Mfh-e39 Skrevet Mai 1, 2016 Share Skrevet Mai 1, 2016 Har netopp skiftet eksosmanifold på fruens 525d (e61) , grunnet sprekkdannelser og eksos i coupe. Har nå puslet sammen bilen og har møtt på noe problemer. På lavt turtall, momentant ved gasspådrag suser det hardt i turbo. Bilen går som et dass og du hører det blåser og hviner i trykk. Når jeg stopper bilen etter å ha vært oppe på 1500-2000rpm blåser det knallhardt i wastegate. Har gått over flere vakumslanger på innsugssiden, men finner ikke noe galt der. Har også vært av med slange fra turbo på kaldsiden og konstatert lite/ingen slakke og ingen skade på skovler. Roterer fint og lett. Tar av trykkrør til ic på turbo og ruser opp, problem borte. Ic er åpen og fin, har blåst begge veier med trykkluft... Ingen blokkering. Når bilen først ble startet etter å ha fått den sammen, tente den knallhardt, da den fikk en liten puff m startgass bare for å hjelpe den ivei. Men finner ikke noen slanger med skade... Virker som den bygger turbotrykk, og ikke klarer bli kvitt trykket igjen... Nå er jeg fullstendig idéløs... Hjelp?! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Mai 1, 2016 Share Skrevet Mai 1, 2016 Har denne bilen el "gasspjeld" ? (altså, har den eksosstusser nedover eller rett bak) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mfh-e39 Skrevet Mai 1, 2016 Forfatter Share Skrevet Mai 1, 2016 Eksosstusser rett bak. Og den har el gasspjeld. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Mai 1, 2016 Share Skrevet Mai 1, 2016 Sjekk at det spjeldet faktisk er åpent, og om det er det, trekk ut kontakten og prøv igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mfh-e39 Skrevet Mai 1, 2016 Forfatter Share Skrevet Mai 1, 2016 Turtallet øker jo, og bilen drar, skulle den ikke vært helt død om dette var tilfellet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Mai 1, 2016 Share Skrevet Mai 1, 2016 "og bilen går som en dass" sier du. Videre sier du "blåser i wastegate". Beklager, vanskelig å vite akkurat hva som skjer. Bilen din har eksempelvis ingen wastegate. Dette spjeldet er en kjent synder. Akkurat dine symptomer er det vanskelig å forstå, da de er svært upresise. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mfh-e39 Skrevet Mai 1, 2016 Forfatter Share Skrevet Mai 1, 2016 Ok. Der ser du. Høres ut som wg som blåser hvertfall.. Har forsøkt filme symptomene, mer lyden som er aktuell. Spjeldet ser ut til å være åpent... Og turbo synes å bygge trykk som bare juling Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mfh-e39 Skrevet Mai 1, 2016 Forfatter Share Skrevet Mai 1, 2016 Har nå forsøkt. Spjeldet står åpent., forsøkte å ut med kontakten, og akkurat likedan som på videoen over. Beklager om jeg virker utakknemlig, noe jeg slettes ikke er. Bare litt småfrustrert! Setter stor pris på alle forslag... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Mai 1, 2016 Share Skrevet Mai 1, 2016 Bytta du luftfilter etter at du bytta eksosmanifold? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mfh-e39 Skrevet Mai 1, 2016 Forfatter Share Skrevet Mai 1, 2016 Ja. Flunka nytt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mfh-e39 Skrevet Mai 1, 2016 Forfatter Share Skrevet Mai 1, 2016 Men nå står den uten Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Mai 1, 2016 Share Skrevet Mai 1, 2016 hmm. At du hører turbo når du gasser slik er jo ikke noe unormalt. Kan du forklare på nytt hva som er problemet, og de eksakte symptomene? (helt uten antagelser. Har du ikke målt turbotrykk så vet du heller ikke hvor mye du har etc). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mfh-e39 Skrevet Mai 1, 2016 Forfatter Share Skrevet Mai 1, 2016 Symptomene er helt nøkternt: bilen er slapp, det kommer en blafrelyd når jeg får litt turtall på bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mfh-e39 Skrevet Mai 1, 2016 Forfatter Share Skrevet Mai 1, 2016 (endret) Og at det kommer en blow back lyd når motor stoppes. Endret Mai 1, 2016 av Mfh-e39 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Mai 1, 2016 Share Skrevet Mai 1, 2016 Den lyden som kom på video når du stopper motor er helt vanlig å høre når luftfilter og deksler er av. Det er i praksis "compressor surge", men det er av last og betyr derfor ikke så mye. Du får alltid det når du stopper motor (men hører det normalt ikke). Dette kommer av for lite flow i forhold til PR (pressure ratio) turboen leverer. Dersom dette skjer "under last" er det langt mer alvorlig, og noe er galt. Har du lest feilkoder, eller har du mulighet til å logge verdier? Kan du beskrive "blafre" lyden noe bedre? Hvilket turtall, full last, del last, etc etc. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå