskje 8 kilometer til.

Det var litt liv i den hvis jeg starta den, men om jeg ga gass så døde den. Men holdt stortsett under hele tauingen,bortsett fra et par stopp.

Men er dette clutch..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Otis skrev:

Dårlig clutch er jo at man ikke klarer å fri motor fra girkasse og at turtall øker i høye gir, uten fartsøkning. 

Dine problemer høres mer ut som kam, veiv sensor. Eller i verste fall register feil/vanos feil.

For 2 år siden ble den levert til Bilia (av forrige-forrige eier) med symptomer: Bilen drar ikke. Prøvekjørt med kunde. Lest feilminne: feil på vanos, kontrollert kjede og det går oppover. Må byttes komplett register. Prisoverslag 17500,-

Så ser jeg kunde kjøpte alt av deler hos GS, men har ingen papirer på verkstedjobb (men så nå at leveringsadresse fra GS var til Halvordsrud Bil).

Endret av M.Lunde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det jeg begynte å tenke på på veien hjem. At clutch-problemene var en ting, og at dette var noe annet. Og begynte å tenke på den feilen som hadde vært tidligere med vanos (som jeg forøvrig ikke aner hva er). 

Hørtes veldig ut som samme problemer. Får satse på at jeg kanskje kan reklamere på det eventuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh!

Da har jeg fått diagnose fra Bilia - og det de fant var feilkode på luftmassemåler! De slettet den og prøvekjørte og synes den fikk greit, men mente den var litt svak på lavt turtall. Men feilmelding kommer tilbake så den må byttes, selv om den fungerer enn så lenge.

Jeg har ikke kjørt den selv enda, men at den var svak på lavt turtall har jeg ikke reagert på da jeg gikk fra 140hk turbodiesel til den 116-hestern. Dette kunne muligens også ha noe med ristingen ved inngangsetting mente han, uten å ha undersøkt dette noe videre.

Ca 6000 for del og arbeid skulle dem ha. Men kjøpte del på bildeler.no og havna på 1100,- og det var også for nytt luftfilter. Bytte denne tar vel 10 minutter på egenhånd omtrent. Feilkode får jeg vel slettet ved å koble fra batteriet? (Hvor lenge?)

Jeg synes det hele hørtes rart ut, iallefall det med igangsetting men får prøve å bytte og se hva som skjer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...