Gå til innhold

118d, A3 eller Golf5??

Baysto
 Share

Anbefalte innlegg

Vurderer nå en golf5, a3 i 1.9tdi, 2.0tdi eller BMW 118d(122)
Rundt 2004-2006 modeller.

Ser etter en bil til ca 60 000. I denne prisklassen ligger de da ute med litt høy km stand, rundt 200 000. Er egentlig en BMW gutt, da BMW tilbyr mye mer kjøreglede. Men liker interiør og utseende på a3 veldig godt. Golf synes jeg er litt kjedelig, men ganske lik a3 kvalitet til en lavere pris. Jeg kommer mest sannsynlig til å chippe uansett bil jeg ender opp med.

Hvilke av disse er å anbefale?

Hva slags type feil oppstår, og hva burde jeg se etter som er skiftet ut/fikset? 

Motor/girkasse etter såpass mange km?

Hvilken av de vil tåler høy km?

All hjelp er blir satt pris på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg har hatt en Golf 5 samt en A3 1.9 TDI. 1-serie har jeg svært liten erfaring med, men det kan sikkert andre her fylle deg inn på. Min erfaring var at både A3´n og Golfen var av god kvalitet, nå hadde jeg riktignok ikke bilene i mer enn litt over 1 år, men utifra kvalitetsrapporter kommer vel spesielt A3´n veldig godt ut med svært lite feil. Jeg syntes 1.9 TDI´n i A3´n gikk helt greit, og bilen var morsom den, men jeg syntes faktisk at Golfen (Jeg hadde bare 1.6 bensin i den) var morsommere i svingene. Golfen føltes mer lettbeint ut, og rett og slett mer sporty ut - dog med sportsunderstell (som jeg også hadde på A3´n). Golfen ser nok i dag langt mer gammeldags ut enn hva en tilsvarende gammel A3 gjør, og jeg synes faktisk at A3´n er en meget pen bil - selv den dag i dag. Får du den med 2.0 TDI får du en bil som går forholdsvis brukbart også, quattro regner jeg med at du ikke får til den prisen - noe som absolutt ville vært å anbefale  - selv om det er haldex. A3n er nok mitt valg av de to VAG´ene. Så får noen andre ta seg av BMW-biten, jeg har først blitt BMW-eier i de senere år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil jo si at av disse tre bilene så er 1-serien den som passer best til en BMW gutt som du omtaler deg. E87 bygger på E90 som faktisk over tid har vist seg å være svært gode og holdbare biler. I dette prisområdet er det også M47 motoren som sitter i 118d og den er meget god, er den godt vedlikeholdt bør ikke en kilometerstand på 200 000 km være noe som helst problem. TDI motorene hører man jo så mangt om, ville iallfall ikke hatt en som har gått så langt som det er snakk om her. En kamerat hadde en A3 1,9 TDI da de var forholdsvis nye, mye trøbbel med den. Da ville jeg heller gått for Golf faktisk. Men jeg føler det litt sånn at A3 er en jentebil, Golf er for han som ikke bryr seg så mye om bil mens 1-serien er litt mer for entusiasten. Tenker da på de sportslige kjøreegenskapene, bakhjulstrekk og ett litt mer sporty design.

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kompis som er fullstendig bilgal, har hatt flere 1-3-5-M5 serier,  noen 911, nyere turbo/GT3 rs osv. Den bilen som han mener har gitt han mest bil/kjøreglede for pengene til daglig bruk er 1 serien, har nettop kjøpt seg en 120 diesel som blir trimmet, oppgradere alt av understell/diff/bremser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...