Gå til innhold

E90 VS E60


Anbefalte innlegg

Halo!

Trenger litt hjelp angående hvordan en E60 er å ha. Har nå hatt en E90 316i 1.6 116 hk i tre år. Er egentlig veldig fornøyd med bilen, alt fra utseende til kjørekomforten den har å tilby. Samtidig er det en ting som irriterer meg. 

Når jeg kjører i oppoverbakker, nesten uansett hvor bratt, føles den ganske død. 116 hk er ikke all verden. På flatene også tar det litt tid før den kommer opp i fart. Lurer på om chipping og turbo gjør at den blir en del sprekere, eller om jeg heller bør investere i en E60 520 hvis jeg skal ha en del flere hk? Synes E60'en ser bra ut, og  den har en motor på 177 hk. Samtidig har jeg stylet og brukt mye tid på 3-serien, så lurer på om dere har erfaring med chipping og turbo på disse?

Jeg har også lyst på en E60. Skal ikke legge skjul på det. Har sjekket chipp på denne, og det virker som en grei sak å få den chippet til over 200 hk. Det høres veldig bra ut! Er en ting til som jeg synes hadde vært kult på E60'en, og det er f1 gir. Noen her som har hatt erfaring med å ha montert dette?

E90_paddle_shift_retrofit.jpg

Håper på at noen av dere BMW-entusiaster har noen gode råd å gi meg, setter pris på det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chip til bensinmotor (i hvertfall en motor uten pustehjelp) er stort sett bortkastet penger.

5-Serie er vel stort sett "alltid" en mer romslig og komfortabel bil enn 3-serie.

Endret av DanielStance
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få F1 gir på E90 også, om du har automat. Er ikke noe som bare E60 har.

Motive Mods selger slike retrofit kit. (http://www.motivemods.com/BMWRetrofitKits-PaddleShiftKits-s/305.htm)

Har tenkt på det til min bil selv, men... Det er en diesel. Hva er poenget tenker jeg. Kunne vært morro, men tror det koster mer enn hva det smaker.

520d med n47 motor vil nok føles mye bedre enn en 316i. Men ha i bakhodet at N47 kan gi deg problemer med registerkjedet (Se denne om du ikke har hørt om det før https://www.youtube.com/watch?v=HQpQIi7gI_U). Har hatt den motoren selv, uten noen problemer, og kjørt ca 80000km; så skjer ikke alle. BMW har vel recall på disse motorene for tiden også om jeg ikke husker feil.

Men 520d remapped er ingen "kraftpakke". Har selv E60 525d LCI med ca 250hp med BSR-tuning. Synes ikke det går så veldig akkurat. Men 520d føles nok mye bedre enn 316i. Har kjørt 318i E90 og 320i E91, ikke akkurat imponert. 320d E92 som jeg hadde føltes mye kvikkere enn 318i og 320i.

Bruk søkefunksjonen så finner du mye bra info :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info! 

E90'en min er manuell, og vet at du kan vel skaffe f1 gir på alle automatkassene som er. Men jeg er helt oppslukt av f1-gir, og bare MÅ ha det8) Føler at du styrer turtallet mye mer selv, pluss at det er bare rått. Koster vel ikke så mye? nytt ratt med girpendlene så jeg du kunne få for ca 4-5000 inkl frakt på ebay. Folk som gjør jobben vet jeg om

Det med registerkjede ser ut som jeg må ta en nærmere titt på. Akkurat slikt som er kjekt å få med seg fra andre som har eid bilene. På videoen oppga de at problemet gjaldt motoren fra 2007-2009? Uansett, takk for nyttig info!:-D

Endret av Simen Egge Greftegreff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...