Gå til innhold

BMW E39 2001mod 530DAT, Ingen revers, alle gir går framover. OPPDATERT, Ny girkasse.

Oleolli
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, har en 2001 modell 530DAT med 220k km på telleren. Her om dagen så sto jeg på en parkeringsplass og skulle rygge da reversen min plutselig ikke fungerte. Ingen ulyder eller lekkasjer.

Når jeg setter den i R så er det akkurat som om jeg holder bilen på bremsen og den klarer ikke få turtall og rører seg heller ikke.

Bilen går framover i D som normalt, men setter jeg den i N så går den også framover som om den står i D fortsatt.

Når jeg går fra P til R så hører jeg et rimelig høyt "klonk" så jokker bilen litt men ingen revers fortsatt.

Har nettopp skifta girkule innvendig, kan jeg har ødelagt noe der?

Har kjørt diagnose på bilen, fant ingen feilkoder relatert til automatkassen. Har GM kasse hvis det skulle ha noe og si, er girkassa kast eller er dette verd og feilsøke/reparere?

EDIT/OPPDATERING:

Har nå byttet til ny girkasse som er overhalt og forsterket. Kassa funker fint og girer bra, men har fått vibrasjoner når jeg ruser motor.

Hele bilen rister fra 600-3000 rpm når jeg ruser motor, samme når jeg kjører. Blir mindre risting jo høyere turtall. Har mistanke dette kommer fra converter? Noen forslag?

Ny converter og girkasse kom fra 530D pre-facelift mens min er facelift, har det noe og si?

Kan vibrasjons demperen har blitt dårlig? Dro rundt motoren med og sette en torx kopp på skruvene på vibrasjons demperen for og få inn og ut girkassene.

Fikk også med ny hjerne til automat kassen, prøvde bruke denne men fortsatt vibrasjon. Men fikk TRANS FEIL SAFE koden da så jeg byttet tilbake til orginal hjernen.

Trenger all hjelp jeg kan få, takker for svar på forhånd. :)

Endret av Oleolli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt diagnose me skikkelig utstyr, BMW sitt eget diagnose program DIS. Ingen feilkoder.

Har googlet problemet og lest et tusentalls innlegg, men ingen samsvarer med mitt problem. De fleste har ikke revers men alt annet funker som normalt.

Mitt problem er at bilen vil gå framover i alle gir bortsett fra revers. Setter jeg den i Park så føles det ut som den vil gå fram men så stoppes av park brems(?) eller lignende. Drive og Neutral går bilen fremover, girer helt normalt.

Endret av Oleolli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, da er ditt problem at staget som man drar og trekker i, som er på utsiden av kassen, er feil justert. 

Antar at gir du treffer ikke stemmer helt med merking på skiftgate? Siden du sier at bilen går fremover i nøytral? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låg under bilen mens jeg fikk en annen til å gire fram og tilbake, ingen slakk eller noe i wireren eller koblingen. Prøvde dytte på den og, skjedde ikke noe.

Kan det være slakk i den koblingen inne i kassen eller lignende?

Takker for rask tilbakemelding :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...