Gå til innhold

Spørsmål vedrørende remap på F20 116D - kom gjerne med erfaringer!

Kattlikzm
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har en 2013 116D 2.0 116 hester med 260nm som jeg nå ønsker å få litt mer futt i.

Tar og nummererer spørsmålene slik at det blir oversikt her ;):

1. Har vært i dialog med ESS, Optituning, Turbo teknikk, og et par andre. Det eneste som skiller de ulike firmaene, sett fra mitt amatør-perspektiv, er pris. Alle sier at dem kan få ut ca 185-190hk, og at dette er "trygt". 

Spørsmålet mitt er: Hva skiller disse folka? Kan man gå innom hvem som helst og få Remap, eller er det stor forskjell på kvalitet / sluttresultat / eventuelle problemer i ettertid? Hvis jeg har forstått remap riktig er det slik at man går inn i hjernen og endrer på ting? Kan ikke hvem som helst foreta en remap da?

Hvem bør jeg gå for? den billigste, den som gir mest hester? help :)! 

2. Garanti: Bilen har fremdeles nybilgaranti i 2 år til. Jeg vet at hvis man trimmer bilen, vil dette vises hos verkstedet med en gang.

Spørsmål: Hvis jeg fks remapper bilen, og kommer i en situasjon hvor jeg må vise bilen. Kan jeg da "remappe" den tilbake til original? eller vil dette komme frem på "displayet" hos forhandleren at jeg har tatt og tuklet med innstillingene?

3. Oppfølgningsspørsmål til spm 2:

Hva koster det å "få bilen tilbake til original" igjen? Er dette fort gjort? Dem jeg har pratet med ga ingen konkrete svar på det føler jeg :S.

4. Hvis verkstedet finner ut at jeg har trimmet bilen, kan jeg bli meldt inn til BT/vegvesen/politi eller noe slikt?

5. Vil bilen "slites" ut raskere ved en remap? Tenker da på turboslitasje, motor, drivverk, girkasse osv. Nå må det også nevnes at 120D f20 sitter med 2.0 185 hk, min 116D vil altså bli "identisk" en 120d. Er dette trygt?

Setter stor pris på alle svar!

Fint om folk kan dele erfaringer med Remap også :)! 

Endret av Avrinder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Send en epost til TRF Racing på forumet her. Han er nok en av norges beste på BMW diesel motorer.

3. Du kan feks be BMW eller et verksted som har feks Autologic diagnose maskin om å oppdatere software i ecu din og da blir den til bake til origina. Hva de forskjellige verkstedene tar for jobben vet jeg ikke. Det må du nesten sjekke med det lokale eller nærmeste verksted.

4.Hvordan ser du for deg at de skal finne ut om du har trimmet bilen? Hvordan skal de få bevist det?

5. Ingen fare. Jeg fikk omprogramert min 06mod 118d når den var gått 140 000 km og nå er den gått 177 000km og ikke hatt noen poblemer med verken motor eller drivverk. Jeg bytter olje to ganger i året(før sommeren og før vinteren). Den har heller ikke noe særlig oljeforbruk. Jeg fjernet partikkelfilter også.

Selvfølgelig hvis du går inn for å ødelegge den så er det ikke noe problem å ødelegge clutch eller andre deler.

Jeg ser ingen problemer eller fare med å oppdatere software på din bil.

Endret av Øyvind L.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem som helst kan tune, ja, også du. Derfor leverer noen tunere en liten sak med originalprogrammet til bilen, som du kan legge over selv hvis du skulle ha behov for det.

Bilen blir utsatt for større slitasje dersom den kjøres hardere. Og det er det vel store sjanser for om den trimmes fra 115 til 185 HK?

120D-utgaven har større bremser og turbo som tåler mer (etter det jeg husker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar gutta boys! :) 

Skal ta og se litt nærmere på dette med remap i sommerferien. TRF-Racing står nå høyest på listen. 

Etter å ha gjort litt research ser jeg at det er ingen tvil om at karen vet hva han driver med ;)! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...